نگاهی به ترکیب جدید کنگره آمریکا

تازه نفس‌هایی که مقابل اوباما می‌ایستند

۱۴ دی ۱۳۸۹ | ۱۹:۱۹ کد : ۹۸۸۴ اقتصاد و انرژی
کنگره جدید ایالات متحده با ترکیبی از جمهوری خواهان از راه رسید. دموکرات‌ها کنار می‌روند تا صحنه برای رقاصی سیاسی جمهوری خواهان مهیا باشد. مردانی از تبار مخالفان باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که می‌روند تا اختیار کنگره را در دست گرفته و...
تازه نفس‌هایی که مقابل اوباما می‌ایستند

ديپلماسى ايرانى: کنگره جدید ایالات متحده با ترکیبی از جمهوری خواهان از راه رسید. دموکرات‌ها کنار می‌روند تا صحنه برای رقاصی سیاسی جمهوری خواهان مهیا باشد. مردانی از تبار مخالفان باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که می‌روند تا اختیار کنگره را در دست گرفته و تبدیل به جبهه ای مقابل سیاست‌های دموکرات‌های کاخ سفید نشین در دو سال باقی مانده از عمر سیاسی اوباما شوند. جمهوری خواهان بیشترین انتقادها را به دستگاه دیپلماسی آقای اوباما وارد می‌دانند. نشریه معتبر فارین پالیسی نام مردانی را که می‌روند تا در کمیته سیاست خارجی کنگره آب پاکی را بر دستان اوباما بریزند، منتشر کرده است:

سناتور مارک کرک: سرباز کهنه کار نیروی دریایی آمریکا از ایالت ایلینویز که زمانی در وزارت امور خارجه هم کرسی را برای خود اشغال کرده بود، می‌رود تا در کنگره هم نگاه کمیته خارجی به مسائل بین المللی را سمت و سویی جدید بخشد. وی زمانی که عضو عادی مجلس نمایندگان هم بود بر لزوم تشدید تحریم‌ها علیه ایران اصرار داشت. مارک در زمره سناتورهایی بود که اصرار بر تحریم نفتی تهران داشت و دارد. بخش اعظمی‌ از پیشنهادهای وی در جریان تبیین تحریم‌ها در سال گذشته میلادی، به امضای باراک اوباما هم رسید.

رز لتینن: وی با تکیه دادن بر کرسی کمیته روابط خارجی کنگره در حقیقت خرج‌های آمریکا برای سازمان ملل و هزینه‌هایی که در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطین قرار می‌گیرد را به باد انتقاد خواهد گرفت. این خانم جمهوری خواه که از فلوریدا جنوبی آمده است بسیار در خصوص کوبا تند و تیز برخورد می‌کند و البته یک بار هم درخواست ترور فیدل کاسترو را مطرح کرده بود.

هووارد باک مک کئون: این عضو کنگره از کالیفرنیا حتی پیش از حضور در کمیته مسائل نظامی‌  هم خواهان افزایش بودجه نظامی‌ آمریکا شده بود. وی رابطه بسیار خوبی با دیوید پترائوس دارد. او از سرسخت ترین مخالفان عقب نشینی نیروهای آمریکایی ازافغانستان در جولای است.

سناتور مارکو روبیو: این سناتور چند خصوصیت منحصر به فرد دارد: جوان است و یک تیره آن به کوبا باز می‌گردد. از اعضای جنبش اعتراضی تی پارتی است که موفق شد در جریان انتخابات میان دوره ای به کنگره بازگردد. وی به هیچ وجه با سیاست خارجی باراک اوباما کنار نمی‌آید. شاید شعارهای اوباما در حوزه سیاست خارجی مانند به دست آوردن دل مخالفان، اتحاد با دوستان و ارتباط دادن امنیت ملی امریکا با مسائل بین المللی، جایزه صلح نوبل را برای وی به ارمغان آورد اما به عقيده روبیو همین مسائل می‌تواند جهان را به مکانی خطرناک تبدیل کند.
 


نظر شما :