مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

۱۷ دی ۱۳۸۹ | ۱۳:۴۵ کد : ۹۸۹۸ اقتصاد و انرژی
در صفحه \\"عجايب و وقايع جهان\\" اين جمعه مى خوانيد: روساى جهان کریسمس را کجا گذراندند؟، احوالپرسى چاوز و کلينتون در برزيل، جان بولتون مخترع دادگاه حريرى، قرار مدودف با آرنولد براى اسکى بازى و...
مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

خودروکوفسکی از پوتين طلب عفو کند

رهبر حزب لیبرال دمکرات روسیه راهى را پيش پاى خودروکوفسکى تاجر ميلياردر زندانى مخالف پوتين غربگراي... گذاشته که اگر انجام دهد شايد از مجازاتش بکاهند.

ولادیمیر ژیرینوفسکی گفته است: "کافی است او (خودروکوفسکى) از ريیس جمهور تقاضای عفو کند تا عفو شود. ريیس جمهور می تواند هر تبهکاری را عفو کند." البته منطقى تر اين است که اين عفو از جناب ولاديمير پوتين خواسته شود.

ژیرینوفسکی در ادامه پیش بینی کرده است که ريیس سابق شرکت یوکوس در سال 2012 می تواند به عفو شدن امیدوار باشد. او گفته: فکر می کنم در آوریل یا می 2012 ريیس جمهور جدید بدون بستگی به اینکه چه کسی باشد اعلام عفو می کند و تمام افراد مربوط با پرونده شرکت یوکوس از زندان آزاد می شوند.

روساى جهان کریسمس را کجا گذراندند؟

خبرگزارى مهر در گزارشى به سفرهاى عيدانه رهبران جهان پرداخته و هاوایی، مراکش، قبرس و جزیره سوچی را مقصد برخى روساى کشورهای جهان برای گذراندن تعطیلات کریسمس خوانده است.

در اين گزارش آمده که، باراک اوباما برای گذراندن تعطیلات به سواحل هاوایی رفته و قرار است 10 روز را در خانه‌ای اشرافی و رو به دریا سپرى کند.

ظاهرا دیوید کامرون در بریتانیا مى ماند و ليگ برتر انگليس را دنبال مى کند. درباره سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا هم خبرى نيامده اما احتمال دارد که او تعطيلاتش را در یکی از ویلاهای خود بگذراند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روزهای ابتدایی ژانویه 2011 را در قبرس خواهد گذراند و ولادیمیر پوتین به سواحل سوچی مسافرت کرده است. در همین باره شایعاتی مبنی بر ساخت یک قصر در سوچی به دستور پوتین منتشر شده و گفته می‌شود هزینه ساخت این قصر یک میلیارد دلار است.

اما نیکلا سارکوزی ريیس جمهوری محبوب فرانسه به همراه همسرش راهى مراکش شده و تعطيلات را در بندر کازابلانکا سپرى خواهد کرد. از ساير مکان هايى که ميزبان ساير روسا و نخست وزيرها شده اند، خبرى نداريم.

پاسخ اتحاديه اروپا به اعتراض آذربايجان

حاشيه هاى سفر نماينده پارلمان اروپا به منطقه قره باغ که با اعتراض دولت آذربايجان همراه شد، با پاسخ اتحاديه اروپا خاتمه يافت.

اتحاديه اروپا در پاسخ به اعتراض جمهورى آذربايجان به سفر توماس پوربان به عنوان گزارشگر پارلمان اروپا به منطقه قره‌باغ اعلام کرد: پارلمان اروپا يک نهاد مستقل است و حتى کاترين اشتون رييس بخش سياست خارجى اتحاديه اروپا هم حق مديريت برنامه‌هاى سفر نمايندگان پارلمان اروپا را ندارد.

 

توماس پوربان که 19 دسامبر در سفرى به قره باغ با مقام هاى اين جمهورى خودخوانده ديدار کرده بود، در اين باره گفت: به عنوان گزارشگر پارلمان اروپا در امور ارمنستان هدف اساسى از سفر به ارمنستان و قره باغ آشنايى با وضعيت اين منطقه بوده است.

الخان پوليخ اف سخنگوى وزارت خارجه آذربايجان با محکوم کردن اين سفر گفته بود: اگر نماينده پارلمان اروپا قصد تهيه گزارشى عادلانه در مورد وضعيت منطقه را داشته، بايد قبل از سفر خود در اين مورد با نهادهاى رسمى آذربايجان مذاکراتى انجام مى‌داد و با ديدگاه هاى آنها آشنا مى‌شد. حتى براى سفر کوتاه مدت به قره باغ بايد از آذربايجان اجازه گرفت.

احوالپرسى چاوز و کلينتون در برزيل

درست است که امريکا و ونزوئلا از جهات مختلف سر ستيز با هم دارند و به خصوص در زمينه تبادل ديپلمات به مشکل برخورده اند، با اين وجود مسئولان دو کشور وقتى همديگر را در نشستى مى بينند به جاى پشت کردن به يکديگر شروع به خوش و بش مى کنند و از حداقل فضا و زمان موجود براى گفتگو بهره مى برند.

گفتگوى چاوز و کلينتون بيشتر حالت احوالپرسى داشته است. يک شاهد عينى گفته است:‌ اين مکالمه بيشتر شبيه يک گفتگوى اجتماعى بود و هر دو طرف داشتند به هم لبخند مى زدند.

هوگو چاوز هم با اعتراف به اينکه با لحنى دوستانه با هيلارى کلينتون گپ زده، گفت: خانم کلينتون لبخند به لب داشت و خشنود به نظر مى‌رسيد. من هم به همين صورت بودم. ما با هم يک احوالپرسى مختصر کرديم و درباره پاره‌اى از مسائل صحبت کرديم.

چاوز که به نظر مى رسد از همين چند لحظه ارتباط بسيار راضى است، گفته است: لحظه‌ مفيدى بود. ما از اين فرصت استفاده کرديم تا درباره پاره‌اى از مسائل روز صحبت کنيم.

 مجسمه استالين ترکيد

برخى اعضاى حزب کمونيست اوکراين از انفجار مجسمه ژوزف استالين در مقابل اين حزب خبر دادند. اوکراين سال ها جزو خاک شوروى محسوب مى شد و رهبر سابق اتحاد جماهير شوروى، رهبر کمونيست هاى جهان.

اين حادثه همزمان با آغاز سال نو مسيحى در مقابل دفتر مرکزى حزب کمونيست اوکراين در شهر زاپروژيا رخ داد. در اين انفجار ساختمان حزب به سختى آسيب ديد اما تلفات جانى نداشت.

يک هفته پيش از آن نيز يک گروه ملى‌گرا در اوکراين تلاش کرده بود تا همين مجسمه ژوزف استالين را نابود کند.

جان بولتون مخترع دادگاه حريرى

يک نماينده وابسته به حزب‌الله در پارلمان لبنان، تشکيل دادگاه ترور رفيق حريرى نخست وزير فقيد لبنان را ساخته و پرداخته امريکا و جان بولتون نماينده وقت آن در سازمان ملل دانست.

فارس به نقل از پايگاه خبرى الانتقاد نت نوشت: نواف الموسوى عضو فراکسيون وفادارى به مقاومت در پارلمان لبنان در مراسمى هدف از تشکيل دادگاه بين‌المللى حريرى را صدور حکمى فريبکارانه و اتهام‌زنى به حزب‌الله در زمينه ترور رفيق حريرى دانست.

 

 

او جان بولتون سفير وقت امريکا را در سازمان ملل متحد مخترع دادگاه حريرى دانست و گفت: او بود که موضوع تصويب اين دادگاه را در شوراى امنيت مديريت کرد.

توافق جديد مالکی و علاوی

بعد از کشمکش هاى ميان مالکى و علاوى بر سر تشکيل دولت در عراق، حالا توافق هاى پياپى ميان اين دو در اداره دولت است که خبرساز مى شود. یکی از نمایندگان اتحاد ملی عراق از توافق درباره نحوه فعالیت شورای سیاست های استراتژیک عراق میان اين دو خبر داده است.

بر اين اساس، طبق توافق میان نوری المالکی نخست وزیر و ایاد علاوی رئیس شورای سیاست های استراتژیک عراق، مقرر شده است تا این شورا نقش مشورتی داشته باشد. به گفته اين نماينده اتحاد ملى عراق، این شورا در شرایطی قدرت اجرایی خواهد داشت که موافقت 80 درصد اعضایش را جلب کرده باشد. ظاهرا این موضوع با موافقت گروه های سیاسی همراه شده و به زودی قانون آن در مجلس به تصویب خواهد رسيد.

از سوی دیگر فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی اعلام کرده است که قانون شورای سیاست های استراتژیک عراق آماده شده و بزودی به مجلس ارائه خواهد شد.

دولت واتارا خواستار دخالت نظامى شد

گيوم سورو نخست وزير دولت الحسن واتارا – يکى از روساى جمهور ساحل عاج - خواستار دخالت نظامى براى برکنارى دولت لوران باگبو ديگر رييس جمهور اين کشور شده است. همچنان هم واتارا و هم باگبو بر رياست جمهورى خود اصرار دارند و به دنبال راهکارى براى غلبه بر ديگرى هستند.

گيوم سورو اين خواسته را پس از آن مطرح کرد که نمايندگان جامعه اقتصادى کشورهاى غرب آفريقا (ايکواس) که به منظور متقاعد کردن لوران باگبو براى برکنارى از رياست جمهورى به ساحل‌عاج سفر کرده بودند، مايوس از دست يافتن به نتيجه اى معين از اين کشور بازگشتند.

روسیه پرواز توپولف تی یو ۱۴۵ را به حال تعلیق درآورد

سازمان نظارت بر حمل و نقل هوایی روسیه در پی آتش سوزی مرگبار در یک هواپیمای مسافربری توپولف در سیبری، شرکت‌های هوایی این کشور را به زمین گیر کردن هواپیماهای توپولف "تی یو - 145 بی" ملزم کرد.

به گزارش بی بی سی، این هواپیمای توپولف که حامل 124 سرنشین بود روز شنبه پیش از برخاستن از زمین از سورگوت سیبری آتش گرفت که در اثر آن سه نفر کشته و 43 نفر مجروح شدند.

این هواپیما (Tu-154B) مدلی از توپولف هایی است که از دوره اتحاد جماهیر شوروی به جا مانده و در مسیرهای داخلی در روسیه به طور گسترده به کار گرفته می‌شود.

سفر عمرالبشير به جنوب سودان

سرانجام در سودان يک همه پرسى سرنوشت ساز برگزار مى شود تا مردم جنوب اين کشور تصميم خود را به استقلال يا ماندن در چارچوب حامکميت فعلى سودان اعلام کنند.

در آستانه اين همه پرسى عمر البشير رييس جمهورى سودان به جنوب اين کشور رفته تا با سيلوا کيير رهبر اين منطقه درباره مسائل مورد اختلاف بحث و گفتگو کند.

البشير پس از ورود به جوبا مرکز جنوب سودان در سخنانى که از تلويزيون ملى اين کشور پخش مى شد گفت اگر استقلال جنوب سودان موجب برقرارى يک صلح واقعى در هر دو بخش سودان شود، از آن استقبال خواهد کرد.

فرانسه سلطان جاسوسی صنعتی

اسناد محرمانه ای که به تازگی منتشر شده، مى گويد فرانسه در جاسوسی صنعتی از همپیمانان اقتصادی خود فعالیت چشمگیرتری دارد.

خبرگزاری مهر نوشت، طبق اسنادی که اخیرا از سوی سایت ویکی لیکس منتشر شده، فعالیت های جاسوسی فرانسه در عرصه صنعت، بیشترین زیان ها را متوجه همکاران اقتصادی این کشور نظیر آلمان می کند.

روزنامه "آفتن پستن" نروژ با اعلام این مطلب افزود: زیان های ناشی از جاسوسی صنعتی فرانسه به مراتب سنگین تر از زیان فعالیت های مشابه کشورهای چین و روسیه برای اقتصاد آلمان است.

به نوشته این روزنامه در بخشی از اسناد دیپلماتیک ویکی لیکس "بری اسموتنی" ريیس شرکت ماهواره سازی OHB برمر، فرانسوی ها را سلاطین سرقت فناوری نامیده است. این در حالی است که OHB برای اجرای طرح نخستین ماهواره هدایت دریایی اتحادیه اروپا درگیر رقابت با طرف فرانسوی است.

قرار مدودف با آرنولد براى اسکى بازى

ریا نووستی نوشت: دمیتری مدودف رییس جمهور روسیه پیشنهاد آرنولد شوارتسنگر را درباره اسکی بازی قبول کرد. شوارتسنگر همان بازيگر محبوب هاليوودى است که فرماندار ایالت کالیفرنیای امریکا شد و همين هفته پست خود را به يک دموکرات واگذار کرد.

رییس جمهور روسیه در صفحه انگلیسی خود در توييتر در پاسخ به دعوت شوارتسنگر نوشت: "متشکرم. یادم هست که قرار گذاشتیم. حتما برای این کار وقت پیدا خواهیم کرد."

روز دوشنبه بود که مدودف در وبلاگ خود آرزو کرد شوارتسنگر در زندگی تازه خود پس از کنار رفتن از فرمانداری کاليفرنيا موفق باشد و شوارتسنگر هم در جواب نوشت خیلی دلش می خواهد دوباره با رییس جمهور روسیه ملاقات کند. او پیشنهاد کرد باهم اسکی بازی کنند. مدودف به اسکی کوهستانی بسيار علاقمند است.


نظر شما :