حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى - ۲

۱۷ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۴۴ کد : ۹۸۹۹ اقتصاد و انرژی
در اين صفحه مى خوانيد: حساب هاى پرس تى وى لندن را بستند دوربينشان را هم شکستند، برخى تورهاى خارجى دارند لغو مى شوند، سفر ملک عبدالله قطعى نيست، از فوايد تحریم ها و...
حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى - ۲

حساب هاى پرس تى وى لندن را بستند دوربينشان را هم شکستند

بعد از اطلاع رسانى هاى شفاف تلويزيون جمهورى اسلامى ايران درباره خشونت ها و موارد نقض حقوق بشر در انگليس به دنبال افزايش شهريه دانشگاه ها در اين کشور، دولت انگليس بر آن شد تا شريان مهم جريان آزاد اطلاع رسانى يعنى شبکه پرس تى وى را با محدوديت مواجه کند.

محمد سرافراز معاون برون مرزى صدا و سيما از بسته شدن حساب هاى پرس تى وى در کشور انگليس خبر داد و با غيرقانونى خواندن آن گفت: بانک ها حق ندارند حساب بانکى رسانه اى را که براساس قانون آن کشور عمل مى کند، بدون دليل ببندند. پرس تى وى شرکتى است در لندن که بر اساس قوانين انگليس به ثبت رسيده و مطابق قانون آن کشور نيز فعاليت رسانه اى مى کند.

وى در ادامه با اشاره به اينکه اين شرکت وابستگى مستقيم به شبکه پرس تى وى در تهران ندارد، اضافه کرد: کشورهاى غربى و به ويژه انگليس اقدامات خلاف قانون خود را عموما از طريق اهرم هاى اقتصادى و بانکى پيگيرى مى کنند و تاکنون در چند مورد بعضى از حساب هاى مربوط به اين شبکه را در بانک هاى مختلف تعطيل کردند. مسئولان بانک ها در هيچ موردى پاسخ رسمى نداده اند و فقط غيرمستقيم دليل اقدامشان را اين گونه اعلام مى کنند که "از بالا فشار آوردند"

سرافراز در تشريح برخورد پليس انگليس با دوربين پرس تى وى گفت: هنگامى که خبرنگار و تصويربردار پرس تى وى در جريان تظاهرات دانش آموزان و دانشجويان انگليسى براى گزارش خبر به صحنه رفته بودند از سوى افرادى که صورت خود را پوشانده بودند مورد حمله قرار گرفتند. شدت ضربه به تصويربردار به گونه اى بود که پس از اصابت به زمين، دوربين فيلمبردارى وى که چندى هزار پوند ارزش داشت، آسيب جدى ديد. اين وقايع جلوى چشم پليس اتفاق افتاده و احتمالا سيستم امنيتى پليس آنها را اجير کرده بود.

برخى تورهاى خارجى دارند  لغو مى شوند

مصطفى شفيعى‌شکيب عضو انجمن صنفى دفاتر خدمات مسافرتى در گفتگو با ايسنا، با بيان اينکه جامعه‌ تورگردانان ايران براى از دست ندادن گردشگران خارجى، درحال بررسى افزايش نرخ‌ها پس از حذف يارانه‌هاست، گفت: در نخستين نشست، تأثير اين طرح را بر حمل‌ونقل ارزيابى کرديم که براساس وضعيت موجود، پيش‌بينى مى‌شود به هزينه‌ حمل‌ونقل حدود 18 تا 20 درصد به‌دليل افزايش نرخ سوخت اضافه شود،‌ به‌طورى که اگر اتوبوس‌ها قبلا روزانه 250هزار تومان مى‌گرفتند، حالا 300هزار تومان نرخ مى‌دهند. اين اضافه ‌قيمت در بخش اسکان و تغذيه هم رخ داده است درحاليکه ما پيشتر تور ماه‌هاى اپريل و مى را مى‌فروختيم و حتى براى ماه سپتامبر هم قيمت داده‌ايم و ديگر نمى‌توانيم اين افزايش قيمت را اعلام کنيم.

وى تصريح کرد: تورهاى ورودى به ايران، در سال‌هاى پيش تحت تأثير مسائل سياسى بودند و حالا هم گرانى قيمت‌ها روى آنها اثر گذاشته است.

اين تورگردان ادامه داد: ما افزايش قيمت‌ها را که به‌خاطر حذف يارانه‌هاى سوخت اتفاق افتاده است، به آژانس‌هاى خارجى اعلام کرديم و برخى از آن‌ها حاضر نشدند، اضافه‌ پرداخت داشته باشند و تصميم گرفتند تورهاى خود را لغو کنند.

شفيعى گفت: اگر قيمت‌ها در بخش خدمات گردشگرى بازهم گران شود، بايد فاتحه‌ تورهاى ورودى را بخوانيم.

عامل ژنتيکى خباثت سفیر انگلیس

بحث درباره خباثت و دشمنى سايمون گس سفير انگليس در تهران چند هفته اى است که از سوى برخى نمايندگان مجلس و روزنامه هاى اصولگرا دنبال مى شود و برآنند تا با اثبات خيانت ها و فتنه گرى هاى وى زمينه ساز اخراج او يا قطع رابطه تهران - انگليس شوند.

در همين راستا خسرو معتضد از مورخان مطرح و هميشه در صحنه، در يک تحقيق يا به بيان بهتر بيانيه جالب توجه اعلام کرده است که سايمون گس – سفير کنونى - برادرزاده يا نوه نويل گس امضاکننده قرارداد ننگين نفتى گس- گلشائيان در ايران است که خاطره‌ خوشى نزد مردم ما ندارد.

معتضد توجهات را به اين مساله جلب کرده است که معمولا در وزارت خارجه انگلستان افراد به صورت خانوادگى حضور پيدا مى‌کنند. او درباره گس پدربزرگ گفته است: نويل گس با قراردادى به نام گس -گلشائيان تلاش داشت تا قرارداد نفتى 1912 و قرارداد الحاقى 1913 را که امتيازات بيشترى به طرف انگليسى در برداشت نفت ايران و فروش آن مى‌داد، تا سال 2010 تمديد کند که با مخالفت مردم، مقامات دولتى وقت دولتى ايران مجبور به فسخ شدند.

اين کارشناس مسائل تاريخى مى افزايد: نويل گس در زمان مصدق نيز به ايران آمده و سياست‌هاى انگليس را پيش برد و در نهايت زمينه سقوط دولت مصدق را فراهم کرد.

لقب «سر» براى استعمارگران است

سخنگوى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس، دادن لقب «سر» به سفير بريتانيا در ايران را تداعى‌کننده اسلام‌ستيزى و ايران‌ستيزى انگليسى‌ها دانست.

کاظم جلالى در واکنش به اعطاى لقب سر به سايمون گس توسط ملکه انگليس گفت: اين مسئله يادآور خاطره دادن اين لقب به سلمان رشدى است و نوعى اسلام‌ستيزى و ايران‌ستيزى را در ذهن تداعى مى‌کنند. ضمن اينکه معمولا اين لقب به کسانى داده مى‌شود که نقش مهمى در پيشبرد سياست‌هاى استعمارى انگليس داشته باشند.

جلالى معتقد است سفير انگليس اقدامى جدى در گسترش روابط انجام نداده و تنها در امور داخلى ايران دخالت کرده است. علاء الدین بروجردی ريیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نيز اعطای نشان سر به سایمون گس سفیر انگلیس در تهران را نشان دهنده ادامه سیاست خصمانه دولت انگلیس در مقابل ایران دانست.

قطع وابستگی ایران به واردات پولک

سرانجام 13 سال تلاش مستمر به بار نشست و‌ به زودی برگ زرین دیگری در تاریخ بانک مرکزی ورق می‌خورد. هم اینک در آستانه تولید پولک مورد نیاز در داخل کشور و قطع کامل وابستگی‌ در این خصوص ‌قرار‌ داریم.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از قطع کامل وابستگی واردات "مُطلس" ‌(پولک) در آینده‌ نزدیک خبر داده و گفته: با دستور مساعد ريیس جمهور و با راه‌اندازی خطوط تولید این محصول، علاوه بر تأمین نیاز پولک کشور قادر به صادرات این محصول خواهیم بود.

محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش خبرگزراى مهر که "مُطلس" چیست؟ گفته: پولک بدون نقش‌٬ طرح و آماده ضرب را در اصطلاح « مطلس» Coin Blank می‌گویند. مطلس پس از گذراندن مراحل مختلف تولید ‌(ذوب‌، ریخته‌گری، نورد، سخت‌کاری، پانچ، آنیلینگ، ریمینگ، بازبینی،‌ تفکیک و بسته‌بندی) از دستگاه ضرب عبور می‌کند‌ و از آن پس در بازار معاملات روزانه به عنوان «سکه» شناخته می‌شود و دارای ارزش قانونی است.

از فوايد تحریم ها

ريیس واحد نظارت بر سرمایه گذاری خارجی وزارت اقتصاد درباره رتبه ایران در جذب سرمایه گفت: با اقدامات خوبی که توسط دولت در جذب سرمایه گذاری انجام شد سال گذشته میلادی کشورمان توانست رتبه ششم جذب سرمایه گذاری را در دنیا به دست آورد که امیدوارم با تشکیل این مراکز میزان جذب سرمایه در استان های مختلف هم افزایش یابد.

واقف بهروزی که از تاثیر مثبت تحریم ها در جذب سرمایه گذاری خارجی سخن مى گفت، تاکید کرد: پیش از تحریم ها دستگاه های اجرایی مختلف همیشه قصد گرفتن وام از سرمایه گذاران خارجی را داشتند اما پس از تحریم ها دستگاه های اجرایی مختلف رویکردشان به جذب سرمایه گذاری خارجی تغییر کرده و همین امر موجب افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی شده است.

سفر ملک عبدالله قطعى نيست

على اکبر صالحى سرپرست وزارت امور خارجه بعد از نشست هيات دولت درباره صحت خبر سفر ملک عبدالله ـ پادشاه عربستان ـ به ايران به خبرنگاران گفت: اينها مواردى است که بعدا انشاء الله به موقع اعلام مى‌کنيم.

رامين مهمان پرست سخنگوى همين وزارتخانه نيز سه شنبه در نشست خبرى خود در پاسخ به سوالى در همين باره گفت: طبیعی است که رفت و آمد و رایزنی بین مقامات کشورها می تواند در توسعه روابط موثر باشد به ویژه در خصوص کشور ما و عربستان این رفت و آمدها به نفع منطقه خواهد بود. امیدواریم با توجه به شرایط و بیماری پادشاه عربستان که ما آرزوی سلامتی برای ایشان داریم شاهد رفت و آمد هیات های بلندپایه دو کشور باشیم و نتیجه این رایزنی ها برای منطقه مثبت خواهد بود.

حکم احمدى‌نژاد براى حميد مولانا   در خبرها آمده بود که محمود احمدى‌نژاد طى حکمى حميد مولانا را به عنوان مشاور امور بين‌الملل خود منصوب کرده است. سايت مشرق همچنين نوشت، احمدى‌نژاد در حکمى ديگر سيداحمد موسوى سفير ايران در سوريه را به عنوان مشاور خود در امور فلسطين انتخاب کرده است. 


نظر شما :