مالکى: آقاى صالحى از اين که به عراق آمديد متشکرم

۱۶ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۲ کد : ۹۹۱۰ اقتصاد و انرژی
مالکی از سرپرست وزارت امور خارجه ایران بسیار استقبال کرد و به او گفت، از این که به عراق آمده‌اید تشکر می‌کنم و حضورتان را باعث افتخار خود می‌دانم.
مالکى: آقاى صالحى از اين که به عراق آمديد متشکرم

دیپلماسی ایرانی: سفر علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است.

پایگاه خبری صوت العراق گزارش داد که نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با صالحی بر توسعه روابط ایران و عراق در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد.

این پایگاه خبری همچنین نوشت، مالکی از سرپرست وزارت امور خارجه ایران بسیار استقبال کرد و به او گفت، از این که به عراق آمده‌اید تشکر می‌کنم و حضورتان را باعث افتخار خود می‌دانم.

شبکه خبری الفیحاء، یکی از مهمترین شبکه‌های خبری جنوب عراق که از شهر بصره، مهمترین شهر اقتصادی عراق پخش می‌شود نیز گزارش داد که صالحی در دیدار با سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بر گسترش همکاری‌های سیاسی و امنیتی تاکید کرد و گفت که باید روادید برای شهروندان ایرانی و عراقی در سریع‌ترین زمان ممکن لغو شود.

روزنامه اردنی الدستور نیز نوشت، صالحی در دیدار با نخست‌وزیر عراق بر لزوم گشایش صفحه تازه‌ای در روابط ایران و عراق تاکید کرد و گفت: «پس از تشکیل دولت جدید عراق روابط تهران و بغداد بسیار گسترش خواهد یافت و بی‌شک تحرک رو به جلویی را در روابط دو کشور شاهد خواهیم بود.»

این روزنامه همچنین نوشت، موضوع مجاهدین خلق (منافقین) و غلبه بر مشکلاتی که برای دو کشور ایجاد کرده‌اند از مهمترین موضوعات مورد بحث در مذاکرات طرفین بود به گونه‌ای که دو طرف بر لزوم عبور از جریان‌های تروریستی تاکید کردند و ابراز داشتند که به قدرتشان اطمینان دارند و مطمئنند که می‌تواند بحران‌ها را سپری کنند. وزیر امور خارجه ایران همچنین تاکید کرد، عراق کشور مقدسی است و امیدواریم نیروهای خارجی به زودی از این خاک مقدس خارج شوند.

پایگاه خبری ایلاف که وابسته به جریان‌های اپوزسیون حکومت عربستان محسوب می‌شود نیز در این باره گزارش داد، در حالی که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران با آیت الله سید علی سیستانی دیدار می‌کرد و با او روابط ایران و عراق را مورد بررسی قرار می‌داد چند موشک دست ساز فرودگاه بغداد را مورد حمله قرار دادند تا بدین ترتیب سفر صالحی به عراق تحت الشعاع تحرکات تروریستی نیز قرار بگیرد.

 روزنامه اماراتی الخلیج نیز نوشت، ایران و عراق بر لزوم سپری کردن دوران اختلاف‌های جزئی تاکید و تصریح کردند که باید در سریع‌ترین زمان ممکن تمامی پرونده‌های معلق را حل و فصل کرده و گروه‌های ذی‌ربط هر چه سریع‌تر موضوع مرزها را نهایی کنند تا زمینه‌های رسیدن به توافق نهایی در این زمینه‌ها حاصل شود.

شبکه خبری بلومبرگ نیز در گزارشی در وبسایت خود نوشت: هم‌زمان با سفر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران به عراق، مقتدی صدر، روحانی جوان عراقی و رهبر یکی از جریان‌های مهم در پارلمان این کشور نیز به عراق بازگشت. سفر صالحی به عراق و دیدارش با نوری مالکی آن هم چند هفته پس از انتخاب مجدد وی به سمت نخست‌وزیری عراق تایید تازه‌ ایران از نوری مالکی که با حمایت قاطع ایران توانست مجددا پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، محسوب می‌شود.

شبکه خبری یورونیوز نیز گزارش داد، علی‌اکبر صالحی در سفر خود به عراق در دیدار با مقامات عراقی تاکید کرد، ایران به هیج وجه در امور داخلی عراق دخالت نمی‌کند و در توسعه و پیشرفت این کشور در تمامی زمینه‌ها به عراقی‌ها کمک خواهد کرد.

شبکه خبری الشرقیه که نزدیک به فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری‌های عراق و بعثی‌ها محسوب می‌شود نیز گزارش داد، صالحی پس از دیدار با هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق با شرکت در یک کنفرانس خبری گفت: «امنیت عراق برای ایران بسیار حیاتی است و بی‌شک ایران ثبات و استقرار در عراق را به سود خود و امنیت خود می‌داند و در این راه هر کمکی لازم باشد در اختیار دولت عراق قرار خواهد داد.»

پایگاه خبری تاکتیکال ریپورت نیز در گزارش خود نوشت: علی‌ اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و سرپرست وزارت امور خارجه ایران به عراق سفر کرد تا جایگاه نوری مالکی نخست‌وزیر این کشور در عرصه بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی عراق بیش از پیش قوی شود.


نظر شما :