وقتى تحريم ايران، عراق را بى‌برق مى‌کند

۱۷ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۵ کد : ۹۹۱۶ اخبار اصلی
تحريم‌هاى ايران که توسط ايالات متحده و همراهانش در غرب اعمال شد، تبديل به مانعى بر سر راه واريز مطالبات ايرانى‌ها از جانب عراق شده‌است.
وقتى تحريم ايران، عراق را بى‌برق مى‌کند

دیپلماسی ایرانی: تحريم‌هاى ايران بر رابطه اين کشور با عراق هم تاثير گذاشته‌ است. رويترز در تازه‌ترين نگاه خود به تاثير تحريم‌ها بر ايران مى‌نويسد: تحريم‌هاى ايران که توسط ايالات متحده و همراهانش در غرب اعمال شد، تبديل به مانعى بر سر راه واريز مطالبات ايرانى‌ها از جانب عراق شده‌است. عادل مهدى مشاور وزير انر‍ژى عراق در اين خصوص به رويترز مى‌گويد: عراق به دليل تحريم‌ها نمى‌تواند مبلغى را که بابت خريد برق به ايران بدهکار است، به اين کشور پرداخت کند. اين مساله در نهايت ايرانى‌ها را از ما بدهکار مى‌کند و قطع کمک‌هاى ايران در حوزه انر‍ژى مى‌تواند منجر به قطع برق در بخش اعظمى از عراق شده و در نهايت نارضايتى عمومى را به دنبال داشته باشد . عراق 650 مگاوات برق از ايران دريافت مى‌کند و قرار است در سال جارى ميلادى اين رقم را به 1000 مگاوات برساند. رابطه ميان ايران و عراق پس از سقوط صدام حسين ديکتاتور سابق عراق اوج گرفت. در هفت سال گذشته، امريکا و غرب همواره ايران را به دخالت در امور عراق متهم کردند، اين در حاليست که دولتمردان عراقى بارها در سخنان خود و به مناسبت‌هاى متفاوت تاکيد کرده‌اند که رابطه با تهران براى آنها اهميت استرات‍ژيک دارد.

رويترز در اين خصوص مى‌نويسد: تحريم‌هاى امريکا عليه ايران بر سر پرونده هسته‌اى مانع از انتقال 200 ميليون دلارى شده است که بغداد به تهران بابت پول سوخت بدهکار است. بسيارى از کارشناسان عراقى هشدار مى‌دهند که در صورت ادامه اين روند، احتمال دارد تا تابستان ذخيره برق عراق تمام شده و ايران هم به دليل عدم دريافت مطالبات خود، چاره‌اى نداشته باشد جز پايان دادن به اين کمک به عراقى‌ها.

معاون وزير انرژى عراق در اين خصوص مى‌گويد: بيم ما اين است که تا تابستان ميزان بدهى ما به ايرانى‌ها به بيش از نيم ميليون دلار برسد، و اين بدان معناست که بايد از خير دريافت برق به ايران بگذريم. امريکايى‌ها بايد بدانند که اين مساله شايد براى آنها از اهميت فوق العاده اى برخوردار نباشد اما براى کشورى مانند عراق در طراز اول اهميت است.

اين مقام عراقى در ادامه مى‌گويد: در سال گذشته ميلادى، ميزان نياز عراق در بالاترين وضعيت، 6500 تا 7 هزار مگاوات بود. اين رقم در تابستان به دليل گرماى هوا به بيش از 14 هزار مگاوات رسيد. پيش‌بينى مى‌شود که در سال جارى ميلادى، حداقل نياز ما به 8 هزار مگاوات برسد. البته با توجه به پايان کار بسيارى از کارخانه‌ها و تاسيسات، پيش‌بينى مى‌شود که اين رقم به 15 هزار مگاوات هم برسد.

عراقى‌ها براى سال 2012 ميلادى نيز پيش‌بينى قعطى يا کمبود برق را کرده‌اند. سال گذشته بود که اعتراض‌ها به نبود و قحطى برق در جنوب عراق که منطقه اى شيعه نشين است منجر به اعتراض‌هاى مدنى شده و البته وزير وقت انرژى هم چاره‌اى نداشت جز کناره‌گيرى از قدرت.

تقريبا هفت سال از حضور نيروهاى امريکايى در عراق گذشته‌ و اين در حاليست که هنوز دولتمردان عراقى براى تامين نياز اوليه مردمانشان به کشورهاى همسايه‌اى نيازمند هستند که واشنگتن انها را به دخالت در امور داخلى عراق متهم مى‌کند.

اين مقام عراقى در اين خصوص مى‌گويد: ما امضاى قرارداد با دوستان خود در سوريه و مصر را در راس دستورالعمل‌هاى کارى قرار داده‌ايم. شايد براى برآورده‌ کردن نيازهاى شهرى به انرژى چاره‌اى نداشته باشيم جز نصب دکل و کابل‌هاى انتقال برق. برخى کشورهاى حاضر در منطقه براى تامين انرژى مورد نياز خود به دنبال به راه انداختن بلوک همکارى در حوزه‌انرژى هستند. بر اساس مفاد اين توافقنامه همکارى مشترک، بيش از 500 مگاوات در اختيار هرکدام از کشورهاى مصر، ليبى، لبنان، فلسطين، اردن، سوريه، ترکيه و عراق قرار مى‌گيرد. گفته مى‌شود که دولت مرکزى در عراق اخيرا بحث و تبادل نظر با سوريه را براى واردات برق از همان مسير قديمى گذشته اغاز کرده است.


نظر شما :