مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

۲۴ دی ۱۳۸۹ | ۱۴:۱۷ کد : ۹۹۸۰ اقتصاد و انرژی
در صفحه \\"عجايب و وقايع جهان\\" اين جمعه مى خوانيد: جشن تولد رهبر آینده کره شمالی، اینترپل درخواست تعقیب باکی یف را رد کرد، جاذبه‌ جديد گردشگرى آفريقاى جنوبى و...
مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

جشن تولد رهبر آینده کره شمالی

درحالى که کسى اعلام نکرد "کیم جونگ اون" رهبر آینده کره شمالی چند سال دارد و قرار است وارد چند سالگى شود براى اين ژنرال چهارستاره در کره شمالى جشن تولد گرفته شد.

"کیم جونگ ایل" رهبر کنونى کره شمالى براى جانشين خود که آخرين فرزندش محسوب مى شود جشن تولدى برگزار کرد که بار ديگر نام خود، کشور و نظام سياسى اش را به گونه اى عجيب بر سر زبان ها انداخت.

اين مراسم تولد بعد از آن انجام و خبرش منتشر مى شود که تا پيش از اعلام جانشينى کيم جونگ اون، حتى انتشار تصوير او محرمانه به شمار مى رفت.

اینترپل درخواست تعقیب باکی یف را رد کرد

ريانووستى گزارش داد، دبیرکل اداره پلیس بین الملل (اینترپل) از همکاری با دولت قرقیزستان برای تعقیب و دستگیری "کورمان بیک باکی یف" ريیس جمهور سابق این کشور و خویشان و نزدیکان وی خودداری کرد.

این مطلب در نامه رسمی دفتر مرکزی اینترپل خطاب به "رسولوف" ريیس تیم تحقیقات داخلی دادستان کل قرقیزستان نوشته شده است. در این نامه آمده است که اینترپل اجازه هيچ نوع مداخله و یا عملکرد در امور سیاسی، نظامی، مذهبی و نژادی را ندارد. پیش از این دولت موقت قرقیزستان اعلام کرده بود که باکی یف تحت پیگرد بین المللی قرار دارد.

تظاهرات ضد دولتى در اردن بخاطر گرانى

اعتراض هاى مردم کشورهاى عربى به اوج گيرى قيمت کالاهاى اساسى به اردن رسيد. در ادامه اين اعتراض ها که از تونس آغاز شد، اردنی ها نیز به سیاست های دولت خود اعتراض کردند تا جايى که برخى از معترضان خواهان استعفاى دولت شدند.

منطقه ذیبان در استان مادبا اردن در جنوب امان اوايل هفته شاهد اعتراض به گرانی ها بود. يکى از دلايل اصلى اين تظاهرات افزايش قیمت سوخت گزارش شده است. منابع خبری اعلام کردند که شرکت کنندگان در تظاهرات شعارهایی علیه عملکرد ضعیف پارلمان این کشور و نقش ضعیف آن در مهار قیمت ها سر دادند.

شناسایی 141 جاسوس اسراییلی در لبنان طى يک سال

وزیر امور خارجه لبنان خبر داد، لبنان در سال 2010 میلادی 27 شکایت نامه علیه رژیم صهیونیستی در زمینه کشف شبکه های جاسوسی و شناسایی 141 جاسوس اسراییلی در لبنان به سازمان ملل فرستاد و این جدا از شکایت لبنان در نفوذ و تسلط این رژیم بر شبکه های خطوط تلفن لبنان است.

 

به گزارش ایرنا از بیروت، علی الشامی وزیر امورخارجه لبنان در نشستى خبری به منظور شرح برنامه های وزارت خارجه طی سال 2010 میلادی گفت: ما اصرار و پافشاری خود را در زمینه حفظ و تعین مرزهای زمینی، دریایی به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده ایم.

جاذبه‌ جديد گردشگرى آفريقاى جنوبى

استاديوم‌هايى که در آفريقاى جنوبى احداث شد و در جام جهانى فوتبال سال 2010 مورد استفاده قرار گرفت، به جاذبه‌ جديد گردشگرى آفريقاى جنوبى تبديل شده‌ است.

اداره‌ مديريت استاديوم‌هاى آفريقاى جنوبى (SMSA) در گزارشى اعلام کرد با گذشت کمتر از يک سال از پايان مسابقات جام جهانى فوتبال در آفريقاى جنوبى، تا حال 40 هزار گردشگر از استاديوم‌هاى محل برگزارى اين مسابقات ديدن کرده‌اند.

ايسنا به نقل از تايم آورده است، بخش اعظم گردشگرانى که از استاديوم هاى محل برگزارى مسابقات جام جهانى در آفريقاى جنوبى ديدن کرده‌اند، از کشور‌هاى اروپايى بوده‌اند که در اين ميان استاديوم «ساکرسيتى» ژوهانسبورگ ميزبان بيشترين تعداد گردشگران بوده است.

برگزارى مسابقات جام جهانى در آفريقاى جنوبى رشد 13 درصدى گردشگران اين کشور را در پى داشته که پيش‌بينى مى‌شود اين روند در سال‌هاى آتى نيز ادامه يابد.

آلمان 17 ميليون دلار از بدهى‌هاى افغانستان را بخشيد

به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه اماراتى دارالخليج،‌ گوئيدو وستروله وزير خارجه آلمان که روز يکشنبه به کابل رفته بود، گفت:‌ آلمان بعد از سال 2014 به حمايت‌هايش از افغانستان به ويژه در زمينه آموزش پليس افغانستان ادامه خواهد داد.

سخنگوى وزارت خارجه‌ افغانستان به رسانه‌ها گفت: وستروله حدود 17 ميليون دلار از بدهى‌هاى افغانستان را بخشيد. به گفته او، وستروله و رسول همتاى افغان او توافق نامه‌اى را امضا کردند که براساس آن آلمان 17 ميليون دلار( 13 ميليون يورو) از بدهى‌هاى افغانستان را بخشيد.

پاکستان به زائران خسارت مى‌دهد

دفتر نخست وزيرى پاکستان اعلام کرد يوسف رضا گيلانى نخست‌وزير اين کشور موافقت خود را با پرداخت خسارت به زائران حج امسال اعلام کرده است.

در جريان برگزارى مراسم حج امسال، تعداد زيادى از 130 هزار پاکستانى از نحوه‌ سرويس‌دهى ناراضى بودند. در اين شرايط رييس‌جمهور پاکستان با صدور دستورى از وزير امور مذهبى اين کشور خواسته است تا به شکايت زائران از نحوه‌ى سرويس‌ دهى نامناسب رسيدگى کند.

بخش اعظم شکايات زائران مربوط به سرويس‌دهى نامطلوب آژانس‌هاى مسافرتى است که بخش قابل توجهى از زائران پاکستانى از طريق آنها راهى سفر حج شده‌اند، اين در حالى است که اين وزارتخانه از زائران پاکستانى خواسته بود شکايت خود در زمينه‌ سرويس‌دهى نامناسب را در فرم‌هاى ويژه‌اى که در اختيار آنها قرار مى‌گيرد، منعکس کرده و يا مستقيما با اين وزارتخانه مکاتبه کنند که حاصل آن لغو مجوز هشت آژانس‌ مسافرتى مجرى اعزام زائران پاکستانى به سفر «حج» بود.

سرانجام با شکايت زائران به دادگاه عالى پاکستان، اين دادگاه حکم پرداخت خسارت به برخى از زائران داد که با موافقت نخست‌وزير پاکستان، اين مبلغ در روزهاى آتى به 26600 زائر پرداخت خواهد شد.

کنگره آمریکا خواستار تدوین برنامه ویژه پنتاگون درباره ایران شد

کنگره آمریکا در آغاز فعالیت خود در سال 2011 با صدور بیانیه ای خواستار تدوین "برنامه استراتژی نظامی ملی" توسط پنتاگون برای آنچه مقابله با برنامه هسته ای ایران خوانده شده، شد.

به گزارش مهر به نقل از بلومبرگ، کنگره آمریکا در این بیانیه از پنتاگون (وزارت دفاع) خواسته تا هر گونه منابع، قابلیت ها و یا تغییراتی را که در این رابطه رخ می دهد و مقامات معتقدند که این موارد برای از بین بردن شکاف های موجود در اطلاعات مفید است به اطلاع کنگره برساند.

به نوشته بلومبرگ، این برای دومین سال پیاپی است که کنگره از پنتاگون می خواهد برنامه و گزارشی ویژه را درباره ایران آماده کند.

کره شمالی خواستار گفتگو شد کره جنوبى بى اعتنايى کرد

وزارت وحدت کره جنوبی اعلام کرد: کره جنوبی نامه اى رسمی از کره شمالی برای گفتگوی دولت های دو طرف و صلیب سرخ دو کره دریافت کرده است. کره شمالی در این نامه از سئول خواسته است تا هر چه زودتر برای گفتگوها آماده شود. پیونگ یانگ خواستار مذاکرات دولت های دو کشور در منطقه مرزی کائه سونگ در 27 ژانویه شده است.

اما کره جنوبى نسبت به پيشنهاد کره شمالى با بى تفاوتى اعلام کرد که پيونگ يانگ بايد صداقت و نيز اقدامى براى کاهش تنش‌ها از خود نشان دهد. وزارت اتحاد سئول که مسئوليت روابط بين مرزى را برعهده دارد، تازه ترين پيام پيونگ يانگ را کم اهميت شمرد. جون هائه سونگ سخنگوى وزارت اتحاد کره جنوبى گفت:‌ خيلى سخت است که پيشنهاد پيونگ يانگ را به عنوان پيشنهاد صادقانه براى مذاکره درنظر بگيريم. اين مقام افزود که کره شمالى ابتدا بايد جديت خود را درباره خلع سلاح اتمى نشان دهد.

 26 ائمه جمعه از مساجد جامع تاجيکستان برکنار شدند

بعد از اينکه خبرگزارى فارس از تعطيلى چند مسجد در تاجيکستان به بهانه برخورد دولت اين کشور با اسلام گرايان تندرو خبر داد، کميته دين تاجيکستان نيز اعلام کرد که 26 نفر از ائمه جمعه مساجد جامع مناطق مختلف اين کشور برکنار شده اند.

البته دليلى که عبدالرحيم خالق‌اف رييس کميته دين تاجيکستان براى اين برکنارى ها آورده، پايين بودن دانش دينى و حقوقى برخى از ائمه جمعه عنوان شده است. اين کميته مجموعه‌اى از موضوعات را براى مساجد جامع اين کشور به شکل کتاب تهيه کرده که در آينده نزديک بين ائمه جمعه توزيع خواهد شد. در اين کتاب 52 موعظه و خطبه براى 52 هفته سال در نظر گرفته شده که موضوع اصلى آن را پند و اندرز براى جوانان، دعوت به احترام به والدين و وطن دوستى تشکيل مى‌دهد.


نظر شما :