مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -2

۲۴ دی ۱۳۸۹ | ۱۹:۲۹ کد : ۹۹۸۳ اقتصاد و انرژی
در اين صفحه مى خوانيد: فرماندهان طالبان در ایران حساب بانکی دارند، ترکیه در ربوده‌ شدن عسگری پاسخگو باشد، مشايى محبوبيت نسبى در ايران دارد و...
مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -2

فرماندهان طالبان در ایران حساب بانکی دارند!

روزنامه هشت صبح افغانستان روز شنبه نوشت: سندی که از میان کتابچه‌های عشر و زکات و تشکیلات طالبان در مرکز اصلی آنان در گل‌تپه‌ قندوز پيدا شده، نشان می‌دهد که بانک ملی ایران به یک فرمانده طالبان در قندوز، پول ‌پرداخته ‌است. اين روزنامه عکس سند مربوطه را هم منتشر کرد. سند یاد شده منقوش به مهر بانک ملی ایران و يک امضاست که نشان مى دهد عبدالحی شینواری که گويا یک فرمانده طالبان در مناطق گل‌تپه‌ قندوز بوده‌، از بانک ملی ایران پول دریافت می‌کرده ‌است. دفترچه بانک ملی ایران که در تصوير به نام عبدالحی شینواری ثبت شده، مدرک دریافت قرض‌الحسنه‌ از اين بانک است و در آن «مبلغ پنج هزار» نوشته شده ‌است اما مشخص نيست این «5 هزار» به چه نوع پولی اشاره دارد.

یکى از شهروندان اين منطقه گفته است: عبدالحی مال همین قریه بود. او سرگروه 10 طالب بود و در حمله علیه نیروهای خارجی و دولت، پیوسته شرکت داشت.

البته به گفته اين شهروند، بیش از یک هفته می‌شود که عبدالحی شینواری در حمله‌ هوایی نیروهای خارجی و دولت کشته شده‌ است. به اين ترتيب تنها شاهد ماجرا مرده و صحت و سقم آن کاملا محل ترديد است.

۵۰ زندانی ایرانی در عراق آزاد می‌شوند

سفیر ایران در بغداد به روزنامه همشهرى خبر داد: از مجموع حدود 110 زندانی ایرانی در زندان‌های عراق، 50 نفر در روزهای آینده آزاد می‌شوند.

حسن دانایی‌فر گفته است این زندانیان به‌ دلیل ورود غیرمجاز در زندان‌های عراق در بازداشت هستند. وى با یادآوری این نکته که ورود غیرقانونی به خاک عراق حداقل شش سال حبس در زندان‌های این کشور را درپی دارد، از زائران ایرانی عتبات عالیات خواست که قانونی و از طریق سازمان حج و زیارت به عراق سفر کنند و از سفر انفرادی به این کشور یا سفر بدون روادید بپرهیزند.

ترکیه در ربوده‌ شدن عسگری پاسخگو باشد

ريیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ربوده شدن معاون سابق وزیر دفاع در ترکیه در سال 2007 از مقام هاى این کشور خواست نسبت به این اقدام پاسخگو باشند.

علاءالدین بروجردی در گفتگو با خبرگزارى مهر با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای مشخص شدن سرنوشت علیرضا عسگری معاون سابق وزیر دفاع که گفته می شود توسط صهیونیست ها به شهادت رسیده، گفت: با توجه به اینکه عسگری در خاک ترکیه ربوده شده و نیز با توجه به روابط دوستانه ایران و ترکیه انتظار طبیعی از دولت ترکیه این است که برای روشن شدن ابعاد این موضوع کمک کند.

وی افزود: تروریست ها در استانبول به هتل محل اقامت عسگری مراجعه کرده و عملیات انجام دادند و این اقدام در زمانی مشخص و در خاک ترکیه انجام می شده بر این اساس شناسایی افرادی که این اقدام را صورت دادند نباید کار پیچیده ای باشد. به عنوان مثال در اقدام تروریستی که در دبی انجام شد و در جریان آن المبحوح یکی از سران حماس به شهادت رسید، پلیس دبی بلافاصله بعد از عملیات با استفاده از فیلم های موجود اسامی تروریست ها، تصویر آنها و حتی شماره پاسپورتشان را منتشر کرد. در این زمینه این انتظار وجود دارد که دولت ترکیه نیز پیگیری جدی تری در این خصوص داشته باشد.

تحريم‌ها باعث ظهور توانمندى‌هاى ايران شد

محمدحسين صفارهرندى در جمع کارکنان يگان رزم استان و سپاه قمر بنى هاشم(ع) در خصوص تحريم بنزين گفت: ايران با اتکا به متخصصين خود به صادرکننده بنزين در جهان تبديل شد، اين در حالى است که عوامل خودفروخته و بى‌مواجب داخلى غرب‌زده با جوسازى اعلام کردند بنزين توليد داخلى داراى مضرات بسيارى است اما پس از صادرات بنزين، غربى‌ها اعلام کردند حاضرند بنزين را به قيمت کمترى از گذشته به ايران بفروشند.

به گفته وى، هم اکنون وضعيت عمومى کشور بسيار مطلوب و رضايت بخش است و با درايت رهبر فرزانه انقلاب اسلامى، جمهورى اسلامى ايران در دنيا سربلندتر از گذشته به راه خود ادامه مى‌دهد.

آشکار شدن چهره عوام فريبانه بى‌بى‌سى در هند

خبرگزارى فارس در گزارشى ضد بى بى سى نوشت: رسوايى‌هاى بى بى سى در پى وعده‌هايش بار ديگر چهره واقعى اين شبکه خبرى را نمايان ساخت؛ چرا که بسيارى از مقاله نويسان شبکه بى‌بى‌سى که در انتظار وعده‌هايى چون اخذ اقامت براى کشورهاى اروپايى از طرف اين شبکه در هند به سر مى‌برند دچار سرگردانى شده‌اند.

فارس مى گويد، هند که به دليل فقر اجتماعى، پناهگاهى براى برخى سلطنت طلبان و حاميان فتنه سبز به شمار مى‌رفت، روزهاى پس از انتخابات تبديل به بازار داغى براى دروغ‌هاى شبکه بى بى سى در جهت جذب خبرنگار شده بود. بى بى سى تا آنجايى به ضعف و شکست رسيده است که براى دريافت يک خبر، ملتمسانه با دادن وعده‌هاى پوچى مثل اخذ اقامت از کشورهاى اروپايى و کمک‌هاى مالى به برخى دانشجوها و حاميان فتنه سبز در هند آنها را ماه ها و يا سال ها ملعبه دست خود و گردانندگان بى بى سى مى‌کند. حال که سال‌ها و ماهها از موعد مقرر و تحقق نيافتن اين وعده‌ها مى‌گذرد برخى دانشجوها و حاميان فتنه سبز دچار سرگردانى در کشور هند شده‌اند.

کارشناس روس: مشايى محبوبيت نسبى در ايران دارد

ولادیمیر ساژین کارشناس ایران انستیتوی شرق شناسی آکادمی علوم روسیه گفت: گمان نمی کنم مخالفان اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر احمدی نژاد بتوانند در برابر این مهره قدرتمند دولت ره به جایی ببرند.

به گزارش محرمانه نیوز، ساژین تاکید کرد: با نگاهی اجمالی به روند زد و خوردهای سیاسی بین منتقدان دولت با محوریت رحیم مشایی می توان دریافت که این مهره مورد وثوق احمدی نژاد در برابر منتقدان خود با قدرت و اقتدار ظاهر شده است. برخلاف محمد خاتمی که هیچ زمانی به خوبی از رییس دفتر خود حمایت نکرد به نظر می رسد احمدی نژاد تمام قد از رییس دفتر خود در برابر منتقدانش حمایت می کند.

ساژين درمورد مشايى گفته است: او به خوبی با نیازهای و کمبودهای جامعه امروز ایران آشنایی دارد و با سخنان خود انگشت اشاره بر روی همین نیازها و کمبودها می گذرد از آن جهت است که تاکنون توانسته در بین قشر جوان ایرانی محبوبیت نسبی را کسب کند.

قاتل مشهدى جاسوس از آب درآمد

يک متهم به قتل ضمن اعتراف به قتل عمد مائده دختر پنج ساله زن صیغه ای خود، به جاسوسی برای نیروهای امریکایی نیز اعتراف کرد.

به گزارش آتى نيوز، اين قاتل گفته است که چند بار به صورت غیر قانونی به عراق و افغانستان رفت و آمد کرده و اطلاعاتی را در اختیار نیروهای آمریکایی قرار داده است. این متهم به قتل در ادامه مى افزايد: عذاب وجدان باعث شده حالا که به عنوان قاتل دستگیر شدم و سرم بالای دار می‌رود، به جاسوس بودنم هم‌ اعتراف کنم.

تظاهرات اتحادیه کارگران افغان در مقابل سفارت ایران

تظاهرات اعضای شورای مرکزی اتحادیه ملی کارگران افغانستان که منابع خبرى افغان شمارشان را صدها نفر ذکر کردند، خواهان مداخله فوری سازمان ملل متحد در زمینه منع عبور تانکرهای سوخت از بنادر ایران و توقف برخوردهای نیروهای ایرانی در مقابل مهاجران افغان شدند.

در قسمتی از بيانيه اين اتحاديه آمده بود: اتحادیه ملی کارگران افغان اعتراضات شدید خود را مبنی بر تخلفات جمهور اسلامی ایران اعلان می دارد، این تخطی شما خلاف تمام قوانین بین المللی می باشد.

شیوه جذب دختران ایرانی برای جاسوسی

به نوشته روزنامه مردم سالاری، سرویس اطلاعاتی جمهوری آذربایجان مدتی است به نام پذیرش دانشجو در دانشگاه های این کشور و یا کاریابی به جذب دختران ایرانی می پردازد و پس از مدتی با سوءاستفاده از دختران جوان ایرانی آنها را وادار می کند به فعالیت های جاسوسی و اطلاعاتی بپردازند و بدین وسیله آنها را در تورهای اطلاعاتی خود قرار می دهد.

یک منبع آگاه با اعلام این خبر افزود: این موضوع موجب برخی مشکلات خانوادگی روحی روانی و اخلاقی شدید در دختران فریب خورده شده است و خانواده های این دختران با مراجعه به دستگاه های مسوول در ایران خواهان پیگیری حقوق فرزندانشان شده اند.

اعتراض ضرغامی به حذف شبکه های ایرانی از ماهواره

ريیس سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد رویه های اعمال شده در ضوابط پخش شبکه های ماهواره ای را نقض فاحش اصول جامعه جهانی اطلاعاتی خواند و از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست تا این سازمان اقدام هاى موثری در جهت پایان دادن به تبعیض ها دراین باره انجام دهد.

عزت الله ضرغامی در اين نامه به شبکه های متعدد ماهواره ای اشاره کرده که در فضای فرهنگی ایران ارزش های اخلاقی، فرهنگی و معنوی جامعه را تهدید می کنند و نمونه های بارز اقدامات این شبکه ها عبارت اند از تشویق اقدام هاى خشونت آمیز، مصاحبه با رهبران گروهک های تروریستی و پخش برنامه های مضر غیر اخلاقی توسط 90 شبکه که بنیان خانواده را تهدید می کند. در چنین شرایطی و برخلاف مقررات حقوق بین الملل در خصوص دسترسی به تکنولوژی زیر بنايی اطلاعات و ارتباطات که توسط اعلامیه اصول مورد شناسايی قرار گرفته است پخش شبکه های ایرانی نظیر العالم و سحر از نیل ست و هاتبرد به ناگهان متوقف می شوند.

تلاش مى کنيم مشکل ويزاى قطر برطرف شود

درحالى که بازى هاى فوتبال جام ملت هاى آسيا آغاز شده و هواداران تيم ملى فوتبال ايران براى سفر به اين کشور و تماشاى بازى ها مشکل ويزا دارند، سفير ايران در قطر گفته که دارد تلاش هايش را مى کند تا مشکل شمارى از هموطنان براى دريافت ويزا حل شود. 

عبدالله سهرابى به ايرنا گفت: ‌مسئولان قطرى قول مساعد داده اند که مشکلات دريافت ويزا به زودى برطرف شود. همچنين شمسى زاده راوندى مسئول بخش مطبوعاتى سفارت ايران با اشاره به تلاش هاى مسئولان سفارت براى رفع مشکل شمارى از مردم کشورمان براى حضور در مسابقات جام ملت هاى آسيا گفت:‌ پايگاه الکترونيکى دولت قطر که مسوول صدور ويزا است با مشکلات فنى روبرو بوده است.


نظر شما :