تلاش‌هاى عربستان و سوريه ناکام ماند؛ دولت حريرى سقوط مى‌کند

۲۲ دی ۱۳۸۹ | ۲۲:۵۷ کد : ۹۹۸۴ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ميشل عون، از اعضاى بارز جريان مقاومت با شرکت در يک کنفرانس مطبوعاتى رسما اعلام کرد، تلاش‌هاى سوريه و عربستان به دليل اين که سعد حريرى، نخست‌وزير کشور از همراه شدن با اين دو کشور عذر خواسته، رسما به شکست انجاميده است.
تلاش‌هاى عربستان و سوريه ناکام ماند؛ دولت حريرى سقوط مى‌کند

ديپلماسى ايرانى: لبنان رسما وارد دوره تازه‌اى از بحران شد. بحرانى که مدت‌هاست همه نسبت به آن هشدار مى‌دهند. بهتر است بگوييم ايالات متحده لبنان را به بحران کشاند، چرا که فشارهاى واشنگتن به عربستان و سوريه باعث شد تا تمامى تلاش‌هايى که براى حفظ استقرار لبنان صرف شده، همگى به باد روند.

در آستانه صدور راى نهايى دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى که ظاهرا تا قبل از پايان اين ماه و احتمالا تا هفته آينده صادر خواهد شد، تلاش‌هاى عربستان و سوريه موسوم به طرح س- س رسما شکست خورد تا آن طوفانى که همه انتظارش را داشتند وزيدن بگيرد و فضاى ملتهب لبنان را در نوردد.

به گزارش روزنامه القدس العربى، ميشل عون، رئيس فراکسيون تغيير و اصلاح و از اعضاى بارز جريان 8 مارس يا جريان مقاومت، روز سه‌شنبه با شرکت در يک کنفرانس مطبوعاتى رسما اعلام کرد، تلاش‌هاى سوريه و عربستان به دليل اين که سعد حريرى، نخست‌وزير کشور از همراه شدن با اين دو کشور عذر خواسته، رسما به شکست انجاميده است.

وى ضمن تشکر از پادشاه عربستان و رئيس جمهورى سوريه براى انجام تلاش‌هايشان براى حفظ ثبات و استقرار لبنان همچنين گفت: «تلاش‌هاى عربى بدون هيچ نتيجه‌اى پايان يافت که دليل آن عدم همراهى نخست‌وزير با آنهاست. جريان لبنانى‌اى که با آن مذاکره مى‌شد جريان سعد حريرى بود که به اين تلاش‌ها پاسخ نداد. اکنون به بن‌بست رسيديم اما تسليم اين مسير نمى‌شويم.»

قرار است ظرف ساعت‌هاى آينده جمعى از رهبران جريان مقاومت متشکل از سليمان فرنجيه، رئيس جريان المرده، جبران باسيل، وزير انرژى، على حسن الخليل، معاون نبيه برى، رئيس پارلمان لبنان و حسين الخليل، معاون سياسى دبير کل حزب الله نزد ميشل سليمان، رئيس جمهورى لبنان بروند و درباره آخرين تحولات کشور با او به نشست بنشينند. جريان 8 مارس همچنين اعلام کرده است، نتايج مذاکراتش با رئيس جمهورى را به صورت علنى منتشر خواهد کرد. ميشل عون در اين باره گفت: «ما بحران را پس از شکست تلاش‌هاى سوريه عربستان با رئيس جمهورى بررسى خواهيم کرد. همه ما آمادگى داريم براى اين که کشور به بحران کشيده نشود، راه حل ارائه دهيم. اکنون که مذاکرات به شکست انجاميده به راه حل لبنانى – لبنانى پناه مى‌آوريم.»

سه‌شنبه شب ملک عبدالله، پادشاه عربستان از نيويورک تلفنى با بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه تماس گرفت و به او گفت: «حريرى مطالباتى دارد و مى‌گويد که اداره دادگاه خارج از توانش است در نتيجه تلاش‌هاى ما به پايان مى‌رسد ولى روابطمان همچنان با شما ادامه خواهد داشت.»

در همين رابطه گروه رئيس جمهورى به سعد حريرى، نخست‌وزير فشار مى آورد که بدون فوت وقت فورا به کشور بازگردد و سفرش را تا پس از روز جمعه به تعويق نيندازد. مخالفان حريرى در دولت از او خواسته‌اند که فورا به کشور بازگردد تا دولت تشکيل جلسه دهد اما تا بدين لحظه تقاضاى آنها توسط حريرى بى‌پاسخ مانده است.

پس از اعلام رسمى شکست طرح سوريه – عربستان نشست داخلى حزب الله و ديگر جريان‌هاى وفادار به مقاومت لبنان و کنفرانس خبرى وليد جنبلاط که قرار بود درباره تلاش‌هاى سوريه و عربستان صحبت کند دقايقى قبل از زمان اعلام شده، لغو شد. حزب الله همچنين با صدور بيانيه‌اى نسبت به مداخلات ايالات متحده در طرح عربستان – سوريه هشدار داد.

شبکه الجزيره نيز به نقل از منابع موثق گزارش داد که هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا به سعد حريرى و پادشاه عربستان ابلاغ کرده است که ايالات متحده به هيچ وجه هيچ راه حلى را قبل از صدور راى اتهامى نمى‌پذيرد.

درباره آخرين تحولات لبنان، شيخ حمد بن جاسم آل ثانى، نخست‌وزير و وزير امور خارجه قطر از دوحه تاکيد کرد، به رغم تلاش‌هايى که براى حل بحران لبنان صرف شده بر اساس آخرين اخبارى که به گوش مى‌رسد اوضاع چندان دل خوش‌کننده نيست. لازم است که گفت‌وگوهاى سازنده براى حل قضاياى لبنان صرف شود و فعاليت‌هاى دولت نيز متوقف نباشد.

دولت سوريه نيز به سعد حريرى، نخست‌وزير لبنان پيام داده و از او خواسته به تعهداتى که داده پايبند باشد و به جمع همراهان سوريه بپيوندد و احکام صادر شده عليه سوريه و حزب الله را ملغى اعلام کند.  

از سوى ديگر قرار است امروز سعد حريرى با باراک‌ اوباما، رئيس جمهورى امريکا ديدار کند. اين ديدار در حالى قرار است برگزار شود که اختلاف‌هاى تازه‌اى ميان ايالات متحده امريکا و سوريه بر سر شکست طرح سوريه – عربستان به وجود آمده است. در همين رابطه ملک عبدالله، پادشاه عربستان در ديدار با نيکولا سارکوزى، رئيس جمهورى فرانسه که به نيويورک آمده، گفت: «طرح سوريه – عربستان به بن‌بست رسيده و ديگر کارى از دستمان بر نمى‌آيد.»

سارکوزى در ديدار با سعد حريرى نيز مشابه همين اظهارات را شنيد. در نيويورک همچنين شنيده مى‌شود که سعد حريرى از طرف مقابل گلايه دارد و دائما مى‌گويد: «آنها مى‌خواهند پرونده ترور رفيق حريرى تکميل شود و هم‌زمان مى‌خواهند مقتول دوباره کشته شود و همه با آنها کنار بيايند بدون اين که از مواضعشان کوتاه بيايند، مى‌خواهند بخشيده شوند و همه احکام لغو شود بدون اين که کوچکترين امتيازى بدهند.»

در همين رابطه جريان 8 مارس اعلام کرده است که پس از جلسه خود با رئيس جمهورى، تشکيل جلسه خواهد داد و رسما خروج خود را از دولت سعد حريرى اعلام مى‌کند. اين تصميم به اطلاع رئيس جمهورى نيز رسيده است. حريرى به جريان 8 مارس اعلام کرده، حاضر نيست از حق خود کوتاه بيايد و به صورت يک‌جانبه امتياز بدهد.

با اين حال فرانسه اعلام کرده است که به تماس‌هاى خود با سوريه ادامه مى‌دهد تا لبنان به انفجار کشيده نشود. در همين رابطه روساى جمهور امريکا و فرانسه با يکديگر ديدار کردند و به يک توافق نسبى رسيدند تا دادگاه به کار خود پايان ندهد تا اوضاع لبنان به مرز انفجار نرسد. دو طرف همچنين بر اين نکته توافق داشتند که کار سعد حريرى بسيار سخت است چرا که از يک سو پسر قربانى است و از سوى ديگر نخست‌وزير کشور و بايد به راه حلى برسد که کشور منفجر نشود.

شب گذشته نيکولا سارکوزى، رئيس جمهورى فرانسه تلفنى با بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه صحبت کرد. در اين مکالمه تلفنى بشار اسد به او گفت: «طرف عربستان کاملا جدى و صادق بود و تلاش مى‌کرد که لبنان به يک توافق واقعى برسد.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :