تلاش امریکا برای برهم زدن رابطه ایران و افغانستان

۲۴ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۷ کد : ۹۹۸۷ اقتصاد و انرژی
امریکا تا زمانی که روابط خود را با ایران ترمیم نکند، سعی می‌کند که روابط افغانستان و پاکستان را هم با ایران خراب کند. به این معنا که امریکا مانع الخیر است چرا که نمی‌خواهد ایران و افغانستان یک بعد شوند. گفت‌وگوی اختصاصی دیپلماسی ایرانی با مرتضی پویا، وزیرکشور اسبق پاکستان.
تلاش امریکا برای برهم زدن رابطه ایران و افغانستان

دیپلماسی ایرانی: مرتضی پویا، وزیر کشور اسبق پاکستان، بر این باور است که امریکا سعی در برهم زدن روابط ایران با افغانستان دارد.

 جو بایدن دوشنبه گذشته در سفری غیرمنتظره برای انجام گفت‌وگو به دیدار رئیس جمهور افغانستان رفت. با توجه به اینکه یکی از مسئولان کاخ سفید در دسامبر گذشته اعلام کرده بود، نیروهای آمریکایی در افغانستان از ژوئیه 2011 این کشور را ترک خواهند کرد، به نظر می‌رسد که این سفر نیز در راستای این هدف بوده است.

گفت‌وگوی دیپلماسی ایرانی با مرتضی پویا، وزیرکشور اسبق پاکستان.

هدف اصلی سفر از پیش تعیین نشده جو بایدن به افغانستان چه بوده است؟

تبادل سفرها بین امریکا و افغانستان مساله جدیدی نیست، این موضوعی دائمی است. درباره اینکه چه پیغامی آوردند و چه هدفی داشتند، امریکایی‌ها در گردابی هستند و از این دیدارها تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند. یک روز آقای بایدن به افغانستان رفت، چند روز دیگر آقای زرداری به امریکا سفر می‌کند که البته این سفر شخصی است. بنابراین نمی‌توان خیلی به اهداف و نتایج این سفرها پی برد.

 حضور امریکا در افغانستان چه تاثیری بر روابط ایران با این کشور دارد؟

امریکا تا زمانی که روابط خود را با ایران ترمیم نکند، سعی می‌کند که روابط افغانستان و پاکستان را هم با ایران خراب کند. به این معنا که امریکا مانع الخیر است چرا که نمی‌خواهد ایران و افغانستان یک بعد شوند. از این رو دائما می‌خواهد که این دو با هم اختلاف داشته باشند و سعی بر دامن زدن به این اختلافات دارد.

 بنابراین امریکا مانعی برای ایجاد روابط حسنه با افغانستان محسوب می‌شود، آیا جریانی که آقای مهمانپرست از آن اسم بردند که باعث بهم خوردن رابطه ایران و افغانستان شد، همان حضور امریکاست؟

در حقیقت تسلسلی وجود دارد. زمانی بود که ایران دویست هزار لشکر به مرز افغانستان برده بود، امریکا هم به ترکیه گفت که دویست هزار لشکر به مرز سوریه ببرد. در آن موقع آقای خرازی به سوریه رفت که از مقامات سوری بخواهد اوجالان را تحویل ترکیه بدهند. اکنون تمام منطقه در بحران و باطلاقی بی‌سابقه است و بیشتر این بحران‌ها هم اطراف ایران شکل گرفته است. سیاست اصلی هم بر این است که انقلاب اسلامی ایران را نابود کنند و از سوی دیگر فرصت و مهلتی برای رژیم صهیونیستی فراهم کنند.

 آیا خلاء حضور ایران در افغانستان باعث پررنگ‌تر شدن روابط این کشور با سایر کشورها مثل ترکیه شده است؟

سی سال است که امریکا ایران را مهار کرده که با هیچ کشوری رابطه نداشته باشد. سعی امریکا این بوده که ایران با اروپا و هیچ‌یک از کشورهای همسایه ارتباط نداشته باشد. بعد از جنگ تحمیلی این موضوع پررنگ‌تر شده است و ما شاهد بودیم که حتی برخی از کشورهای عربی مثل سوریه را نیز علیه ایران تحریک کرده‌اند. تا زمانی که امریکا به سنگ‌اندازی‌های خود ادامه دهد، حضور ایران هم محسوس نخواهد بود.

 سیاست ایران در برابر این موضوع چیست؟

سیاست ایران مقاومت با طاغوت است که مطابق با مکتب و نظریه خاصی است. حال کسانی که به این مکتب معتقد نیستند بر این باورند که سیاست ایران اشتباه است و باید با امریکا بسازد. این موضوع بستگی به پایبندی به مکتب و رهبری آن دارد که تا چه حد ایستادگی کرده و همچنین چه هزینه‌هایی را در راه دادند و حاصر هستند که باز هم بدهند.

زمانی هم ممکن است به این نتیجه برسند که تا امروز مقاومت بوده و شاید رویه را باید عوض کرد و فرصتی هم به امریکا داد. چنین تصمیماتی بستگی به رهبر و تصمیم‌گیرندگان نظام دارد که به چه نتایجی برسند.

آیا طالبان قدرت بیشتری پیدا کرده که کرزای حاضر به مذاکره با طالبان شده است؟

یک زمانی گفته می‌شود که طالبان قدرت بیشتری پیدا کرده‌اند و زمانی هم عکس این را می‌گویند. آنها هم برای خود مکتبی دارند اما مکتب آنها چندان مستحکم نیست که بتوان آن را همانند مکتب انقلابیون ایران دانست.

استقامتی که ایران اعلام کرده بسیار متفاوت است با آنچه طالبان ادعا می‌کند. به نظر می‌رسد مکتب آنها چندان قدرتی نداشته باشد. 


نظر شما :