آقاى نخست‌وزير، حمله به ايران را از سرت بيرون کن

۲۹ دی ۱۳۸۹ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۰۰۴۳ اخبار اصلی
پس از استعفاى ايهود باراک، از حزب کارگر و بمب خبرى‌اى که به واسطه اين استعفا به وجود آمد، بحث و جدل‌ها بر سر اين موضوع در اسرائيل بالا گرفته است. در اين ميان عده‌اى بر سر حمله احتمالى اسرائيل به تاسيسات هسته‌اى ايران هشدار مى‌دهند.
آقاى نخست‌وزير، حمله به ايران را از سرت بيرون کن

ديپلماسى ايرانى: پس از استعفاى ايهود باراک، از حزب کارگر و بمب خبرى‌اى که به واسطه اين استعفا به وجود آمد، بحث و جدل‌ها بر سر اين موضوع در اسرائيل بالا گرفته است. در اين ميان عده‌اى بر سر حمله احتمالى اسرائيل به تاسيسات هسته‌اى ايران هشدار مى‌دهند.

به گزارش روزنامه القدس العربى، سه تحليلگر در روزنامه اسرائيلى هاآرتص به بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اين رژيم هشدار دادند که مبادا با استعفاى ايهود باراک فکر حمله به ايران در او تقويت شود.

الوف بن، يکى از اين تحليلگران در اين باره مى‌گويد: «جبهه تندرو عليه ايران، باراک و نتانياهو است که باعث مى‌شود در برابر ايران هر دو موضع تندى اتخاذ کنند. هر دوى آنها هم توسط يواف گالانت حمايت مى‌شوند و جالب آن که گالانت دور تازه‌اى را براى قانع کردن نخست‌وزير و وزير دفاع براى حمله به تاسيسات هسته‌اى ايران در مدت زمان باقى مانده تا پايان دوران رياستشان آغاز کرده است.»

وى در ادامه تاکيد مى‌کند، بدون وجود باراک در پست وزارت دفاع، نتانياهو با مشکلات جدى‌اى براى رهبرى جبهه تهاجم با ايران مواجه مى‌شود چرا که نتانياهو وجهه نظامى‌اى در حد اريل شارون که خود يک چهره نظامى تمام عيار بود، ندارد و اين باعث شده تا از چهره امنيتى لازم نيز برخوردار نباشد، از اين رو تلاش مى‌کند از وجهه نظامى ايهود باراک استفاده کند به خصوص اين که تجربه حضور در دولت‌هاى گذشته در کسوت نظامى و امنيتى را نيز داشته است.

بن همچنين مى‌گويد: «نتانياهو و باراک ديدگاه مشترکى نسبت به مسائل دارند و هر دو بر اين اعتقادند که اسرائيل جبهه غرب براى رويارويى با جهان اسلام که هر دو آنها نسبت به آن معاندند، محسوب مى‌شود و معتقدند که هيچ عربى دوست اسرائيل نيست کما اين که هيچ کسى نيز شريک فلسطينى‌ها محسوب نمى‌شود. همه آنها هم بر اين باورند که برنامه هسته‌اى ايران خطر بزرگى براى اسرائيل است و حمله نظامى به آن را تاييد مى‌کنند.»

الوف بن درباره افراد معتدل در اسرائيل در برابر ايران نيز مى‌گويد: «موشه يعلون، مرد بلندپايه امنيتى حزب ليکود و رئيس سابق ستاد ارتش اسرائيل کسى است که مخالف صد در صد هر گونه انجام عمليات نظامى عليه ايران است و اين ايده را صرفا ايده تندروهاى دست راستى دولت نتانياهو مى‌داند.»

به اعتقاد بن، نتانياهو و باراک در هفته‌هاى آينده صحبت‌هاى بيشترى بر سر حمله نظامى به ايران خواهند کرد و ممکن است حتى دست به اقدامات شوک‌آور و ناگهانى بزنند. توجه آنها به ايران به اندازه‌اى است که حتى وقتى صحبت از فلسطين مى‌کنند، ايران محور گفت‌وگوهايشان است.

عاموس هارئيل، تحليلگر مسائل نظامى نيز در اين باره مى‌گويد: «پس از آن که کاخ سفيد در مذاکراتش با تلاويو بر سر پرونده فلسطين شکست خورد، جايگاه تندروهاى دولت نتانياهو بسيار سخت شد.»

هارئيل در ادامه مى‌افزايد: «اکنون نتانياهو و باراک برنامه تازه‌اى را پيگيرى مى‌کنند که بر اساس آن دشمنى با ايران در راس آن است. اگر جدايى ايهود باراک از حزب کارگر را انفجار کوچک بناميم انفجار بزرگ را احتمالا به زودى بر سر پرونده هسته‌اى ايران بايد بدانيم.»

عکيفا الدار، تحليلگر مسائيل سياسى نظرى مخالف با اين دو را دارد و مى‌گويد که هر گونه حمله نظامى به ايران کاملا مردود است. وى به اظهارات اخير داگان اشاره مى‌کند که گفت تا سال 2015 ايران نمى‌تواند به بمب هسته‌اى دست يابد. اما وى تاکيد مى‌کند آنچه همه را نگران کرده احتمال حمله اسرائيل به لبنان است که مى‌تواند عواقب بسيار خطرناکى در پى داشته باشد.

وى در ادامه مى‌گويد: «داگان تاکيد مى‌کند که توان موشکى حزب الله بسيار بالا است و اين مى‌تواند حمله به لبنان را به کابوسى طولانى تبديل کند.»

الدار همچنين مى‌گويد: «نتانياهو احساس مى‌کند که براى پيروزى مجدد حزب ليکود در انتخابات آتى به يک جنگ نظامى و پيروزى در آن نياز دارد از اين رو بعيد نيست براى رسيدن به اين هدف جنگ تازه‌اى به راه بيندازد.»   


نظر شما :