کابينه ميقاتى معرفى شد، لبنان به کدام سمت مى‌رود؟

۲۱ بهمن ۱۳۸۹ | ۰۰:۵۹ کد : ۱۰۲۸۴ اخبار اصلی
اسامى کابينه جديد ميقاتى نيز معرفى شده و به گفته منابع خبرى نهايتا ظرف ساعات آينده به طور نهايى معرفى مى‌شود. در اين رابطه گفت‌وگويى با حسين رويوران کارشناس مسائل خاورميانه انجام داديم که آن را مى‌خوانيد.
کابينه ميقاتى معرفى شد، لبنان به کدام سمت مى‌رود؟

ديپلماسى ايرانى: نجيب ميقاتى به رغم تلاش‌هاى بسيارى که صرف کرد در نهايت مجبور شد کابينه خود را بدون نمايندگان جريان 14 مارس معرفى کند. اين جريان روز دوشنبه شب 8 فوريه، رسما اعلام کرد که در دولت ميقاتى مشارکت نخواهد داشت. در عين حال اسامى کابينه جديد ميقاتى نيز معرفى شده و به گفته منابع خبرى نهايتا ظرف ساعات آينده به طور نهايى معرفى مى‌شود. در اين رابطه گفت‌وگويى با حسين رويوران کارشناس مسائل خاورميانه انجام داديم که در زير مى‌خوانيد:

مستحضر هستيد که کابينه آقاى ميقاتى در شرف معرفى است. برخى رسانه‌هاى خبرى خبر از اعلام آن داده‌اند و برخى ديگر گفته‌اند تا ساعاتى ديگر اعلام مى‌شود. از سويى جريان 14 مارس نيز اعلام کرده است که در دولت آقاى ميقاتى شرکت نخواهد کرد. آينده لبنان را چگونه مى‌بينيد؟

در حال حاضر ائتلاف 8 مارس و متحدانش در پارلمان اکثريت را در اختيار دارند. يعنى نيمى از پارلمان به اضافه يک در اختيار آنها است. بدين ترتيب که ائتلاف 8 مارس 57 کرسى و آقاى جنبلاط 7 کرسى که با تعداد کرسى‌هاى آقاى ميقاتى جمعا 65 کرسى از 128 کرسى را در اختيار دارند. البته بايد دو نماينده ديگر را که در گذشته نيز به جريان 8 مارس راى دادند، به اين جمع اضافه کنيم. از اين رو از لحاظ روال قانونى هيچ مشکلى وجود ندارد و دولت راى اعتماد لازم را به دست مى‌آورد. اما، آن چه الآن بعضى‌ها به عنوان اشکال در ارتباط با اين دولت مطرح مى‌کنند اين است که بعضى از ارکان دولت نماينده بعضى از طوايف نيستند. به ويژه در رابطه با بخشى از سنى‌ها. به هر حال اکثريت سنى‌ها به آقاى حريرى و ليست المستقبل راى داده‌اند و الآن چون از مشارکت استنکاف کرده‌اند به همين دليل آقاى نجيب ميقاتى ناچار شد از خارج از مجموعه المستقبل افرادى را به کار بگيرد و به عنوان وزير معرفى کند. با اين حال سنى‌ها در حال حاضر نمايندگان جامعه سنى نيستند. ولى اين يک اشکال قانونى نيست بلکه تنها يک اشکال اخلاقى است که مطرح مى‌شود و خيلى ارزش قانونى ندارد. از اين رو دولت آقاى ميقاتى قطعا راى اعتماد مى‌آورد و کارش را شروع مى‌کند و قطعا مشکل خاصى از لحاظ قانونى نخواهد داشت.

از حالا به بعد پيش‌بينى مى‌کنيد که تاکتيک جريان 14 مارس چه خواهد بود؟

ائتلاف جريان 14 مارس در حال حاضر خود را در چارچوب معارضه و مخالف دولت تعريف کرده و تلاشش بر اين است که نقش معارضه را ايفا بکند. از اين لحظه به بعد قطعا اين ائتلاف به عنوان جريان انتقادى در برابر دولت عمل خواهد کرد و تلاشش بر اين خواهد بود که از هر اشکالى ايراد بگيرد و بزرگ‌بينى کند و از امکانات خودش براى تضعيف دولت نهايت استفاده را ببرد، اما تمام اينها در چارچوب جنگ رسانه‌اى خواهد بود و ارزش قانونى که بتواند دولت را ساقط کند، نخواهد داشت.

آيا پيش‌بينى مى‌کنيد ميان ميقاتى و حريرى که تا قبل از انتخاب ميقاتى به عنوان نخست‌وزير، هم‌پيمان هم بودند، سازش يا آشتى‌اى حاصل شود؟   

در حال حاضر بعيد مى‌دانم. آقاى نجيب ميقاتى در چارچوب ائتلاف 14 مارس بوده و با حمايت آنها هم انتخاب شده اما در حال حاضر خط سياسى آقاى ميقاتى کاملا با آنها متفاوت است. از اين رو تصور اين که مشکلات سياسى آنها و اختلاف نظرشان حل شود، بعيد به نظر مى‌رسد. آقاى ميقاتى با پذيرش پست نخست‌وزيرى عملا انتخاب خودش را کرده و خود را در مقابل 14 مارس قرار داده است.

وضعيت لبنان در حال حاضر به واسطه دادگاه ترور رفيق حريرى همچنان در بحران است. نتيجه دادگاه را چگونه بررسى مى‌کنيد؟

اولا شرايط لبنان بحرانى نيست. من اين حرف شما را که مى‌گوييد شرايط لبنان بحرانى است، قبول ندارم. شرايط لبنان تقريبا شرايط هميشگى‌اش است و اکنون زياد مشکل خاصى ندارد. درباره بحث دادگاه بايد بگويم که تشکيل دولت و گرفتن راى اعتماد شروع کار دولت خواهد بود. دولت سعى خواهد کرد موضع خودش را نسبت به دادگاه تعريف کند. يعنى با توجه به اين که جريان مقاومت آقاى نجيب ميقاتى را به قدرت رساند لذا آقاى ميقاتى احتمالا نسبت به دادگاه دو قاضى لبنانى را فرا خواهد خواند، کمک مالى به دادگاه را قطع خواهد کرد و پروتکل همکارى ميان دولت لبنان و دادگاه را نير لغو خواهد کرد. از اين به بعد هر تصميمى که دادگاه بگيرد ضمانت اجرايى نخواهد داشت چرا که دولت لبنان متعهد به انجام آن نخواهد بود. به همين دليل تصميماتى که در اين زمينه گرفته خواهد شد بيشتر بعد سياسى خواهد داشت تا بعد اجرايي.

با اين وضعيت به هر صورت غرب و به خصوص ايالات متحده خود را در فضاى سياسى لبنان زخم خورده مى‌بيند. فکر مى‌کنيد که آنها براى جبران اين شکست چه اقداماتى انجام دهند؟

اين مسائل در زمانى اتفاق افتاده که امريکا دچار بحران جدى در سطح خاورميانه شده است. مصر تحت ضربات مردم و تظاهرات مردمى از مشروعيت افتاده است. اين وضعيت را در تونس، يمن و اردن نيز شاهديم. به همين دليل من تصور نمى‌کنم اگر در گذشته دادگاه اولويت امريکا بوده الآن هم در اولويت باشد. الآن اولويت امريکا در منطقه چيز ديگرى است. به همين دليل شدت تضاد بين جريان راست‌گرا در لبنان و حاميان منطقه‌اى و بين‌المللى آن به ويژه اسرائيل و امريکا تا اندازه‌اى کم شده است. چرا که اين تضادها اولويت‌هاى جديدى را بر امريکا تحميل کرده است.

ولى به هر حال اسرائيل از وضعيت جارى نگران است و از قدرت ايذايى بالايى هم برخوردار است. به نظر شما استراتژى اسرائيل چه خواهد بود؟

اولويت‌هاى اسرائيل معمولا بر اساس اولويت‌هاى امنيتى تعريف مى‌شود. بزرگترين تهديد براى امريکا و اسرائيل مقاومت لبنان است. به همين دليل اين سناريو را اسرائيل چيده تا اين که از مقاومت انتقام بگيرد و آن را تحت فشار قرار دهد. آنچه الآن در حال وقوع است اين است که بزرگترين هم‌پيمان اسرائيل در منطقه يعنى رژيم مبارک تحت ضربات مردم در حال فروپاشى است. از اين رو اولويت‌هاى حتى اسرائيل نيز در حال تغيير است. اگر در مصر تحول جدى رخ دهد و مردم روى کار بيايند و يک رويکرد ضد اسرائيلى در اين کشور به وجود بيايد قطعا اين تضاد از تضاد با مقاومت و حزب الله بيشتر خواهد بود. به همين دليل تصورم بر اين است که خود اسرائيل نيز گرفتار تحولات جديد و تغييراتى که در منطقه در حال وقوع است، شده است.

حتى ممکن نيست يک اقدام پيشگرانه در برابر تحولات مصر که در حال حاضر ظاهرا در حال از دست دادن کنترلش هستند، انجام دهند؟  

من تصور نمى‌کنم چنين اتفاقى بيفتد مگر اين که جمع‌بندى آنها به اين سمت باشد که يک رويداد منطقه‌اى مى‌تواند حوادث مصر را آرام کند و نگاه به داخل را به سمت خارج سوق دهد. در چنين شرايطى احتمال حمله به غزه يا لبنان مطرح مى‌شود که اين يک احتمال نسبتا دور از ذهن است اما همچنان امکان‌پذير است.

آيا فکر مى‌کنيد که ممکن است اتفاقى رخ دهد که عمر دولت آقاى ميقاتى کوتاه شود؟

نه شاخصى وجود ندارد براى اين که عمر اين دولت کوتاه شود. حتى تصور مى‌کنم تا آخر دوره‌اش که در حدود دو سال و نيم خواهد بود بر سر کار باشد. 


نظر شما :