مبارک: تا سپتامبر از قدرت کنار نمى‌روم و در مصر خواهم مرد

۲۲ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۰۲۹۲ اخبار اصلی
من براى مصر زندگى‌ کردم و همچنان در مصر باقى‌خواهم ماند و تا زمانى که مسووليت خود را واگذار کنم، در اين کشور مى‌مانم.
مبارک: تا سپتامبر از قدرت کنار نمى‌روم و در مصر خواهم مرد

دیپلماسی ایرانی: حسنى مبارک با ناديده گرفتن درخواست‌هاى 17 روزه معترضان در مصر براى کناره‌گيرى‌اش طى سخنانى گفت: من براى مصر زندگى‌ کردم و همچنان در مصر باقى‌خواهم ماند و تا زمانى که مسووليت خود را واگذار کنم، در اين کشور مى‌مانم.

به گزارش ايسنا،‌ حسنى مبارک رئيس جمهور مصر، طى سخنانى که از تلويزيون اين کشور و به صورت ضبط شده پخش شد، اظهار کرد:‌ سخنان من خطاب به جوانان ميدان التحرير و همه‌ى ملت مصر است. اين سخنان، سخنان پدر به فرزندان خود است. به شما افتخار مى‌کنم و به عنوان نماد نسل آينده اين کشور که خواستار تغيير هستند، به شما قول مى‌دهم که خون شهيدان به هدر نخواهد رفت و در مجازات عاملان هيچ گونه کوتاهى نخواهم کرد.

وى افزود: بر اساس قانون شديدترين مجازات‌ها را در حق آنها اعمال خواهيم کرد. به خانواده‌ى شهيدان مى‌گويم که من نيز همانند آنها از کشته شدن فرزندانشان رنج کشيده‌ام. به جوانان مى‌گويم که به خواسته‌هاى آنها پاسخ مى‌دهم و به تعهداتى که قبلا دادم پايبندم و آن را انجام خواهم داد. به نظر من خواسته‌هاى شما عادلانه و مشروع است.

مبارک گفت: هر دولتى احتمال دارد دچار اشتباه شود، اما مهم اين است که زودتر اشتباهات خود را اصلاح کند. من بدون هيچ شرمى اعلام مى‌کنم به سخنان جوانان گوش مى‌دهم، اما هيچ‌گونه ديکته کردنى از کشور‌هاى خارجى را قبول نخواهم کرد. من قبلا به صورت واضح گفتم که ديگر کانديداى رياست جمهورى نخواهم شد و به 60 سال خدمت به مصر و ملت آن کفايت خواهم کرد. قبلا تعهد دادم که تا زمان برگزارى انتخابات در ماه سپتامبر از قانون اين کشور حمايت خواهم کرد و بر تعهدات خود پايبند هستم.

وى تصريح کرد: هدف من دستيابى به ثبات و برآورده کردن خواسته‌هاى جوانان مصر و دستيابى به چارچوب توافقى براى انتقال مسالمت آميز قدرت بر اساس گفت‌وگو ميان همه‌ى گروه‌هاى مصرى است. من همه‌ى خواسته‌هاى جوانان را دنبال کردم و انتظار دارم همه‌ى کسانى که براى مصر اهميت قائل هستند، در اين راستا مرا کمک کنند و از ارتش مى‌خواهم که بر انجام اقدامات لازم نظارت کند.

رئيس جمهور مصر گفت: ما گفت‌وگو‌هايى با حضور جوانان و گرو‌ه‌هاى سياسى انجام داديم و به توافق‌هايى رسيديم. بهترين راه‌حل براى خروج از بحران کنونى انتقال قدرت بر اساس زمان تعيين شده در ماه سپتامبر است.

وى ادامه داد: دستور تشکيل کميته‌هايى جهت دنبال کردن تعهدات، اجراى اصلاحات قانون اساسى و تحقيق در مورد حوادث اخير را صادر کرده و بر حضور افراد مورد اعتماد در اين کميته‌ها تاکيد‌ کرده‌ام. همچنين دستور دادم که تحقيقاتى در مورد حوادث هفته‌ى گذشته هرچه زودتر انجام شود و اولين گزارش را در مورد قانون اساسى از کميته‌ى بررسى اصلاح آن دريافت کردم و در پاسخ به آنچه در اين گزارش آمده بود و بر اساس اختياراتى که به عنوان رئيس جمهورى دارا هستم، دستور دادم که پنج ماده از مواد قانون اساسى اصلاح شود و ماده‌ى 179 نيز لغو شود تا شرايط براى نامزدى افرادى که قصد شرکت در انتخابات را دارند، آسان‌تر شود و همچنين دفعات کانديداتورى براى رياست جمهورى محدود خواهد شد.

وى گفت:‌ دادگاه نيز تنها مرجع براى تاييد نمايندگان مجلس خواهد بود. همچنين دستوردادم که هر زمان از بحران کنونى خارج شده و شرايط مساعدى فراهم شد، حالت فوق‌العاده لغو شود.

رئيس جمهور مصر اظهار کرد که اولويت وى بازگرداندن اعتماد به جامعه‌ى مصر و همچنين اعتماد بين المللى نسبت به اين کشور است.

مبارک گفت: تغييرات انجام شده، قطعى است و وضعيت به حالت گذشته بازنمى‌گردد. ما در حوادث اخير ضررهاى زيادى به ويژه در بخش اقتصادى شاهد بوديم و تحمل ضرر‌هاى بيشترى را نداريم و جوانان اولين زيان ديدگان اين حوادث هستند.

وى افزود: مساله کنونى تنها به حسنى مبارک ربط ندارد، بلکه به همه‌ى ملت مصر مرتبط است. ما بايد گفت‌وگو‌ها را ادامه دهيم و تلاش کنيم که اطمينان و امنيت را به ملت مصر بازگردانده و زندگى عادى و روزمره را به مصر بازگردانيم.

مبارک گفت: من سال‌هاست از اين کشور دفاع کردم و شکست‌ها و پيروزى‌هاى آن را شاهد بودم. دوران نکبت را ديده، همچنين دوران آزاد سازى مصر را نيز شاهد بوده‌ايم. بهترين روز زندگى من برافراشتن پرچم مصر در سينا بود. من صلح و امنيت را براى مصر فراهم کردم و براى ادامه‌ى آن تلاش کردم و هرگز هيچ گونه فشارى از کشور‌هاى خارجى را قبول نکردم.

وى ادامه داد: من قدرت و مقام تقلبى را نمى‌خواهم. اين لحظه، لحظه‌ى سرنوشت ساز مصر است، اما بايد بر اين نکته تاکيد کنيم که مصر در اولويت قرار دارد. بر اساس آنچه که در قانون اساسى است، اختيارات رياست جمهورى را به معاون خود واگذار مى‌کنم. تاکيد مى‌کنم که مصر دوباره قد علم مى‌کند و نيرنگ‌ها و دخالت‌هاى کشور‌هاى ديگر را خنثى خواهيم کرد. ثابت خواهيم کرد که دشمن هيچ کشور‌ى نيستيم اما از هيچ کشورى نيز دستور نمى‌گيريم و اين تنها ملت مصر است که در مورد آينده‌ى خود تصميم خواهد گرفت. مصر همچنان در دل‌ها و افکار و وجدان‌هاى همه‌ى مصرى‌ها باقى‌خواهد ماند.

مبارک در پايان سخنانش گفت: من در مصر خواهم مرد و به خاک اين کشور سپرده خواهم شد. خدا مصر و همه‌ى مصرى‌ها را نگه دارد.


نظر شما :