جست و جو در سنگرهاى عراق براى اقامت در آمريکا

۲۶ آبان ۱۳۸۶ | ۱۷:۵۹ کد : ۱۰۵۰ آمریکا
براى بعضى‌ها سريع‌ ترين راه براى اقامت در آمريکا از داخل خاک عراق مى‌گذرد. اين مسير براى 178 سرباز متولد شده در خارج از آمريکا که روز سه شنبه سوگند خوردند، راهى است که هر چند به سرعت به نتيجه مى ‌رسد اما امنيت چندانى ندارد.
جست و جو در سنگرهاى عراق براى اقامت در آمريکا

 

براى بعضى‌ها سريع‌ ترين راه براى اقامت در آمريکا از داخل خاک عراق مى‌گذرد. اين مسير براى 178 سرباز متولد شده در خارج از آمريکا که روز سه شنبه سوگند خوردند، راهى است که هر چند به سرعت به نتيجه مى ‌رسد اما امنيت چندانى ندارد.

 

به گزارش نيوزويک، مراسمی که روز سه شنبه در پايگاه هوايى "بلاد" در 100 کيلومترى شمال بغداد برگزار شد بزرگ ‌ترين مراسم اهداى تابعيت بود که تا به امروز در عراق براى سربازان برگزار شده است.

 

"بلاد"، زمانى مرکز آکادمى نيروى هوايى ارتش عراق بود و به همين دليل از فضاى بسيار بزرگى برخوردار است. 10 دقيقه طول مى‌کشد تا با ماشين از محل باند فرود هواپيماها به سينماى پايگاه برسيم که مراسم در آنجا برگزار مى‌شود.

 

20 هزار سرباز آمريکايى در اين پايگاه کار و زندگى مى‌کنند. در کنار آنها هفت هزار نيروى عراقى نيز حضور دارند. در اين پايگاه روزنامه ‌اى داخلى هم منتشر مى‌شود که آناکوندا(نوعى افعى آمريکاى لاتين) تايمز نام دارد.

 

"مايکل چرتف"، وزير امنيت داخلى آمريکا نيز در اين مراسم حضور داشت که با روز کهنه سرباز همزمان بود. او پيش از آغاز مراسم  به برخى از سوال‌هاى رسانه‌ها پاسخ داد:" همان چيزى  که مردم را برمى ‌انگيزد تا به کشور خود خدمت کنند، آنها را برمى‌انگيزد تا تابعيت آمريکا را دريافت کنند."

 

پس از حوادث 11 سپتامبر با سخت شدن قوانين مهاجرت، افرادى که در استخدام ارتش هستند راه آسان‌ترى را براى دريافت اقامت دائم ايالات متحده پيش رو دارند. بر خلاف اين گروه، افراد ديگرى که براى دريافت گرين کارت اقدام مى‌کنند حداقل بايد به مدت پنج سال در انتظار بمانند.

 

از زمان ابلاغ اين قانون به ارتش، 30 هزار نفر به تابعيت ايالات متحده درآمده ‌اند. چهار هزار نفر از اين افراد در هنگام خدمت در خارج از مرزهاى آمريکا تابعيت خود را دريافت کردند.

 

چرتف در اين باره گفت ايالات متحده به دنبال آن است که ارتشى را به ميدان‌هاى جنگ وارد کند که از سربازانى از نقاط مختلف دنيا تشکيل شده باشد چرا که نشان مى‌دهد هر فردى مى ‌تواند در جنگ با آنچه آمريکا به دنبال آن است حضور داشته باشد.(البته نه هر فردى، چون ابتدا بايد بتوان به شکل قانونى در اين باره اقدام کرد).

 

وقتى به چرتف گفته شد اين روند مى‌تواند به عاملى تبديل شود تا افراد ناموفق در به دست آوردن تابعيت آمريکايى را به نام نويسى در ارتش مجبور کند، او فقط خنده ‌اى بلند سر داد. ژنرال "کوچ" که در اين جلسه حضور داشت نيز اين ديدگاه را رد کرد و با طعنه پاسخ داد در اين صورت از "ابزار استخدامى بزرگى" در طول اين سال‌ها غافل بوديم.

 

سخنرانى افتتاحيه وزير امنيت داخلى آمريکا نيز همين ديدگاه را تکرار مى‌کرد:" به نظر من هيچ کس به اندازه افرادى که حتى پيش از دريافت تابعيت آمريکا از اين کشور دفاع مى ‌کنند مستحق دريافت تابعيت نيستند. آنها مى‌فهمند آزادى به رايگان به دست نمى‌آيد. اين افراد آماده هستند تا پيش از به دست آوردن مزاياى تابعيت آمريکا، براى آن از خود گذشتگى نشان دهند."

 

او در سخنرانى خود گفت اين مراسم مهم‌ترين رويدادى است که تاکنون رياست آن را برعهده داشته است. چرتف  اين سربازان را گروهى خوش بر و رو خواند – که البته براى فردى که در ميهمانى‌هايى با زيباترين هنرپيشه‌هاى سينمايى حضور داشته است، تشبيهى احمقانه به نظر مى‌رسد.

 

سربازانى که در اين مراسم به تابعيت ايالات متحده درآمدند از53 کشور مختلف از جمله چين و کوبا بودند و هر کدامشان دلايل خاص خود را براى پيوستن به ارتش داشتند.

 

"جلندا مانايون" اميدوار است به اين ترتيب بتواند پدرش را هم از فيليپين به آمريکا بياورد تا در کنار ديگر اعضاى خانواده زندگى کند. دريافت تابعيت آمريکايى براى اين دختر فيليپينى الاصل به اين معنى است که پس از پايان ماموريت خود در عراق مى‌تواند شرايط آسان‌ترى براى پيدا کردن کار داشته باشد. او که از پنج ماه پيش در عراق به سر مى‌برد در حال تجربه کردن اولين ماموريت خود از سال 2005 است که در ارتش نام نويسى کرد.

 

"ويلکس سينتريل" از هائيتى مى گويد حتى فکرش را هم نمى‌کرد که از عراق سر در بياورد . او در جواب اين سوال که بهترين بخش داشتن تابعيت آمريکا چيست؟ مى گويد:" مى‌توانم در انتخابات سال آينده به اوباما راى بدهم. شايد هم به هيلارى راى بدهم." 

 

راى دادن در انتخابات بعدى براى اين افراد مى‌تواند اهميت زيادى داشته باشد چون رئيس جمهور بعدى مشخص مى کند که اين افراد در کجا و تا چه زمانى بايد خدمت کنند.


( ۱ )

نظر شما :