استفاده ابزاری آمریکا از نشست شورای حقوق بشر

۱۰ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۲:۴۸ کد : ۱۰۵۳۳ اخبار اصلی
نشست شورای حقوق بشر در ژنو مکانی شد برای بازی خانم هیلاری کلینتون با واژگان حقوق بشری. باز هم ایران بهانه ای شد تا وزیر امور خارجه آمریکا با دستاویز قرار دادن محور این نشست که حقوق بشر است بر تهران به زعم خود بتازد.
استفاده ابزاری آمریکا از نشست شورای حقوق بشر

ديپلماسى ايرانى: نشست شورای حقوق بشر در ژنو مکانی شد برای بازی خانم هیلاری کلینتون با واژگان حقوق بشری. باز هم ایران بهانه ای شد تا وزیر امور خارجه آمریکا با دستاویز قرار دادن محور این نشست که حقوق بشر است بر تهران به زعم خود بتازد. بر هیچ کس پوشیده نیست که سخنان وزیر امور خارجه دموکرات ایالات متحده که در زمان رقابت‌های ریاست جمهوری مواضع خارج از واقعیتی در خصوص ایران اتخاذ کرده بود دلسوزی برای مفاد منشور حقوق بشر بین الملل نیست بلکه تنها سواستفاده از فرصت برای دروغ پردازی‌هایی است که نه بی‌سابقه بودند و نه تازگی داشتند. خانم هیلاری کلینتون بحث خود را با اشاره به حوادث جاری در خاورمیانه و به ایران ختم کرد.

هیلاری مغز کلام را بر حوادث جاری در لیبی متمرکز کرد اما در بخش‌هایی از سخنان خود هم به تهران رسید و با تکرار ادعاهای پیشین گفت: ایران همچنان و بدون توجه به هشدارهای بین المللی سیاست خشونت را پیشه راه خود کرده است.

هیلاری کلینتون هم سو با هیاهوی رسانه‌های غرب در خصوص برخورد ایران با معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 میلادی، افزود: نیروهای امنیتی در ایران مجال راهپیمایی مسالمت امیز را به معترضان به نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری نمی‌دهند و در اغلب موارد درگیری این نیروها با معترضان به ضرب و شتم، بازداشت و بعضا مرگ آنها روبه رو می‌شود. این در حالی است که رئیس جمهوری ایران باز هم خشونت در لیبی را متهم می‌کند.

هیلاری در ادامه ادعاهای بی پایه و اساس خود ادعا کرد که نیروهای امنیتی در تهران اقدام به بازداشت سیاستمداران سابق و محدود نگاه داشتن خانواده‌های آنها کرده و روزنامه نگاران و وبلاگ نویس‌ها را هم به زندان می‌برند.

هیلاری کلینتون در فضایی از نقض حقوق بشر در ایران سخن می‌گوید که غرب هم راستا با ایالات متحده سرخورده از تحریم‌های اقتصادی که ره به جایی نبرده است دست به تحریم‌های سیاسی می‌زند. قریب به نه ماه پیش بود که کشورهای اروپایی دست در دست آمریکا در شورای امنیت قطعنامه ای را علیه ایران صادر کردند. قطعنامه ای که بهانه آن برنامه هسته‌ای ایران بود. در این چند ماه گویا تحریم‌های اقتصادی ایران ره به جایی نبرده است و البته برنامه هسته‌ای هم آنچنان بهانه چاق و چله ای برای ادامه تحریم‌ها و تنگ‌تر کردن حلقه بر ایران نیست. همزمان با آغاز ناآرامی‌ها در خاورمیانه، ایالات متحده و غربی‌ها که منافع خود را در این منطقه در خطر می‌دیدند به دنبال بهانه ای برای متهم کردن ایران در حوزه حقوق بشر و منزوی کردن سیاسی این کشور بودند.

هیلاری در ادامه سخنانش افزود: هفته گذشته بود که امریکا تحریم‌هایی را علیه ایران در حوزه حقوق بشر اعمال کرد. ما در حاشیه نشست شورای حقوق بشر با همتاهای امریکایی خود همکاری فشرده ای داریم تا پیش نویسی را برای محاکمه ایران مهیا کنیم. بر اساس کمیته مشترکی که تشکیل خواهد شد موارد نقض حقوق بشر در ایران به شکل تمام و کمال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

هیلاری کلینتون محکوم شدن ایران در نهادهای بین المللی را نتیجه همکاری نزدیک و مثبت آمریکا با همتاهای غربی اش خواند. هیلاری در ادامه ادعاهای بی پایه و اساس خود در مقام قیاس اعتراض‌ها در لیبی با ایران قرار گرفته و گفت: اکنون باید این سوال را از خود بکنیم که چرا ساکنان لیبی باید از آزادی بیان برخوردار باشند اما همین حق از ایرانی‌ها گرفته شود؟ 

هیلاری کلینتون در مقام توضیح کارکرد نشست شورای حقوق بشر ادعا کرد که این شورا برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در کلیه کشورها نظیر لیبی تا برمه و کره شمالی است.


نظر شما :