کرزاى براى امريکايى‌ها شرط گذاشت

۱۸ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۳:۰۳ کد : ۱۰۶۱۰ سرخط اخبار
کرزاى براى امريکايى‌ها شرط گذاشت

حامد کرزاى امروز(سه شنبه)، براى ايجاد روابط استراتژيک با آمريکا پيش شرط‌هاى تعيين کرد که يکى از آنها برقرارى صلح دائم در افغانستان است.

به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، به نقل از خبرگزارى شينهوا‌، حامد کرزاى، رئيس جمهور افغانستان در مراسمى به مناسبت روز جهانى زن با حضور مقام‌هاى دولتى تصريح کرد:‌ براى روابط استراتژيک با آمريکا پيش شرط‌هايى داريم‌؛ اول ايجاد امنيت در کشور جنگ زده‌اى است که گرفتار فعاليت‌هاى شبه نظاميان شده است.

وى افزود: شرط ديگر انحلال شرکت‌هاى امنيتى خصوصى و انحلال گروه‌هاى بازسازى استانى غير نظامى نظامى است.

کرزاى اقدامات اين نهادها را موازى با اقدامات دولت خواند که موجب تضعيف پيشرفت در افغانستان مى‌شود.

وى همچنين از جوامع جهانى خصوصا آمريکا به خاطر مشارکت در روند بازسازى افغانستان طى 10 سال گذشته قدردانى کرد اما تاکيد کرد که افغانستان امنيت ثابتى ندارد.

اين 27 گروه بازسازى استانى متعلق به آمريکا و متحدان وى است که در چارچوب قوانين نيروهاى بين المللى کمک به برقرارى امنيت(ايساف) تحت امر ناتو در افغانستان فعاليت مى‌کنند.

اين بخش‌هاى نظامى – غير نظامى در فعاليت هاى تقويت امنيت و بازسازى در اين کشور جنگ زده فعاليت مى‌کنند.

حامد کرزاى اظهار کرد:‌ در صورت ايجاد روابط استراتژيک افغانستان روابط متعادلى را با ساير کشورهاى همسايه برقرار خواهد کرد.

در پايان کرزاى تاکيد کرد که اين کشور افغانستان است که تصميم نهايى را براى ايجاد روابط استراتژيک با آمريکا اتخاذ مى‌کند.

آمانو: ايران با آژانس همکارى نداشته است!

مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در ادامه اظهارات دوپهلوى خود مدعى شد که آژانس در سه ماه گذشته اطلاعاتى را به دست آورده که موجب نگرانى درباره‌ى برنامه‌ى هسته‌يى ايران است.

به گزارش ايسنا، خبرگزارى رويترز از وين گزارش داد که يوکيا آمانو ـ مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى ـ در حاشيه نشست 35 عضو شوراى حکام در کنفرانسى خبرى با تاکيد بر اين که "من نمى‌گويم ايران يک برنامه‌ى تسليحات هسته‌يى دارد" گفت: ما نگرانى‌هايى داريم و مى‌خواهيم اين موضوع روشن شود.

وى مدعى شد که آژانس از اواخر سال گذشته ميلادى تاکنون برخى "اطلاعات" را دريافت کرده است که نگرانى بيش‌ترى را باعث شده است و به فعاليت‌هايى قبل و بعد از 2004 مربوط مى‌شود.

ايران اتهامات غرب مبنى بر اين که در پى تسليحات هسته‌يى است را تکذيب و تاکيد مى‌کند که هدف از دنبال کردن برنامه‌ى هسته‌يى کاملا صلح‌آميز است.

آمانو نگفت که اين اطلاعات را از کجا به دست آورده است اما ادعا کرد: ما از منابع مختلفى اطلاعاتى را گردآورى مى‌کنيم. طبيعتا متکى بر يک منبع اطلاعاتى نيستيم.

‌مديرکل آژانس ادامه داد: ما به تعامل با ايران براى شفاف کردن مسائل مربوط به آن چه وى "ابعاد نظامى احتمالى" خواند، تمايل داريم.

وى با متهم کردن ايران به همکارى نداشتن با آژانس ادعا کرد: متاسفانه از زمانى که من مديرکل آژانس شده‌ام، ايران در توضيحات مربوط به مسائلى که ممکن است ابعاد نظامى داشته باشد با ما تعامل نداشته است. بنابراين هيچ پيشرفتى حاصل نشده است.

هم‌چنين بنابر گزارش رويترز، در نشست پشت درهاى بسته‌ى آژانس، آمريکا و اتحاديه‌ى اروپا به طور جداگانه از ايران خواستند به کنوانسيون ايمنى هسته‌يى بپيوندد.

اتحاديه‌ى اروپا اعلام کرد که ايران تنها عضو آژانس بين‌المللى انرژى اتمى است که برنامه‌ى هسته‌يى دارد و به معاهده‌ى 1994 نپيوسته است.

بالازکسوداى ـ نماينده‌ى مجارستان در آژانس ـ که به نمايندگى از اتحاديه‌ى اروپا صحبت مى‌کرد، گفت: اتحاديه‌ى اروپا به ويژه نگران راه‌اندازى نيروگاه برق هسته‌يى بوشهر بدون الحاق ايران به کنوانسيون ايمنى هسته‌يى است.

به گزارش ايسنا، اين در حالى است که سخنگوى دستگاه ديپلماسى کشورمان درباره اظهارات يوکيو آمانو گفت: اگر بعضى مواضع به صورت دوپهلو اشاره و ابهاماتى طرح مى‌شود يا مجددا موضوع قديمى مطالعات ادعايى را مطرح مى‌کنند که هيچ‌گونه سنديتى ندارد و تا کنون هم اسناد واقعى آن هيچ‌گاه ارايه نشده است، نشان‌دهنده‌ى اين است که هم‌چنان فشار سنگينى به لحاظ سياسى به عملکرد آژانس وارد و تلاش مى‌شود تا فعاليت طبيعى آژانس از مسير خود خارج شود و اهداف سياسى برخى کشورها را اجرا کند.

به گزارش ايسنا، به نقل از شبکه العربيه، مصطفى عبدالجليل، رئيس شوراى ملى انتقالى ليبى چشم پوشى از تحت پيگرد قرار دادن جنايى معمر قذافى، رهبر ليبى در صورتى که از قدرت کناره‌گيرى کند را بعيد ندانست.

رئيس شوراى ملى انتقالى ليبى اظهار کرد: نماينده‌ى معمر قذافى بررسى توافقنامه‌ى کناره‌گيرى قذافى را خواستار شده است.

نماينده قذافى با معترضان در شرق ليبى تماس گرفته است. اما معترضان درخواست وى را رد کردند.

مصطفى عبدالجليل بيان کرد: هيچ مذاکره مستقيمى با قذافى صورت نداده‌ايم. هيچ فرصتى براى ادامه فعاليت نظام قذافى در ليبى وجود ندارد.

خبرنگار الجزيره گزارش داده است صحبت‌هايى از ميانجيگرى خارجى براى خروج امن قذافى از کشور مطرح شده است.

هم چنين شوراى ملى انتقالى ليبى از تاسيس سايتى در اينترنت براى تحکيم جايگاه بين‌المللى و عربى ليبى خبر داد. اين گام در جهت برقرارى ارتباط با جهان است.

اين شورا دو سايت انگليسى و عربى دارد.

واکنش مجلس ايران به گزارش پارلمان اروپا

رييس گروه روابط پارلمانى جمهورى اسلامى ايران گزارش تهيه شده از سوى پارلمان اروپا درباره جمهورى اسلامى ايران را فاقد ارزش حقوقى و اعتبار دانست و تاکيد کرد که محتواى اين گزارش از طريق اپوزيسيون و گروه‌هاى تروريستى و مخالف جمهورى اسلامى ايران اخذ شده است.
   
به گزارش خبرنگار پارلمانى ايرنا، کاظم جلالى در حاشيه جلسه علنى روز سه‌شنبه مجلس شوراى اسلامى در پاسخ به سوالى درباره گزارش تهيه شده از سوى رييس گروه روابط پارلمانى پارلمان اروپا با رژيم صهيونيستى درباره ايران، اين گزارش را فاقد ارزش حقوقى و اعتبار نزد جمهورى اسلامى ايران دانست.

جلالى که رياست گروه روابط پارلمانى جمهورى اسلامى ايران با پارلمان اروپا را برعهده دارد، تاکيد کرد اين گزارش از سوى فردى به نام ’بلدر’ رييس گروه روابط پارلمانى پارلمان اروپا با اسراييل تهيه شده است که اين فرد روابط ويژه‌اى با رژيم صهيونيستى دارد و در پارلمان اروپا به داشتن اين روابط مشهور است.

وى افزود: با توجه به اين سابقه معلوم است که براى تهيه اين گزارش چه مسيرى طى شده است.

سخنگوى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با بيان اينکه گزارش تهيه شده از سوى بلدر تاکنون 300 اصلاحيه داشته است، گفت: اين اصلاحات نشان مى‌دهد که اين گزارش تا چه ميزان غيرواقعى و در فضاى بغض‌آلود نسبت به جمهورى اسلامى ايران تهيه شده است.

جلالى با اشاره به ديدارهاى اخير خود با خانم ’لوخ بيهلر’ رييس گروه روابط پارلمانى پارلمان اروپا با جمهورى اسلامى ايران اظهار داشت: در اين ديدارها به وى متذکر شدم که اين گزارش توسط فردى تهيه شده است که به داشتن روابط ويژه با رژيم صهيونيستى مشهور است و معلوم است که اين گزارش چگونه تهيه شده است.

وى افزود: ما بارها به همکاران خود در پارلمان اروپا توصيه کرده‌ايم که واقعيات ايران را از نزديک بشناسند و اين در حالى است که برخى در پارلمان اروپا تلاش مى‌کنند مسائل ايران را از فضاى هياهوى رسانه‌اى عليه جمهورى اسلامى ايران دريافت کنند.

سخنگوى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس تصريح کرد: بسيارى از نمايندگان پارلمان اروپا اطلاعات خود را از اپوزيسيون و کانال‌هاى غيررسمى بر ضد جمهورى اسلامى ايران دريافت مى‌کنند.

جلالى ادامه داد: در ملاقات اخير خود با خانم بيهلر به وى گفتم که شما به اندازه کافى سخنان اپوزيسيون را مى‌شنويد و ضرورت دارد سخنان مردم و مسوولان ايران را نيز از طريق مجارى رسمى دريافت کنيد.

رييس گروه روابط پارلمانى جمهورى اسلامى ايران با پارلمان اروپا خاطرنشان کرد: به خانم بيهلر متذکر شدم که چگونه است راهپيمايى عظيم 22 بهمن هيچ انعکاسى در پارلمان اروپا ندارد اما برخى حرکات کوچک که توسط گروه‌هاى مساله‌دار با جمهورى اسلامى ايران و برخى گروه‌هاى تروريستى در 25 بهمن شکل مى‌گيرد، فضاى رسانه‌اى بزرگى براى آن ايجاد مى‌شود.

وى آمادگى مجلس شوراى اسلامى را براى حضور نمايندگان پارلمان اروپا در ايران و دريافت واقعيت‌هاى جمهورى اسلامى ايران ابراز کرد.

مخالفان شروط قذافى را رد کردند

منابع آگاه به شبکه‌ى الجزيره گفتند شوراى ملى انتقالى ليبى به طور کلى پيشنهاد مشروط معمر قذافى براى کناره‌گيرى از قدرت را رد کرد.

به گزارش ايسنا، خبرنگار الجزيره در بنغازى گزارش داد: ‌معمر قذافى، رهبر ليبى عزوز الطلحى، نخست وزير سابق و پسر عموى مصطفى عبدالجليل ‌، رئيس شوراى ملى انتقالى را که حامل پيشنهادى از سوى قذافى بود به سوى عبد الجليل فرستاده بود.

پيشنهاد قذافى حاکى از آن بود که کميته‌اى براى اداره‌ى امور کشور بعد از کناره‌گيرى قذافى تشکيل شود و مخالفان تضمين کنند که وى و خانواده‌اش به سلامت از کشور خارج شوند و تحت پيگرد قضايى قرار نگيرند.

اين شورا اعلام کرد:‌ اعطاى اجازه‌ى کناره‌گيرى از قدرت به قذافى و رفتنش از کشور با تشريفات چشم پوشى از حقوق قربانيان جنگ وجنايت‌هاى ضد بشرى است.

اوباما: احتمال اقدام نظامى عليه ليبى وجود دارد

اوباما با تاکيد براينکه خشونت‌ها عليه مردم ليبى قابل قبول نيست به اعضاى دولت قذافى هشدار داد که رهبر ليبى و دولتمردانش مسئول اقدامات عليه مردم اين کشور هستند.

به گزارش ايسنا، باراک اوباما، رئيس جمهورى آمريکا در کنفرانس خبرى با جوليا گيلارد، نخست وزير استراليا در کاخ سفيد گفت: من پيام آشکار خود را به اطرافيان معمر قذافى، ‌رهبر ليبى ارسال مى دارم. اين افراد خود بايد حرکت آتى شان را انتخاب کنند اما بايد بدانند براى هرگونه خشونتى که در هرکجاى اين کشور عليه مردم رخ بدهد، مسئول هستند.

وى افزود: همانطور که گفتم با ناتو درباره يک سرى گزينه‌ها عليه ليبى از جمله عمليات‌هاى نظامى رايزنى کرده‌ايم و دو طرف هنوز اقدام نظامى در قبال خشونت‌هاى غيرقابل قبول حاميان قذافى را در نظر دارند.

براساس گزارش خبرگزارى شينهوا، اوباما همچنين در اين ديدار گفت که استراليا به آمريکا در اعمال تحريم‌ها عليه دولت ليبى پيوسته است و واشنگتن همچنان به نظارت بر خشونت‌ها و اقدامات بشر دوستانه در ليبى ادامه خواهد داد.

وى گفت که دستور تخصيص 15 ميليون دلار ديگر براى کمک به سازمان‌هاى امداد رسان در ليبى را صادر کرده است.

رئيس جمهورى آمريکا در اين ديدار همچنين از اقدامات استراليا در افغانستان تقدير کرد.

اين اولين سفر جوليا گيلارد به آمريکا به عنوان نخست وزير استراليا است.

رهبران ارشد آمريکا و استراليا در اين ديدار همچنين در مورد جنگ افغانستان‌، تبادلات تجارى دو کشور و همچنين تحولات اخير در خاورميانه و شمال آفريقا بحث و تبادل نظر کردند.

اوباما تصريح کرد که استراليا و آمريکا منافع مشترک بسيارى دارند.

وى افزود: به دليل ارزش‌هاى مشترک و همچنين روابط طولانى و عميق ميان دو کشور اين موضوع بسيار مهم و حائز اهميت است که نخست وزير استراليا اکنون در کاخ سفيد حضور دارد.

رئيس جمهورى آمريکا در ادامه اظهار داشت که دو کشور خواهان تحريم‌هاى جامع فورى و قاطعانه عليه ليبى و رژيم معمر قذافى هستند و رژيم قذافى بايد در مورد خشونت‌هاى اعمال شده در اين کشور پاسخگو باشد.

اوباما و گيلارد همچنين از يک دبيرستان در ويرجينيا ديدار کردند.

همچنين گفته مى‌شود که نخست وزير استراليا قرار است سخنرانى مهمى را در جمع رهبران تجارى آمريکا انجام دهد و در يک جلسه مشترک کنگره آمريکا نيز شرکت کند.

اوباما همچنين در اين ديدار ضمن تقدير از فداکارى‌هاى استراليا در جنگ افغانستان اعلام کرد که استراليا با اعزام نيرو بهاى سنگينى را در افغانستان پرداخت کرده است.

اوباما گفت:‌ هم پيمانى قوى‌تر از استراليا نداشته‌ايم.

نخست وزير استراليا نيز در اين ديدار با اين موضوع موافقت کرد که جنگ در افغانستان سخت است اما گفت که وى شخصا متعهد به کمک به اين جنگ مى‌باشد.

وى همچنين خاطرنشان کرد که در مورد لزوم حرکت اجلاس گروه 20 به عنوان عامل رشد اقتصادى و اشتغال زايى در جهان با اوباما گفت وگو کرده است.

گيلارد همچنين قرار است با وزير خزانه دارى و رئيس بانک مرکزى آمريکا نيز ديدار و گفت وگو کند.

همچنين براساس يک نظر سنجى جديد مشخص شد که محبوبيت جوليا گيلارد به پايين ترين حد خود رسيده است.

در اين نظر سنجى که پايگاه اينترنتى نيوزپل انجام داد مشخص شد که درصد حمايت‌ها از نخست وزير استراليا از 36 به 30 درصد کاهش يافته است.

پسر قذافی تهدید کرد


الساعدی یکی دیگر از پسرهای دیکتاتور لیبی شب گذشته در اظهاراتی تهدیدآمیز علیه مردم مسلمان این کشور مدعی شد که کناره گیری پدرش از قدرت منجر به وقوع جنگ داخلی در کشور خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، الساعدی پسر معمر القذافی دیکتاتور لیبی روز گذشته در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه ادعا کرد : قذافی نمی تواند به خواسته مخالفان عمل و از قدرت کناره گیری کند چرا که این امر منجر به جنگ داخلی در کشور خواهد شد.

وی با اشاره به انقلابهای مصر و تونس گفت : تمام قبائل لیبی و منطقه شرقی کشور مسلح هستند بنابراین اوضاع لیبی با کشورهایی همچون تونس و مصر که قیام ملت هایشان منجر به سرنگونی رئیس جمهورشان شد تفاوت دارد.

ساعدی در تلاش برای توجیه جنایات پدر دیکتاتور خود مدعی شد: اوضاع داخلی لیبی از بعد جنگ داخلی بسیار خطرناک است و رهبری کشور باید نقش بسیار بسیار مهمی در آرام کردن اوضاع لیبی و قانع کردن مردم به نشستن بر سر میز مذاکره ایفا کند.

با وجود حملات بی رحمانه تانکها و جنگنده های رژیم قذافی به شهرهایی که در تصرف انقلابیون است و کشتار مردم بیگناه این شهرها، وی ادعا کرد: معمر القذافی به ارتش لیبی دستور ویژه ای صادر کرده است مبنی بر اینکه تنها از اماکن حیاتی و سرنوشت ساز دفاع کنند و برای مقابله با هر گونه دخالت خارجی آماده باشند.

ساعدی مدعی شد: ارتش تاکنون فقط برای تامین امنیت مناطق حساس و حیاتی وارد عمل شده است و دخالت آن در گروی دستور معمر القذافی است و در صورتی که ارتش وارد عمل شود احتمال وقوع جنگ داخلی به وجود می آید.

ساعدی در ادامه ادعاهای خود با بیان اینکه ارتش در بحران کنونی لیبی دخالتی نداشته است هشدار داد در صورتی که قبائل با یکدیگر وارد جنگ شوند این کشور به سومالی دوم تبدیل خواهد شد.

ادعاى جديد آمانو درباره برنامه هسته‌اى ايران

مدير کل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در ادعايى جديد درباره برنامه هسته‌اى ايران گفت ايران ممکن است در گذشته مطالعات درباره جنبه نظامى برنامه هسته‌اى داشته است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، "يوکيا آمانو " ديروز دوشنبه مدعى شد اطلاعاتى دارد که نشان مى‌دهد ايران بسيار پيش از آنکه تصور مى‌شد در مطالعات درباره جنبه نظامى برنامه هسته‌اى مشارکت داشته است.
وى در حالى اين ادعا را مطرح مى‌کند که در گزارش‌هاى مکرر آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و همچنين برآورد نهادهاى اطلاعاتى آمريکا تاکيد شده است برنامه هسته‌اى ايران جنبه نظامى ندارد.
مدير کل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در کنفرانسى مطبوعاتى که در اولين روز نشست فصل بهار شوراى حکام در وين برگزار شد گفت که اطلاعاتى وجود دارد مبنى بر اينکه کار تسليحاتى ممکن است بسيار قبل از آنچه تصور مى‌شده انجام شده باشد.
آمانو که سال گذشته به دليل حمايت آمريکا و غرب به سمت مدير کلى آژانس اتمى انتخاب شد گفت: متاسفتانه نمى‌توانم درباره اين موضوع زياد صبحت کنم. اما مى‌توانم بگويم اطلاعاتى را از نشست شوراى حکام آژانس در ماه دسامبر تا کنون دريافت کرده‌ام.
وى ادامه داد: به طور کلى، ما اطلاعاتى را از منابع مختلف در برهه‌هاى زمانى مختلف دريافت کرده‌ايم. از زمان نشست قبلى شوراى حکام در ماه دسامبر، ما اطلاعاتى را دريافت کرده‌ايم که نگرانى‌هاى بيشترى را بر مى‌انگيزد.
اين مقام سازمان ملل در پاسخ به اين سوال که آيا ممکن است اطلاعات مذکور درباره بعد احتمالى مطالعات تسليحاتى در قبل از 2004 باشد پاسخ داد: من نمى‌توانم دقيقا بگويم تا چه زمانى است. اما مى‌توانم بگويم اطلاعاتى وجود دارد که نشان مى‌دهد فعاليت‌هايى قبل از 2004 وجود داشته است.
آمانو همچنين در ادامه گفت که آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نمى‌گويد که ايران يک برنامه تسليحات هسته‌اى فعال داشته است.
با وجود آنکه ايران در چند ماه گذشته نمايندگان کشورهاى مختلف در آژانس را براى بازديد از سايت‌هاى هسته‌اى به ايران دعوت کرد و همچنين بازرسى‌هاى منظم آژانس از برنامه هسته‌اى ايران انجام مى‌شود گفت: اما ايران از پاسخ دادن به هر گونه سوال درباره ادعاهاى فوق سر باز مى‌زند.
ايران به اين دليل از پاسخ به ادعاها درباره بعد تسليحاتى احتمالى سر باز مى‌زند که شواهد ارائه شده از سوى برخى منابع مشکوک را که به مطالعات ادعايى معروف شده است جعلى مى‌‌داند.

نجار وارد کابل شد

مصطفى محمدنجار دقايقى پيش در رأس هيئتى بلند پايه به منظور ديدار با رئيس جمهور افغانستان و ديگر مقامات افغان وارد کابل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزارى فارس در کابل، "بسم‌الله محمدى " وزير کشور افغانستان و مشاور امنيتى رئيس جمهور افغانستان در فرودگاه کابل از نجار استقبال کردند.
گسترش همکارى‌هاى امنيتى و توسعه مديريت مشترک مرزى در زمينه مبارزه با قاچاق مواد مخدرهدف از اين سفر بيان شده است.
قرار است وزير کشور جمهورى اسلامى ايران در اين سفر با حامد کرزى و وزراى کشور و مهاجرت افغانستان ديدار کند.
مبارزه با مواد مخدر از مهمترين اهداف سفر نجار به افغانستان است که در همين چارچوب با مسئولان مبارزه با مواد مخدر اين کشور نيز ديدار خواهد کرد.



شرط چشم‌پوشى از  پيگرد جنايى قذافى

رئيس شوراى ملى انتقالى ليبى اظهار داشت: ما احتمالا از تحت پيگرد قرار دادن جنايى معمر قذافى در صورت کناره‌گيرى وى صرف نظر خواهيم کرد.

نظر شما :