قذافى: سلاحتان را زمين بگذاريد تا شما را ببخشم

۲۱ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۲:۴۹ کد : ۱۰۶۲۴ سرخط اخبار
قذافى: سلاحتان را زمين بگذاريد تا شما را ببخشم

معمر قذافى گفت هر کدام از مخالفان که سلاحش را کنار بگذارد، مشمول عفو خواهد شد.

به گزارش ايسنا، شبکه‌ العربيه گزارش داد: معمر قذافى، ‌رهبر ليبى به مخالفان خود پيشنهاد داد که اگر سلاحهاى خود را کنار بگذارند و انقلاب مردمى عليه وى را متوقف کنند‌ آنها را عفو خواهد کرد.

رهبر ليبى اتحاديه اروپا را تهديد کرد که ليبى و باقيمانده‌ى نظامش حمايت خود را در زمينه‌ى مبارزه با تروريسم بين‌المللى و مهاجرت غير قانونى متوقف خواهد کرد. اين بدان معناست که قذافى به حمايت از گروه‌هاى تروريستى و فراهم کردن تسهيلات براى دستيابى آنها به سلاح بازخواهد گشت.

قذافى در پيامى به سران اتحاديه اروپا تصريح کرد:‌ ما دو راه دو گزينه پيشنهاد مى‌کنيم؛ ليبى يا به مبارزه با گروه‌هاى وابسته به القاعده ادامه خواهد داد، يا عضويت‌ خود را در ائتلاف بين المللى عليه تروريسم پايان خواهد داد. اين ائتلاف وظيفه دارد که از مسئولان ليبى در مبارزه با القاعده حمايت نمايد چراکه ليبى همچنان جايگاه امن درشمال آفريقا است و در برابر موج مهاجرت از آفريقا به اروپا ايستاده است.

قذافى تصريح کرد:‌ ائتلاف ضد تروريسم ليبى را حمايت نکرده و نقش ليبى را درمتوقف کردن مهاجرت و در گسترش ثبات در آفريقا ناديده گرفت.

قذافى خاطرنشان کرد: ‌دراين صورت ليبى ناگزير خواهد بود از ائتلاف ضد تروريسم کناره گيرى کند و سياستهايش را درقبال القاعده تغيير دهد و مانع از مهاجرت مليونها سياهپوست به اروپا نشود.

رهبر ليبى تاکيد کرد:‌ جهان بايد اين مساله را به خوبى بداند که گوى و ميدان اکنون در دست اروپايى‌ها است.

همچنين مفتاح ميسورى، مترجم فرانسه ويژه قذافى اظهار داشت: ‌معمر قذافى ناراحت است و احساس مى‌کند که به وى خيانت شده است، اما وى هرگزاز موضعش در رويارويى با انقلابيونى که نظامش را تهديد مى‌کنند کوتاه نخواهد آمد.

ميسورى 61 ساله تصريح کرد:‌ قذافى هرگز انتظار نداشت که کسى عليه وى تظاهرات کند واحتمالا اين مساله موجب ناراحتى وى شده است چون تصورمى‌کند همه کار براى ليبيايى‌ها کرده است.

اين مترجم در گفت‌و گو با سايت ميدل ايست آن لاين گفت:‌ قذافى معتقد است به وى خيانت شده است حتى از سوى نزديکترين افرادش ازجمله قذاف الدم پسر عمويش .

الميسورى افزود: برقراى ثبات در ليبى نياز به معجزه دارد تا آنجا که من مى‌دانم قذافى هرگز عقب نشينى نخواهد کرد و هرگز شيوه‌اش را تغيير نمى‌دهد.

اين مترجم تصريح کرد: ‌قذافى از رهبران غرب به ويژه نيکولا سارکوزى، رئيس جمهمور فرانسه، سيلويو برلوسکنى، نخست وزير ايتاليا که ازوى خواسته‌اند کناره گيرى کند ناراحت است.

انقلاب مردم عربستان به خاک و خون کشيده شد

در حالی که مخالفان رژیم آل سعود امروز در 17 شهر عربستان با نام "انقلاب حنین" تظاهرات می کنند پنجشنبه شب حمله نیروهای امنیتی به مردم معترض در شهر قطیف دو کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، تظاهرات شب گذشته مردم عربستان در شهر قطیف و العوامیه (شرق عربستان) با دخالت پلیس به خشونت گرایید.

بر این اساس، مردم این دو شهر شیعه نشین که از مناطق مهم نفتی در عربستان محسوب می شوند شب گذشته در اعتراض به تداوم بازداشت زندانیان سیاسی و عدم ایجاد اصلاحات در ساختار سیاسی به خیابانها ریختند.

بنا بر اعلام منابع آگاه در قطیف، مردم معترض در حالی در شعارهای خود بر مسالمت آمیز بودن این تظاهرات تاکید می کردند که نیروهای امنیتی سعودی به صورت بی هدف به سوی مردم آتش گشودند. منابع خبری از کشته شدن و زخمی شدن دهها نفر از شهروندان قطیف در پی این تیراندازی خبر می دهند.

بر این اساس، تا کنون دو نفر در پی این تیراندازی کشته شده اند. اما به علت حصار امنیتی بیمارستان اصلی شهر قطیف که از شب گذشته توسط نیروهای امنیتی آل سعود آغاز شده است آمار دقیق کشته شدگان و مجروحین همچنان مشخص نیست.

گفته می شود نیروهای امنیتی پس از پایان تظاهرات به خانه های مردم در شهر قطیف حمله ور شده و در صدد بازداشت شرکت کنندگان در اعتراضات بوده اند.

این در حالی است که روز گذشته مردم عربستان در شهر مدینه و مکه نیز در تظاهراتی شرکت کرده و خواستار انجام اصلاحات سیاسی و آزادی زندانیان سیاسی شدند.

از سوی دیگر، مقامات اصلی ترتیب دهنده اعتراضات اخیر در عربستان نام "انقلاب حنین" (از جنگهای پیامبر اکرم پس از فتح مکه) نهاده اند که در روز جمعه خشم برای دومین هفته پیاپی تداوم خواهد یافت.

از سوی دیگر منابع آگاه اعلام کردند تظاهرات امروز (جمعه خشم ) در 17 شهر مختلف عربستان سعودی که جده و ریاض نیز شامل آن می شود، برگزار خواهد شد. 

 

رامسفلد: در ليبى دخالت نظامى نکنيد

منابع آگاه به شبکه خبری "راصد " گفتند: مقامات سعودی به نیروهای امنیت داخلی، نیروهای مسلح، نیروی هوایی و دریایی ابلاغ کردند که در مراکز خود بمانند و تحت هیچ شرایطی کار خود را ترک نکنند.

بر اساس این گزارش، مرخصی‌ نیروهای امنیتی لغو شده است و همه عناصری که به دلایل مختلف در غیبت به سر می‌برند فراخوانده ‌شدند.

بنا به گفته ناظران، انتظار نمی‌رود که عربستان با نزدیک شدن زمان تظاهرات گسترده مردم این کشور رسما حالت فوق العاده اعلام کند.

عربستان ماه گذشته نیز از بیم مواجه شدن این کشور با تظاهرات مردمی مشابه تونس و مصر، به 50 درصد نیروهای امنیت داخلی خود آماده‌باش داده بود.

شایعات درباره امکان وضع قانون منع آمد و شد در جمعه هفته جاری در سرتاسر عربستان نیز قوت گرفته است.

فعالان سعودی طی فراخوانی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک جمعه هفته جاری را روز خشم اعلام کردند و خواستار برگزاری تظاهرات سراسری و گسترده مردم در این روز علیه نظام حاکم شدند که تاکنون با تایید 17 هزار سعودی همراه بوده است.

این در حالی است که وزارت کشور عربستان شنبه گذشته با ممنوع کردن برگزاری هر گونه تظاهرات و تجمعات اعتراض‌آمیز اعلام کرد که نیروهای امنیتی با هر اقدامی که موجب اختلال در نظم عمومی شود مقابله خواهند کرد.

هیئت علمای بزرگ عربستان نیز یکشنبه گذشته در تایید بیانیه وزارت کشور برگزاری تظاهرات را حرام و خلاف شرع دانست.

فعالان سعودی در واکنش به این اظهارات گفتند که تظاهرات مسالمت‌آمیز جزء حقوق شرعی آنها است.

ضرب‌الاجل 3 روزه برای کناره گیری قذافی

شوراى ملى انتقالى ليبى به معمر قذافى تا روز جمعه مهلت داد تا از قدرت کناره‌گيرى کند.

به گزارش ايسنا، مصطفى عبدالجليل، رئيس شوراى ملى انتقالى ليبى در گفت‌وگو با شبکه الجزيره اظهارکرد: معمر قذافى در صورت کناره‌گيرى ظرف 72 ساعت آينده، مورد پيگرد قضايى قرار نخواهد گرفت.

عبدالجليل افزود: اگر قذافى ظرف 72 ساعت آينده از قدرت کنار برود و بمباران و حملات خود را متوقف کند، تحت پيگرد قرار نمى‌گيرد.

وى تاکيد کرد که اين مهلت تمديد نخواهد شد.

اين در حالى است که مسئول وزرات خارجه‌ى ليبى اخبار مبنى بر پيشنهاد به مخالفان در خصوص کناره گيرى قذافى از قدرت در صورت تضمين خروج امن وى از کشور وعدم تحت پيگرد قرار گرفتن وى و خانواده‌اش را رد کرد.

مصطفى غريانى، مسئول اطلاع رسانى شوراى ملى انتقالى ليبى تاکيد کرد: ‌اين شورا با نماينده‌ى قذافى تماس گرفته و درخصوص کناره‌گيرى قذافى از قدرت گفتگو کرده است.

اين در حالى است که عبدالحافظ جوقا، سخنگوى اين شورا نيز تاکيد کرد که اخبار منتشرشده درباره‌ى تعهد مخالفان در زمينه‌ى عدم تحت پيگرد قرار دادن قذافى وخانواده‌اش در صورت تصميم وى براى کناره‌ گيرى از قدرت طى سه روز را رد کرد.

البشير اولين رهبر عربى در مصرِ بدون مبارک


 رئيس جمهور سودان در اولين سفر يک مسئول بلندپايه عربى به مصر بعد از انقلاب 25 ژانويه اين کشور با فرمانده کل نيروهاى مسلح ديدار کرد.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه مصرى الاهرام، عمر البشير، رئيس جمهور سودان در سفر خود به مصر و ديدار با حسين طنطاوى، فرمانده کل نيروهاى مسلح اين کشور در خصوص روابط دو جانبه و راهکارهاى حمايت از روابط سياسى و اقتصادى دو کشور رايزنى کرد.
دو طرف همچنين در خصوص تحولات منطقه و کشورهاى عربى و شرايط داخلى مصر بحث و تبادل نظر کردند.
البشير در اين ديدار بر اهميت عبور مصر از شرايط سياسى و اقتصادى موجود تاکيد کرده و بازگشت نقش منطقه‌اى و بين‌المللى اين کشور را خواستار شد.
طنطاوى نيز از روابط دو جانبه بين قاهره و خارطوم و تقويت آن استقبال کرد.

مردم مصر خواستار محاکمه ابوالغیط شدند

در پی برکناری "احمد ابوالغیط" از منصب وزارت خارجه تقاضای مردم مصر برای محاکمه وی به علت عملکردی که در گذشته داشته بالا گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الاهرام، اتباع مصری که اخیرا از لیبی به موطن خود بازگشته اند خواستار محاکمه ابوالغیط به علت کوتاهی در انجام وظایفش در دوران حضور در وزارت خارجه هستند.

اتباع مصری که پس از تنشهای اخیر لیبی که از روز 17 فوریه (28 بهمن ماه)  آغاز شد، به تازگی به کشور خود بازگشته اند تاکید دارند احمد ابوالغیط در خارج کردن آنان از این کشور بحران زده کوتاهی کرده است.

مصریها که با تلاش خود توانسته اند از لیبی فرار کنند وزیر خارجه پیشین مصر را در این مسئله مقصر اصلی می دانند. پیش از این نیز اتباع مصری در تونس خواستار محاکمه و بازخواست ابوالغیط به علت کوتاهی و اهمال در انجام وظایف شده بودند.

خاطر نشان می شود شرایط کشور لیبی از قریب به یک ماه پیش که قیام مردمی علیه قذافی آغاز شده به شرایط کشوری جنگ زده تبدیل شده است که در آن رژیم قذافی از هر گونه تسلیحاتی برای سرکوب مردم چشم پوشی نمی کند.

اتحادیه اروپا تحریمها علیه رژیم قذافی را افزایش می دهد

بدنبال ادامه کشتار معترضان در لیبی، 27 عضو اتحادیه اروپا موافقت خود را با اعمال تحریم های بیشتر علیه موسسه سرمایه گذاری این کشور موسوم به LIA و چهار سازمان دیگر اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شینهوا، اعضای اتحادیه اروپا روز سه شنبه تصمیم به گسترش تحریم ها علیه رژیم دیکتاتوری لیبی به منظور هدف قرار دادن سرمایه گذاری های انجام شده توسط صندوق ثروت سلطنتی لیبی گرفتند.

دیپلمات های غربی اعلام کردند که 27 عضو اتحادیه اروپا موافقت خود را با اعمال تحریم های بیشتر علیه موسسه سرمایه گذاری لیبی موسوم به LIA و چهار سازمان دیگر اعلام کرده اند.

موسسه سرمایه گذاری لیبی موسوم به LIA در سال 2006 تاسیس شد و در بخش های مختلف اتحادیه اروپا از جمله باشگاه های فوتبال و موسسات انتشاراتی این اتحادیه سرمایه گذاری می کند.

تحریم ها علیه رژیم دیکتاتوری لیبی در حالی افزایش می یابد که اتحادیه اروپا هفته گذشته دارایی های معمر قذافی و 25 فرد دیگر در این کشور آفریقای شمالی را مسدود و ممنوعیت سفر علیه آنها را اعمال کرد.

بر این اساس بدنبال ادامه کشتار معترضان در لیبی"کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تحریم همه جانبه رهبر این کشور از سوی اتحادیه اروپا شد.

اوباما: قذافى بايد سريعا از قدرت کناره‌گيرى کند


رئيس جمهور آمريکا و نخست وزير انگليس بر کناره‌گيرى سريع معمر قذافى از قدرت توافق کرده و راه‌هاى توقف خونريزى‌ها در ليبى از جمله اعمال منطقه پرواز ممنوع را بررسى کردند.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزارى رويترز، کاخ سفيد طى بيانيه‌اى اعلام کرد که در گفت‌وگوى تلفنى باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا و ديويد کامرون، نخست وزير انگليس واکنش‌هاى احتمالى عليه رژيم معمر قذافى رهبر ليبى بررسى شد.

در اين بيانيه آمده است، رهبران دو کشور براى طرح‌ريزى گزينه‌هاى بسيارى از جمله نظارت بر ليبى با هواپيماهاى جاسوسى، امدادرسانى بشردوستانه، تحريم فروش تسليحات از سوى سازمان ملل و اعمال منطقه پرواز ممنوع بحث و گفت‌وگو کردند.

کاخ سفيد همچنين اعلام کرد: طبق توافق آنها هدف مشترک در ليبى توقف فورى خشونت‌ها و اقدامات وحشيانه عليه مردم ليبى، کناره‌گيرى فورى قذافى از قدرت و انتقال قدرت به طورى که تمايلات مردم ليبى براى آزادى برآورده شود است.

جامعه جهانى در تلاش است تا براى انجام اقدامى در ليبى به اتفاق نظر برسد. فرانسه و انگليس در حال کار کردن بر روى قطعنامه شوراى امنيت سازمان ملل براى اعمال منطقه پرواز ممنوع هستند.

کامرون در گفت‌وگو با شبکه بي.بي.سى نيز اظهار کرد که اين اقدامات در صورتى لازم است که قذافى از کناره‌گيرى از قدرت امتناع کند.

وى گفت: گمان مى‌کنم هم اکنون بايد خود را براى شرايطى که قذافى خشونت عليه مردم ليبى را ادامه مى‌دهد، آماده کنيم.

دولت باراک اوباما به شدت از سوى جمهورى خواهان مورد انتقاد قرار گرفته است. چرا که به گفته آنان رئيس جمهور آمريکا در قبال تحولات ليبى موضعى محتاطانه اتخاذ کرد.

سناتور جمهورى خواه، جان مک کين نيز اظهار کرد: مردم در ليبى مى‌ميرند. حقايق کاملا واضح است. اوباما گفته است که قذافى مجبور است که برود. آيا به نظر وى اعمال منطقه پرواز ممنوع نمى‌تواند به اين روند سرعت بيشترى بدهد؟

نخست وزيرانگليس نيز تصريح کرد: سران جهان نمى‌توانند در برابر مسائل ليبى کنار ايستاده و شاهد خشونت قذافى عليه ليبيايى‌ها باشند. مشاوران امنيت ملى ارشد اوباما قرار است امروز (چهارشنبه) در کاخ سفيد ديدار کرده و راه‌هاى واقع گرايانه خاتمه دادن به بحران ليبى را بررسى کنند.

هيلارى کلينتون وزير امور خارجه آمريکا و تام دانيلون، مشاور امنيت ملى آمريکا و لئون پانتا، رئيس سازمان اطلاعات و جاسوسى آمريکا (سيا) انتظار مى‌رود در اين نشست حاضر شوند.

کرزاى براى امريکايى‌ها شرط گذاشت

حامد کرزاى امروز(سه شنبه)، براى ايجاد روابط استراتژيک با آمريکا پيش شرط‌هاى تعيين کرد که يکى از آنها برقرارى صلح دائم در افغانستان است.

به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، به نقل از خبرگزارى شينهوا‌، حامد کرزاى، رئيس جمهور افغانستان در مراسمى به مناسبت روز جهانى زن با حضور مقام‌هاى دولتى تصريح کرد:‌ براى روابط استراتژيک با آمريکا پيش شرط‌هايى داريم‌؛ اول ايجاد امنيت در کشور جنگ زده‌اى است که گرفتار فعاليت‌هاى شبه نظاميان شده است.

وى افزود: شرط ديگر انحلال شرکت‌هاى امنيتى خصوصى و انحلال گروه‌هاى بازسازى استانى غير نظامى نظامى است.

کرزاى اقدامات اين نهادها را موازى با اقدامات دولت خواند که موجب تضعيف پيشرفت در افغانستان مى‌شود.

وى همچنين از جوامع جهانى خصوصا آمريکا به خاطر مشارکت در روند بازسازى افغانستان طى 10 سال گذشته قدردانى کرد اما تاکيد کرد که افغانستان امنيت ثابتى ندارد.

اين 27 گروه بازسازى استانى متعلق به آمريکا و متحدان وى است که در چارچوب قوانين نيروهاى بين المللى کمک به برقرارى امنيت(ايساف) تحت امر ناتو در افغانستان فعاليت مى‌کنند.

اين بخش‌هاى نظامى – غير نظامى در فعاليت هاى تقويت امنيت و بازسازى در اين کشور جنگ زده فعاليت مى‌کنند.

حامد کرزاى اظهار کرد:‌ در صورت ايجاد روابط استراتژيک افغانستان روابط متعادلى را با ساير کشورهاى همسايه برقرار خواهد کرد.

در پايان کرزاى تاکيد کرد که اين کشور افغانستان است که تصميم نهايى را براى ايجاد روابط استراتژيک با آمريکا اتخاذ مى‌کند.

وزير دفاع سابق آمريکا ضمن اشاره به تفاوت عمده صدام با معمر قذافى اظهار داشت که از اعزام سربازان آمريکايى براى شرکت در جنگ عليه حکومت ليبى حمايت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، به نقل از شبکه خبرى سي.ان.ان‌، دونالد رامسفلد،‌ وزير دفاع سابق آمريکا در مصاحبه‌اى تلويزيونى گفت:‌ برعکس صدام‌، معمر قذافى تصميم گرفت تا به طور مستقيم خشم جامعه بين‌المللى را تحريک نکند.

وى افزود:‌ بعد از آنکه معمر قذافى ديد که چه اتفاقى براى صدام افتاد‌، ديگر نمى خواهد که خود يک صدام ديگر باشد. همانطور که برنامه اتمى‌اش را کنار گذاشت.

رامسفلد اظهار داشت:‌ صدام صدها هزار تن از مردم خود را کشت و يک ديکتاتور بى رحم بود.

رامسفلد افزود که از خيزش‌هاى مردمى اخير در مصر، تونس و ليبى تعجب نکرده است.

وى گفت:‌ انسان به طور طبيعى مى خواهد آزاد باشد، مى‌خواهد موقعيت داشته باشد و مى خواهد انتخاب کند.

وى تاکيد کرد که هنوز زود است که بگوييم دولت جديد يا دولت اصلاح شده در اين کشورها رويکردى دوستانه را نسبت به آمريکا اتخاذ کنند.

دونالد رامسفلد درباره حمله آمريکا به عراق گفت، اگرچه هيچ سلاح کشتار جمعى در عراق يافت نشد اما صدام نيرو و مواد مورد نياز براى توليد آنها را داشته است و تصور مشترک يکسانى درباره اينکه وى به اين سلاح‌ها دست يافته است وجود داشت.

وى اظهار داشت، از زمان دولت بيل کلينتون تمايل براى تغيير حکومت در عراق به وجود آمد.

رونالد رامسفلد در پاسخ به اينکه آيا حس پشيمانى درباره جنگ عراق دارد گفت: زندگى‌هاى انسان‌ها در مقابل چشمان من نابود شد.

دونالد رامسفلد گفت که رسوايى زندان ابوغريب يک ضربه اساسى بود.

وى همچنين گفت که نبايد لفظ جنگ عليه تروريسم درباره مبارزه با گروه القاعده و ديگر گروه‌ها استفاده شود.

دونالد رامسفلد اظهار داشت که لفظ جنگ باعث مى‌شود مردم فکر کنند که يک نبردى با يک آغاز مشخص و يک پايان مشخص وجود دارد.

رونالد رامسفلد همچنين در پاسخ به اين سوال که دوست دارد روى سنگ قبرش چه چيزى بنويسند‌، پاسخ داد:‌ "وى خدمت کرد" .

 دیدار مهم شیعیان عربستان با «ملک عبدالله»

به گزارش شیعه آنلاین، اخبار رسیده از عربستان سعودی حاکی از آن است که در پی گسترش دامنه اعتراضات به ویژه در مناطق شیعه نشین این کشور، گروهی از شیوخ و چهره های سرشناس شهر شیعه نشین القطیف به دیدار "ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود" رفتند.

گفته می شود در این دیدار که حجة الإسلام و المسلمین شیخ "عبدالله الخنیزی" در رأس گروه قرار داشت، شیعیان خطاب به پادشاه سعودی گفتند: به شهر و خانه های خود بر نمی گردیم مگر اینکه زندانیانمان را آزاد کنید تا همراهمان بیایند.

قابل ذکر است منظور از این زندانیان "سجناء منسیون" یا همان زندانیان شیعه که با نام "زندانیان فراموش شده" شهرت دارند، است. آنان بیش از 16 سال است که بدون محاکمه در زندان به سر می برند و تنها اتهام آنان دست داشتن در انفجار ناو آمریکایی در بندر الخبر در سال 1996 میلادی بود در حالی که دو سال پس از آن انفجار شبکه تروریستی القاعده مسئولیت کامل آن را بر عهده گرفت اما مقامات رژیم سعودی حاضر به آزادی این زندانیان که تعدادشان 9 نفر است، نشدند.

در همین حال گفته می شود پس از مطرح شدن این درخواست از سوی حجة الإسلام و المسلمین شیخ "عبدالله الخنیزی" به نمایندگی از شیعیان و اصرار وی بر آزادی بی قید و بند آنان، "ملک عبدالله" وعده داد که دستوری خوب در این زمینه صادر خواهد کرد. پس از اعلام این وعده از سوی پادشاه سعودی، شیخ الخنیزی پاسخ داد: پس ما به شهر و خانه های خود باز نمی گردیم مگر اینکه زندانیانمان را همراه خود ببریم.

در پايان گفتنى است اين اولين ديدار اين چنينى است ميان شيعيان با "ملک عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود" که براى شنيدن سخنان و درخواست هاى آنان که اقليت جمعيتى کشور عربستان به شمار مى رودند.


اعلام آمادگى 1+5 براى گفت‌وگو با ايران

قدرت‌هاى جهانى روز چهارشنبه از ايران خواستند با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى همکارى کامل داشته باشد تا به رفع نگرانى‌ها درباره‌ى آن چه جنبه‌هاى نظامى احتمالى برنامه‌ى هسته‌يى‌ ايران خوانده شده است، کمک کند.

به گزارش ايسنا، 5 عضو دائم شوراى امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان که عضو گروه موسوم به 1+5 هستند روز چهارشنبه در بيانيه‌يى در نشست شوراى حکام آژانس بين‌المللى انرژى اتمى تاکيد کردند که براى مذاکره با ايران با هدف يافتن يک راه حل ديپلماتيک براى حل مناقشه هسته‌يى آماده هستند.

به گزارش خبرگزارى رويترز در اين بيانيه آمده است: در هم‌چنان باز است.

آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان ظاهرا اين بيانيه را براى تاکيد بر اتحاد بين اين شش کشور در زمينه‌ى برنامه‌ى هسته‌يى ايران منتشر کردند.

اين بيانيه دو روز پس از اظهارات يوکيا آمانو ـ مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى ـ درباره‌ى برنامه‌ى هسته‌يى ايران در آغاز نشست شوراى حکام منتشر شد.

مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در ادامه اظهارات دوپهلوى خود مدعى شد که آژانس در سه ماه گذشته اطلاعاتى را به دست آورده که موجب نگرانى درباره‌ى برنامه‌ى هسته‌يى ايران است.

آمانو در حاشيه نشست 35 عضو شوراى حکام در کنفرانسى خبرى با تاکيد بر اين که "من نمى‌گويم ايران يک برنامه‌ى تسليحات هسته‌يى دارد" گفت: ما نگرانى‌هايى داريم و مى‌خواهيم اين موضوع روشن شود.

وى مدعى شد که آژانس از اواخر سال گذشته ميلادى تاکنون برخى "اطلاعات" را دريافت کرده است که نگرانى بيش‌ترى را باعث شده است و به فعاليت‌هايى قبل و بعد از 2004 مربوط مى‌شود.

ايران اتهامات غرب مبنى بر اين که در پى تسليحات هسته‌يى است را تکذيب و تاکيد مى‌کند که هدف از دنبال کردن برنامه‌ى هسته‌يى کاملا صلح‌آميز است.

آمانو نگفت که اين اطلاعات را از کجا به دست آورده است اما ادعا کرد: ما از منابع مختلفى اطلاعاتى را گردآورى مى‌کنيم. طبيعتا متکى بر يک منبع اطلاعاتى نيستيم.

‌مديرکل آژانس ادامه داد: ما به تعامل با ايران براى شفاف کردن مسائل مربوط به آن چه وى "ابعاد نظامى احتمالى" خواند، تمايل داريم.

وى با متهم کردن ايران به همکارى نداشتن با آژانس ادعا کرد: متاسفانه از زمانى که من مديرکل آژانس شده‌ام، ايران در توضيحات مربوط به مسائلى که ممکن است ابعاد نظامى داشته باشد با ما تعامل نداشته است. بنابراين هيچ پيشرفتى حاصل نشده است.

هم‌چنين بنابر گزارش رويترز، در نشست پشت درهاى بسته‌ى آژانس، آمريکا و اتحاديه‌ى اروپا به طور جداگانه از ايران خواستند به کنوانسيون ايمنى هسته‌يى بپيوندد.

اتحاديه‌ى اروپا اعلام کرد که ايران تنها عضو آژانس بين‌المللى انرژى اتمى است که برنامه‌ى هسته‌يى دارد و به معاهده‌ى 1994 نپيوسته است.

بالازکسوداى ـ نماينده‌ى مجارستان در آژانس ـ که به نمايندگى از اتحاديه‌ى اروپا صحبت مى‌کرد، گفت: اتحاديه‌ى اروپا به ويژه نگران راه‌اندازى نيروگاه برق هسته‌يى بوشهر بدون الحاق ايران به کنوانسيون ايمنى هسته‌يى است.

به گزارش ايسنا، اين در حالى است که سخنگوى دستگاه ديپلماسى کشورمان درباره اظهارات يوکيو آمانو گفت: اگر بعضى مواضع به صورت دوپهلو اشاره و ابهاماتى طرح مى‌شود يا مجددا موضوع قديمى مطالعات ادعايى را مطرح مى‌کنند که هيچ‌گونه سنديتى ندارد و تا کنون هم اسناد واقعى آن هيچ‌گاه ارايه نشده است، نشان‌دهنده‌ى اين است که هم‌چنان فشار سنگينى به لحاظ سياسى به عملکرد آژانس وارد و تلاش مى‌شود تا فعاليت طبيعى آژانس از مسير خود خارج شود و اهداف سياسى برخى کشورها را اجرا کند.

هم‌چنين جنبش غيرمتعهدها نيز در بيانيه‌اى با حمايت از برنامه هسته‌يى ايران حل سريع موضوعات باقيمانده ميان ايران و آژانس را خواستار شدند.

در اين بيانيه تاکيد شده است که ديپلماسى و گفت‌وگو از طريق صلح‌آميز و هم‌چنين مذاکرات محتوايى بدون پيش شرط بين طرف‌هاى ذى‌ربط بايد به عنوان تنها روش‌هايى که از طريق آن‌ها يک راه حل فراگير و پايا براى موضوع هسته‌يى ايران قابل دستيابى است، باقى بماند.

نخست وزیر سوریه وارد تهران شد


محمد ناجی عطری نخست وزیر سوریه برای شرکت در سیزدهمین اجلاس عالی مشترک ایران و سوریه وارد تهران شد و مورد استقبال علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی قرار گرفت.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، سفر ناجی عطری در حالی صورت می گیرد که بیش از 40 شرکت ایرانی در زمینه های مختلف صنعتی، بازرگانی و اقتصادی در سوریه فعال هستند و فعالیت آنها سبب شده است تا حجم مناسبات اقتصادی ایران و سوریه به یک میلیارد و 600 میلیون دلار برسد.

دوازدهمین اجلاس عالی مشترک دو کشور نهم اردیبهشت امسال در دمشق برگزار شد.

عربستان به حال آماده باش در آمد

فارس: شبکه خبری راصد اعلام کرد عربستان از بیم تظاهرات گسترده مردم در جمعه هفته جاری که روز ابراز خشم از خاندان آل سعودی نامگذاری شده به همه نیروهای زمینی، هوایی و دریایی خود آماده‌باش کامل داده است.


نظر شما :