انتقاد شديد اردوغان از اتحاديه اروپا

۲۲ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۳:۰۸ کد : ۱۰۶۵۹ سرخط اخبار
انتقاد شديد اردوغان از اتحاديه اروپا

 

نخست وزير ترکيه ضمن انتقاد از گزارش اتحاديه اروپا در خصوص اين کشور گفت که اين گزارش از سوى افراد ناآشنا به مسائل ترکيه نوشته شده است.

به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه گفت: اين گزارش کاملا نادرست و نسنجيده است.

به گزارش خبرگزارى آلمان، اردوغان در يک کنفرانس خبرى گفت:‌ فکر نمى‌کنم که نويسندگان اين گزارش هم افرادى معقول و آشنا به مسائل ترکيه بوده باشند.

وى افزود که اين گزارش به سفارش مخالفان دولت ترکيه که خبرى از اين کشور ندارند، نوشته شده است.

پارلمان اروپا در گزارشى که منتشر کرد از نبود اصلاحات در ترکيه و محدوديت رسانه‌ها در اين کشور انتقاد کرد.

در اين گزارش آمده است که ترکيه از يک دموکراسى کثرت گرا بى بهره است.

مذاکرات عضويت ترکيه در اتحاديه‌ى اروپا که از شش سال گذشته شروع شده تاکنون با کندى حرکت کرده است.

برخى کشورهاى عضو اتحاديه‌ى اروپا به شدت مخالف پذيرش و عضويت يک کشور اسلامى در اتحاديه‌ى اروپا هستند.


قذافی دست به دامان جادوگران شد

ایسنا: معمر قذافى براى عبور از بحران کنونى ليبى دست به دامن جادوگران سنگالى شد.
روزنامه سنگالى لس به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که سيف الاسلام قذافى، پسر معمر قذافى رهبر ليبى يکى از آشنايان خود در سنگال را مامور يافتن جادوگران با تجربه در اين کشور کرده تا به پدرش جهت خروج از بحران کنونى کمک کند.
به نوشته اين روزنامه سيف الاسلام مبلغى پول را براى اين فرد ارسال کرده و از وى خواسته است که جهت پايان دادن به شورش مردم در ليبى و تسلط کامل بر تمام سرزمين اين کشور براى وى جادوگر پيدا کند.
اين روزنامه اعلام کرده که شخص مورد نظر از بازيکنان حرفه‌اى سنگال است که در باشگاه يوونتوس ايتاليا بازى مى‌کند باشگاهى که قسمتى از سهام آن متعلق به خانواده قذافى است.
اين در حالى است که خانواده قذافى داراى روابط عميق با بسيارى از شخصيت هاى فوتبالى سنگال است. همچنين با برخى سازمان‌هاى سياسى و معنوى اين کشور روابط محکمى دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فاکس نیوز، "هیلاری کلینتون" که برای پاسخ به پرسش های "استیو راسمن" از نمایندگان جمهوریخواه حاضر در کنگره آمریکا به کپیتال هیل رفته بود در پاسخ به پرسش های وی که بر روی ایران و نقش جمهوری اسلامی در خیزش مردم کشورهای عربی تکیه داشت گفت : "من از حساسیت شما درمورد ایران تشکر می کنم. ما هم اکنون به دقت رویدادهای شمال آفریقا و خاورمیانه را رصد می کنیم و حواسمان به ایران نیز هست.

در مورد رویدادهای بحرین من می توانم این تصویر را به شما ارائه بدهم که اعتراض مردم در این کشور بر اساس خواست بیش از 70 درصد از مردم آن شکل گرفته و ما هم اکنون درحال رایزنی با مقامات بحرین و کمک به آنها برای پایان دادن به بحران موجود در این کشور هستیم."

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت : ما از خواستهای دموکراتیک مردم در تمام کشورهای جهان حمایت کرده و معتقدیم که مردم سراسر جهان این حق را دارند که نقطه نظرات خود را در مورد حکومتها بیان کنند.

راسمن در ادامه از کلینتون این پرسش را مطرح کرد که "آیا شما حواستان به تلاش های ایران برای افزایش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه هست؟" که وی در پاسخ گفت: بله و الیته این موضوع جدیدی نیست. ما به دقت مراقب حرکات ایران هستیم و معتقدیم این کشور هر کسی را که بتواند علیه آمریکا تحریک می کند.

این عضو کنگره آمریکا در ادامه به موضوع عراق و لبنان اشاره کرد و درباره کاهش نفوذ آمریکا در این دو کشور سخن گفت و در ادامه درباره برنامه های واشنگتن برای عراق پس از خروج نظامیان آمریکایی از این کشور سوال کرد و کلینتون در پاسخ گفت : حق باشماست ما باید نگران عراق باشیم تا در آنجا نیز همانند لبنان نفوذ خود را از دست ندهیم. شبی نیست که به عراق و اوضاع آن در این سالها فکر نکنم و من معتقدم برنامه های آمریکا برای عراق باید به گونه ای باشد که این کشور عربی بتواند استقلال خود را حفظ کند و نیازمند کمک گرفتن از کشورهایی همچون ایران نباشد.

نیروگاه هسته ای فوکوشیما منفجر شد


شبکه های تلویزیونی از انفجار در نیروگاه هسته ای "فوکوشیما" ژاپن در پی زلزله 8.9 ریشتری خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش گزارش داد که در یکی از نیروگاه های هسته ای "فوکوشیما" یک انفجار رخ داده است. بر اثر این انفجار شعله های آتش زبانه کشیده و دود غلیظی آسمان را فراگرفته است.

خاطرنشان می شود منابع خبری پیش از این از آسیب تاسیسات هسته ای ژاپن درپی زلزله 8.9 ریشتری روز جمعه خبر داده بودند.

مخالفت مسکو با اقدامات فرانسه در قبال ليبى

سخنگوى وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرد که مقامات مسکو خواستار توضيح دولت فرانسه در خصوص اقدام اين کشور در به رسميت شناختن شوراى ملى موقت ليبى شده‌اند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى «نووستى»، "الکساندر لوکاشوويچ " سخنگوى رسمى وزارت امور خارجه روسيه روز جمعه اعلام کرد که مقامات مسکو انتظار دارند که دولت فرانسه در خصوص به رسميت شناختن شوراى ملى موقت ليبى توضيح بدهد.
لوکاشوويچ گفت: من فکر مى‌کنم که راز بزرگى را فاش نکرده باشم اگر بگويم که چنين مسئله‌اى در زمان گفت‌وگوى تلفنى امروز "سرگئى لاوروف " وزير امور خارجه روسيه با "آلن ژوپه " همتاى فرانسوى او مورد سئوال قرار گرفته است.
اين ديپلمات بلندپايه افزود: در اين مذاکره لاوروف يادآور شد که هرچند اين تصميم از مسائل داخلى فرانسه بشمار مى‌رود، ولى منافع پاريس در ليبى با توجه به اوضاع کنونى در اين کشور بايد توضيح داده شود.
سخنگوى وزارت خارجه روسيه گفت: وزير خارجه فرانسه در پاسخ توضيح داد که اين کشور روابط خود با دولت ليبى را قطع نکرده، ولى قصد دارد با مقامات شوراى ملى موقت در ليبى نيز ارتباط برقرار کند. ژوپه همچنين اعلام کرد که مقامات پاريس روى اين مسئله حساب مى‌کنند که روسيه در آينده نيز منافع فرانسه در اين کشور را در نظر بگيرد.
اين در حالى است که "سرگئى ريابکوف " معاون وزير خارجه روسيه نيز روز گذشته در پاسخ به نمايندگان دوماى دولتى اعلام کرد که مقامات مسکو مخالف پيشنهاد "نيکلاى سارکوزى " رئيس‌جمهورى فرانسه در خصوص بمباران هوشيارانه خاک ليبى هستند.
به گفته وى، تنها راه حل و فصل مناقشات کنونى در منطقه و از جمله ليبى از طريق گفت‌وگو ميان نيروهاى طرفين و آشتى ملى امکان‌پذير است.



اتهام یک شاهزاده سعودی به ایران

یک شاهزاده سعودی با اشاره به اعتراضات اخیر مردم این کشور علیه رژیم حاکم، در اعایی بی اساس ایران را مسئول این ناآرامیها در عربستان دانست.
به گزارش مهر، "امیر خالد بن طلال" در گفتگو با پایگاه خبری "لجینیات" عربستان ادعا کرد: ایران همانند حزب الله در لبنان می خواهد عربستان را ساقط کند. آنان این کار را در عراق، یمن و بحرین نیز انجام دادند.
وی تاکید کرد: همواره شک و تردیدهایی در این باره وجود داشت که ایران و جریانهای شیعه پشت پرده وقوع اتفاقات اخیر باشند. البته من شیعیان عربستان را وابسته به آنان نمی دانم.
این شاهزاده سعودی در ادامه اتهام پراکنیهای خود ایران را پشت پرده وقایع لبنان، عراق، یمن و بحرین دانست و افزود: حوادث گذشته در بقیع و وقایع این روزها در الاحساء همگی در همین راستا انجام شده است.
وی همچنین گزارش رسانه های عربی و ایرانی درباره تبعیض نژادی در شهرهایی همچون الاحساء و القطیف را تکذیب کرد.
خاطرنشان می شود، اعتراضات اخیر عربستان در پی تداوم موج بیداری اسلامی در جهان عرب آغاز شده است. مردم عربستان در این اعتراضات خواسته های مشخصی را دنبال می کنند که هیچ ارتباطی به کشورهای خارجی ندارد. بر این اساس، اصلی ترین خواسته ملت عربستان در اعتراضات اخیر که شیعیان و اهل سنت در کنار هم قرار داشته اند آزادی زندانیان سیاسی (شیعه و سنی) و اصلاحات قانون اساسی بوده که سالهاست بی پاسخ مانده و نمی توان این مسائل را وابسته به کشورهای بیگانه دانست.
به نظر می رسد رژیم آل سعود که در روزهای اخیر موج اعتراضات مردمی را به خوبی حس کرده است با این اظهارات در پی فرافکنی موضوع اصلی که همان توجه به مطالبات فروخورده ملت عربستان است، باشد.

قذافى: سلاحتان را زمين بگذاريد تا شما را ببخشم


معمر قذافى گفت هر کدام از مخالفان که سلاحش را کنار بگذارد، مشمول عفو خواهد شد.

به گزارش ايسنا، شبکه‌ العربيه گزارش داد: معمر قذافى، ‌رهبر ليبى به مخالفان خود پيشنهاد داد که اگر سلاحهاى خود را کنار بگذارند و انقلاب مردمى عليه وى را متوقف کنند‌ آنها را عفو خواهد کرد.

رهبر ليبى اتحاديه اروپا را تهديد کرد که ليبى و باقيمانده‌ى نظامش حمايت خود را در زمينه‌ى مبارزه با تروريسم بين‌المللى و مهاجرت غير قانونى متوقف خواهد کرد. اين بدان معناست که قذافى به حمايت از گروه‌هاى تروريستى و فراهم کردن تسهيلات براى دستيابى آنها به سلاح بازخواهد گشت.

قذافى در پيامى به سران اتحاديه اروپا تصريح کرد:‌ ما دو راه دو گزينه پيشنهاد مى‌کنيم؛ ليبى يا به مبارزه با گروه‌هاى وابسته به القاعده ادامه خواهد داد، يا عضويت‌ خود را در ائتلاف بين المللى عليه تروريسم پايان خواهد داد. اين ائتلاف وظيفه دارد که از مسئولان ليبى در مبارزه با القاعده حمايت نمايد چراکه ليبى همچنان جايگاه امن درشمال آفريقا است و در برابر موج مهاجرت از آفريقا به اروپا ايستاده است.

قذافى تصريح کرد:‌ ائتلاف ضد تروريسم ليبى را حمايت نکرده و نقش ليبى را درمتوقف کردن مهاجرت و در گسترش ثبات در آفريقا ناديده گرفت.

قذافى خاطرنشان کرد: ‌دراين صورت ليبى ناگزير خواهد بود از ائتلاف ضد تروريسم کناره گيرى کند و سياستهايش را درقبال القاعده تغيير دهد و مانع از مهاجرت مليونها سياهپوست به اروپا نشود.

رهبر ليبى تاکيد کرد:‌ جهان بايد اين مساله را به خوبى بداند که گوى و ميدان اکنون در دست اروپايى‌ها است.

همچنين مفتاح ميسورى، مترجم فرانسه ويژه قذافى اظهار داشت: ‌معمر قذافى ناراحت است و احساس مى‌کند که به وى خيانت شده است، اما وى هرگزاز موضعش در رويارويى با انقلابيونى که نظامش را تهديد مى‌کنند کوتاه نخواهد آمد.

ميسورى 61 ساله تصريح کرد:‌ قذافى هرگز انتظار نداشت که کسى عليه وى تظاهرات کند واحتمالا اين مساله موجب ناراحتى وى شده است چون تصورمى‌کند همه کار براى ليبيايى‌ها کرده است.

اين مترجم در گفت‌و گو با سايت ميدل ايست آن لاين گفت:‌ قذافى معتقد است به وى خيانت شده است حتى از سوى نزديکترين افرادش ازجمله قذاف الدم پسر عمويش .

الميسورى افزود: برقراى ثبات در ليبى نياز به معجزه دارد تا آنجا که من مى‌دانم قذافى هرگز عقب نشينى نخواهد کرد و هرگز شيوه‌اش را تغيير نمى‌دهد. اين مترجم تصريح کرد: ‌قذافى از رهبران غرب به ويژه نيکولا سارکوزى، رئيس جمهمور فرانسه، سيلويو برلوسکنى، نخست وزير ايتاليا که ازوى خواسته‌اند کناره گيرى کند ناراحت است.


نظر شما :