روسیه تحریم‌ها علیه ایران را منتفی نمی‌داند

۲۸ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۱۳۳۱ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: بهرام امیر احمدیان
گفتاری از دکتر بهرام امیر احمدیان، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل روسیه برای دیپلماسی ایرانی
روسیه تحریم‌ها علیه ایران را منتفی نمی‌داند

دميترى مدودف، رييس جمهور روسيه، اعلام کرد که امکان اعمال تحريم‌هاى تازه عليه ايران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور از دستور کار خارج نشده است. به اعتقاد وی در مجموع تحريم‌ها خيلى موثر نيست اما گاهى اوقات کشورها مجبور به دست زدن به این اقدام می‌شوند.

گفتاری از دکتر بهرام امیر احمدیان، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل روسیه:

رئیس جمهور روسیه در حقیقت با این اظهارات نظر کشورش در مورد ایران را ابراز می‌کند. در دیپلماسی گاهی مواقع سخنانی اعلام می‌شود که چندان شفاف نیست اما موضع اصلی یک کشور از زبان رئیس جمهور آن بیان می‌شود. مسکو بارها اعلام کرده که یک ایران هسته‌ای در جنوب روسیه قابل پذیرش نیست در عین حال هیچ گاه رای منفی به قطع نامه‌های صادره از سوی شورای امنیت علیه ایران نداده است. بنابراین انتظار این که مسکو منافع هسته‌ای ایران را در نظر گرفته و اقدامی در این راستا انجام دهد، بعید است.

اعلام موضع آقای مدودف مبنی بر این که روسیه در حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران صریح و مسئولانه عمل خواهد کرد، نشان از آن دارد که این کشور با در نظر گرفتن فضای سیاسی جهان و منافع خود آن چه را که احساس کند درست است اعمال خواهد کرد.

بنابراین علی رغم این که اعلام می‌شود روسیه در پرونده هسته‌ای ایران همسو با تهران است باید دیدگاه ایرانی در برابر روسیه محتاطانه باشد چراکه مواضع مسکو در برابر مساله هسته‌ای ایران همواره دوپهلو بوده است.

مذاکرات اول اکتبر و مواضع روسیه

پیش بینی مواضع مسکو در مذکرات پیش رو میان تهران و 1+5 دشوار است. کرملین از یک سو معتقد است که بسته پیشنهادی دوم ایران باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد و از سوی دیگر تاکید دارد که اعلام نظر در مورد این بسته را زود می‌داند. به نظر می‌رسد که روسیه تلاش دارد در چارچوب مذاکرات اول اکتبر با دیگر اعضای گروه 1+5 دیدگاه این کشورها در مورد محتوای بسته را ارزیابی کرده و پس از نتیجه گیری، رسما اعلام موضع کند.

هدف نهایی گروه 1+5 البته به استثنای چین و روسیه که تا حدودی با افزایش تحریم‌ها مخالفند. تعلیق غنی سازی اورانیوم در ایران است و امریکا بر خلاف دفعات قبل که برای ادامه مذاکرات پیش شرط تعلیق را مطرح می‌ساخت. اکنون برای نشستن پشت میز مذاکره بدون پیش شرط آماده است، در واقع تحولاتی در روند مذاکرات هسته‌ای رخ داده اما همچنان طرف‌های مقابل ایران خواستار شفافیت ایران هستند.

در مقابل ایران اعتقاد دارد که دیگر مساله تعلیق غنی سازی اورانیوم و مذاکره در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران خاتمه یافته و اکنون تهران با زبانی دیگر و با ارائه بسته جدید قصد دارد پیرامون مسائل جهانی به مذاکره بنشیند.

روسیه و اجبار برای تحریم

مقصود روسیه از اجبار در گزینش تحریم‌ها این است که اگر مجامع بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل روسیه را مجبور به افزایش فشارها بر ایران کنند. این کشور نیز از این فرایند تبعیت خواهد کرد، موضع مثبت مسکو در این ارتباط تاکید بر ناکارآمدی تحریم در برابر ایران و اثربخشی ابزارهای دیپلماتیک است.

روسیه خواهان ادامه روابط مثبت دوجانبه با ایران است و به خوبی از قدرت ایران در منطقه آگاهی دارد، این کشور نمی‌خواهد با همصدا شدن با دیگر اعضای 1+5 روابط خود با تهران را خدشه دار کند. حداکثر تلاش مسکو ادامه روابط با تهران بدور از هرگونه تنش است.

بهرام  امیر احمدیان

نویسنده خبر

استادیار جغرافیای سیاسی، دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

اطلاعات بیشتر


نظر شما :