تحریم بنزین به سود ایران خواهد بود

۲۷ آذر ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۲ کد : ۱۱۳۶۲ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: منصور معظمی
گفتاری از دکتر منصور معظمی، معاون سابق وزیر نفت و سفیر سابق ایران در برزیل برای دیپلماسی ایرانی
تحریم بنزین به سود ایران خواهد بود
مصوبه جدید مجلس نمایندگان امریکا تامین کنندگان بنزین مورد نیاز ایران را تحریم می کند. این اقدام با هدف اعمال فشار بر برنامه هسته ای ایران صورت گرفته است.

مصوبه مجلس نمایندگان به باراک اوباما اجازه می دهد شرکت های فروشنده بنزین به ایران، شرکت های بیمه کننده بنزین وارداتی این کشور و شرکت‌هایی را که نفتکش در اختیار آن می گذارد را تحریم کند.

گفتاری از  دکتر منصور معظمی، معاون سابق وزیر نفت و سفیر سابق ایران در برزیل:

تاثیر تحریم بنزین بر ایران

ایران اکنون بیست تا بیست و دو میلیون لیتر در روز واردات بنزین دارد. واقعیت این است که میزان مصرف بسیار کمتر از سهمیه روزانه صد لیتر است، در واقع تنها شصت تا هفتاد درصد این سهمیه مصرف می‌شود و باقی آن در کارت سوخت مردم ذخیره می‌شود.

بنابراین اگر بیست و دو میلیون لیتر وارداتی که روزانه انجام می‌شود را با فرض هفتاد درصد مصرف در نظر بگیریم، نیاز واقعی ایران حدود 15 تا 16 میلیون لیتر در است.

اگر ما نتوانیم این میزان نیاز را به هر صورت تامین کنیم، قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد اما با تمهیداتی که اندیشیده شده است، تحریم بنزین اثرات خاصی نخواهد داشت.

این سخن به معنای بی اثر بودن تحریم بنزین بر شرایط داخلی کشور نیست، مقصود این است که تحریم بنزین نمی‌تواند برای ایران مشکلات جدی ایجاد کند.

چند راه حل وجود دارد؛ اول آن که میزان مصرف را از طریق صرفه جویی کاهش دهیم. دومین راه، افزایش تولید بنزین اولا در پالایشگاه‌های فعلی کشور و ثانیا از طریق پتروشیمی است.

این راه با تبدیل خوراک پالایشگاه‌های داخلی به بنزین قابل انجام خواهد بود، این کار حداکثر حدود 10 الی 14 میلیون لیتر می تواند تولید بنزین کند.

بر این اساس در شرایط اضطرار اگر تحریم بنزین صورت گیرد، ایران می تواند 15 تا 16 میلیون لیتر بنزین وارداتی را در داخل تولید و تامین کند.

آن چه گفته شد در بدبینانه ترین حالت است، اما در نگاه کارشناسی، تحریم بنزین به هر عنوان غیر ممکن است چراکه تجارت اصول خاص خود را دارد؛ شرایط امروز ایران سخت‌تر از دوران جنگ نیست و تامین بنزین نیز مهمتر از تامین اسلحه در دوران جنگ نیست. ایران توانست در همان زمان هم نیاز اسلحه خود را از راه‌های مختلف تامین کند.

تحریم بنزین اقدامی غیر عقلایی، امکان ناپذیر و غیر عملی است و آثار داخلی جدی نخواهد داشت.

تحریم بنزین و امکان اتحاد میان مردم ایران علیه امریکا و غرب

برای کشور امریکا که داعیه حقوق بشر دارد و مقاماتش همواره تاکید می‌کنند که در مورد ایران نباید به اقداماتی دست زد که مردم ایران را تحت تاثیر قرار دهد، توجه به این نکته ضروری است که اعمال تحریم بنزین اقدامی است که فشار بیشتر بر مردم ایران را نشانه می‌گیرد و این در تضاد با شعارهای آنهاست.

هر چه بیشتر این گونه اقدامات در امریکا و کشورای غربی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد، به اتحاد داخلی در ایران کمک خواهد کرد. تجربه بعد از انقلاب این نکته را ثابت کرده است.

از سوی دیگر تجربه تحریم‌ها پس از انقلاب تجربه تلخی بوده است یعنی اگر طرف‌های غربی هیچ گاه بحث تحریم بنزین را مطرح نمی‌کردند، ایران نیز هیچ گاه به سراغ این راه نمی رفت که از طریق توسعه صنعت پتروشیمی مسائل خود را حل کند.

انجام هرگونه تحریم یا انجام هر عمل غیرمتعارف و خارج از نرم های بین المللی به همبستگی بیشتر بین مردم ایران کمک می کند و این حتما به ضرر آنها تمام خواهد شد.

اقدام علیه ایران    

آنها تاکنون در قالب 1+5 و 2+5 تلاش کرده اند که اگر می خواهند اقدامی را علیه ایران انجام دهند به صورت مشترک انجام دهند که این اقدام یعنی تحریم بنزین از جانب امریکا در تعارض با آن است.

این کار مغایر با تصمیماتی است که قبلا گرفته اند مبنی بر اینکه اگر می خواهند تصمیمی در مورد ایران بگیرند این تصمیم به صورت جمعی باشد و نه یک تصمیم یک طرفه.

این تصمیم یک طرفه به نظر می رسد که باعث ایجاد سوال برای کشورهای اروپایی و کشورهای متحد امریکا که این انتظار را داشته اند.

این عمل می تواند بنابراین انجام هرگونه تحریم یا انجام هر عمل غیرمتعارف و خارج از نرم های بین المللی به همبستگی بیشتر بین مردم ایران کمک می کند و این حتما به ضرر آنها تمام خواهد شد.

با یک نگاه خوشبینانه این عمل می تواند به سمتی رود که باعث ایجاد تمایل برای اروپایی ها و کشورهای دیگر شود که مراودات سیاسی و اقتصادی خود با ایران را به صورت مستقیم و خارج از تصمیم امریکا انجام دهند و این در نهایت می تواند باعث ایجاد تغییرات مثبتی در روابط دوطرفه ایران و این کشورها شود.

منصور معظمی

نویسنده خبر


نظر شما :