اجماع بین‌المللی مقدم بر تحریم‌های بین‌المللی

۲۵ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۸:۱۴ کد : ۱۱۴۴۰ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: علی بیگدلی
گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر روابط بین‌الملل برای دیپلماسی ایرانی.
اجماع بین‌المللی مقدم بر تحریم‌های بین‌المللی

با انتشار استراتژی جدید هسته‌ای ایالات متحده امریکا برای نخستین بار نام و موضوع ایران از ضمیمه خارج و به متن یک استراتژی و سند مهم امریکایی منتقل شده است. این اهمیت مساله هسته‌ای ایران را برای امریکا و رویکردهای آتی این کشور در برابر ایران نشان می‌دهد.

گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر روابط بین الملل:  

به نظر می‌رسد که هدف اولیه اعلام استراتژی جدید هسته‌ای از سوی امریکا ایجاد یک اجماع بین المللی بر سر بحث هسته‌ای و تسلیحات هسته‌ای است تا بتواند در کنار این اجماع جهانی ایران را بیش از گذشته تحت فشار قرار دهد.  

شاید اعلام این استراتژی بتواند در عین حال زمینه را برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق تضعیف ملاحضاتی که روسیه و چین در مورد ایران داشتند فراهم آورد. در این ارتباط شاهدیم که رئیس جمهور چین دعوت امریکا برای حضور در کنفرانس امنیت هسته‌ای را پذیرفته است اما همچنان حضور او در کنفرانس مشابهی که قرار است در ایران برگزار شود مورد تردید است و شاید وزیر خارجه چین در کنفرانس تهران حاضر شود.  

این نشان می‌دهد که استراتژی جدید هسته‌ای امریکا و تلاش‌های اوباما در مورد ایران آثار خود را داشته و توانسته زمینه‌های ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران را فراهم کند.  

باید توجه داشت که قطع نامه علیه ایران در شورای امنیت در نهایت صادر خواهد شد اما برای این کار مقدمه سازی‌هایی لازم بود. بهترین اقدام امریکا برای فراهم سازی مقدمات صدور قطع نامه علیه ایران تضمینی بود که واشنگتن در قالب استراتژی جدید هسته‌ای به دیگر کشورهای هم ردیف خود ارائه داد. به این ترتیب که با اعلام استراتژی جدید هسته‌ای امریکا، این کشور بر کاهش تسلیحات هسته‌ای خود و عدم استفاده از این سلاح‌ها در برابر متحدانش تاکید کرد اما در مقابل این حق را برای خود مصون داشت که اگر نیاز به اقدامی در برابر ایران یا کره شمالی بود بتواند از تسلیحات هسته‌ای بهره گیری کند.

نتیجه حاصل این خواهد بود که هم امریکا و هم کشورهای معارض امریکا یعنی روسیه و به ویژه چین از یک ضریب امنیتی برخودار می‌شوند که پاسخ کسب این ضریب امنیتی، فاصله گیری آنها از ایران است.  

استراتژی جدید امریکا و شکست مذاکرات 1+5  

گرچه برخی تلاش‌های امریکا در ایجاد اجماع بین الملل علیه ایران را به ویژه با انتشار استراتژی جدید هسته‌ای ناکام ارزیابی می‌کنند اما باید گفت که آنچه برای واشنگتن پیش از تحریم ایران اهمیت دارد، شکل دادن به یک اجماع بین المللی در برابر ایران است.  

امریکا سال‌هاست که موضوع ایران را به موضوعی بین المللی تبدیل کرده است اما هنوز نتوانسته است به یک اجماع بین المللی در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران دست یابد. 
 

 تلاش اوباما تحقق این اجماع است؛ در واقع تبدیل کردن مساله هسته‌ای ایران به یک مساله بین المللی نیازمند بهره مندی از حمایت یک اجماع بین المللی است و تصور می‌کنم با سفر رئیس جمهور چین به امریکا برای شرکت در کنفرانس امنیت هسته‌ای شاید امریکا به هدف خود نزدیک تر شود همان طور که بسیاری تحلیل‌گران سفر اوباما به مسکو را پیشتر گامی در همین مسیر ارزیابی کرده بودند.
علی بیگدلی

نویسنده خبر


نظر شما :