مجله هفته/ کامنت‌های افغانی درباره مرگ بن لادن

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۷ کد : ۱۲۴۹۷ آسیا و آفریقا
این ستون "خبرساز هفته" است و مثل خیلی از ستون هایی نیست که این روزها در مطبوعات و رسانه ها درباره بن لادن و زندگی و مرگ او خوانده اید
مجله هفته/ کامنت‌های افغانی درباره مرگ بن لادن

دیپلماسی ایرانی: داشتیم اخبار مربوط به قتل اسامه بن لادن دشمن چند ساله غرب را مرور می کردیم که به سایت های افغانستان رسیدیم. افغان ها با شور و حال خاصی اخبار مربوط به او را دنبال می کنند. آنها طی سال های گذشته بیشترین صدمه را از ناحیه القاعده و طرفدارانش دیده اند و خیلی از پرسش ها درباره آینده تروریسم بعد از مرگ بن لادن توسط افغان ها مطرح می شود.

اما جالب تر از همه نگاه افکار عمومی افغانستان نسبت به اتفاق بزرگ اخیر است. برای اینکه ببینیم مردم این کشور چه نگاهی به این رویداد دارند، آیا مرگ بن لادن را باور می کنند یا خیر، چه تصوری از آینده دارند و آیا خواهان ماندن نیروهای امریکایی در خاک کشورشان هستند یا نه و... نگاهی انداختیم به بخش نظرها (کامنت ها) ی اخبار و گزارش های مربوط به بن لادن در سایت های افغان. در این بخش سطر به سطر با نگاه و ادبیات عامه مردم افغانستان درباره خبر قتل اسامه بن لادن پیش می رویم و تعدادی از نظرهای آنها را بدون حذف یا تغییر لحن از نظر می گذرانیم:

·        با توجه به این که کوک این مهره استکبار نیز در دست خود امریکایی ها بوده و قرار بوده او به عنوان الترناتیو اسلام ناب ظاهر شود و با این کار مقدمات حضور امریکا را در منطقه فراهم کند ، هیج بعید نیست که این بار پسر وی زمام امور القاعده را در دست بگیرد یا کدام قوماندان دیگر از این گروه این کار را انجام دهد در هر حال باز هم افسار القاعده در دست امریکا خواهد بود. (احمد شاه)

·        پاشکتان {مقصود پاکستان است} بارها اعلان میکرد که بن لادن در خاکش نیست و حالا ثبوت شد که پاکستان یک کشور تروریستی است. از طرف دیگر چون بن لادن پیر و ضعیف شده بود و از آن کاری ساخته نمی شد آنرا کشتن مگر آی اس آی پا کستان وظیفه بن لادن را در منطقه و جهان به عهده دارد. حالا نو بت امریکا است که در مقابل پاکستان عملآ دست بکار شود وگر نه شود، معلوم است که امریکا خودش درین بازی دست دارد. (تمیم خراسانی)

·        بسیار یک خبر خوب است امیدوارم این یک قدم برای رهاشدن افغانها از قید این ګروه که از نام اسلام استفاده مستمانان {مسلمانان} را به قتل میرسانند باشد

·        این یکبار دیگر ثابت کرد که همسایه که کرزی برادر میگوید با وی صادق نیست و نخاهد بود. (عمر از هند)

·        از بن لادن به عنوان کسی یاد می شد که در بازی شطرنج جهانی همه را مات کرد و خودش کیش شد. اما پایان ماجرای او تحقیرآمیز بود.

·        او مانند چه گوارا در جنگل کشته نشد. مانند کابیلا قربانی خیانت همکاران خود نشد. مرگ او شکوه مرگ رهبر ببرهای تامیل و حتی پول پوت پیشواری خمیرهای سرخ را هم نداشت. او حتی شانسی آن را نداشت که مانند صدام حسین بر سر دار رود یا ارزش محاکمه شدن و پشت میز متهم نشستن را داشته باشد. او در غارهای تورا بورا و حتی در دره سوات هم نمرد. در یک خانه مجلل در نزدیکی اسلام آباد زیر نظر سازمان استخبارات پاکستان زندگی می کرد و در یک معامله استخباراتی مانند عبد المالک ریگی که تسلیم ایران شد، به نیروهای امریکا تسلیم شد و اکنون کارشناسان سیا با جسد او ور می روند. زندگی زیر سایه سازمان استخبارات پاکستان پایان کار بن لادن را بیش از اندازه تحقیرآمیز کرده بود. تمام ادعاهای القاعده با این تحقیر دود شده و به هوا می رود. بن لادن نه یک رهبر اسلامی بود. نه یک چریک معتبر ونه یک ماجرا جوی بین المللی. یک عرب خشک مغز ابله بود که بعد از سال ها همکاری با خاندان سلطنتی سعودی اسیر دستگاه استخباراتی پاکستان شد وسرانجام در یک معامله استخباراتی به طور تحقیر آمیزی به زندگی اش خاتمه داده شد. دیگر کسی افسانه بن لادن را به نوه های خود نیز حکایت نخواهد کرد مگر از سر عبرت.

·        مباد کسی را مرگ چنین تحقیر آمیز...آمین! (خان از ترکیه)

·        ریشه القاعده به اندازه ای وسیع شده که با کشته شدن بن لادن شاید تاثیر آنچنان بالای این شبکه نداشته باشد- چون اگر ما وضیعت القاعده از لحاظ یک مرض تحلیل کنم مانند سرطان میباشد. اگر مرض سرطان را دست بزند انتشار آن زیاد میشود بناً حال ما منتظر وضیعت های بعدی باشیم که چی کار خواهد باز هم افغانستان قربانی این سیاست ها میشود یا اینکه همان خواب و همان خیال میباند.

·        بازی موش و پشک امریکا هیچگاه خاتمه نمی ابد. این اسامه نه بلکه اسامه های دیگری تربیه کرده. اسامه کسی بود که افغانستان و عراق را بدست امریکا سپرد و با اکمال ماموریتش امریکا ختم اش کرد.

·        هرچند یک عده از افراد ... و ناخودآگاه از خبر شهادت مجاهد دلیر و شجاع شهید اسامه بن لادن متاسفانه استقبال نمودند. ولی چنانچه از خبر شهادت ابرمرد جهاد و مقاومت شهید بزرگ مسعود هم استقبال شده بود، شاید به زودی شاهد تحولاتی باشیم که خالی بودن جایگاه آن را بیاد بیاوریم.

·        بنظر من از انجاییکه بن لادن در قصرهای آی اس آی زندهگی مینمود و نقش وی در برهم زدن امنیت جهانی و بخصوص تاثیر وی بالای بچه های پنچابی ها در اوغانستان یعنی طالبان بیفرهنگ کاملآ بی اساس است وچون وقتی بنلادن در اختیار یک سازمانیکه خودی ان سازمان از نسل ام آی ۶ انګلیس و سیاه تولد گردیده (آی اس آی) دیگر سوالی برای استقلالیت و یا مخالفت این شخص بیفرهنگ (بن لادن) با جهان بخصوص باغرب و امریکا کاملآ بی ینیاد بوده و اگر چنین جنایاتی از آدرس بن لادن واقعآ صورت گرفته باشد، باید امریکا و هم پیمانانش پاکستان و استخباراتش را مسوول چنین جنایات و فجایع در مقابل جهان و کشورهای خود قلمداد نمایند.

·        جهنم را برای این خاین ضد بشریت و ضداسلامیت از بارگاه خداوند متعال خواهانم.

·        از طرف خود این خبر خوش را به تمام مردم عزیزم تبریک میگوییم و امیدوارم که روزی برسد که تمامشان به درک واصل شوند

·        بن لادن برو به درک درون آتش خوب بسوزی

·        من فکر نمیکنم که این واقعیت داشته باشد. شاید این هم یک تاکتیک امریکا باشد که این خبر دروغ را پخش کرده و اینکه چه هدف دارد خدا میدانه.

·        عکس که نشر شده که میگویند اسامه است من باور نمی کنم چون ده سال پیش ریش اسامه مش و برنج بود و حالا هم همان ریش است و هنوز سیاه تر هم شده و چهره اش از ده سال پیش هیچ فرق نکرده است من شک دارم. یا این شخص اسامه نیست و یا اینکه در سالهای گذشته کشته شده و حالا امریکا میگوید که ما او را کشتیم و جالب اینکه امریکا اعلام داشته که جسد اسامه در دریا رها شده تا اینکه برای طرفدارانش در اینده محلی از اسامه وجود نداشته باشد. (مسلم)

·        علت مرگ بن لادن اینست که امریکا تاهنوز موفق به پیدا کردن وی نشده بود. هرچه بود خبر خوش است ولطفا با تحلیل های غیر منطقی وقت خود و مارا ضایع نکنید (بن جان محمد)

·        باکشته شدن اسامه بن لادن روحیه طالبان تضعف شده کم کم به نابودی کشیده خواهندشد

·        روحش شاد باد (و.ا.ا.هلمند)

·        شاید پرویز بی شرف و مقامات پاکستان باز هم تاکید کنند که وی در افغانستان کشته شده و جسدش به چتلستان انتقال یافته تا چتلستان را حامی و پنادهنده القاعده قلمداد کنند ها ها ها

·        بیاید منتظر باشیم الی یوم الحساب در انروزیکه همه در حضور الله ایستاده و جواب میدهیم ببینیم که اسامه بن لادن بلاخره به جنت میرود یا اوباما (عبدلوحید ایوبی)

·        انالله واناالیه راجعون


نظر شما :