داووس به روايت ديپلماسى ايرانى

اهميت داووس براى کشورهاى در حال توسعه

۲۰ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۸:۴۰ کد : ۱۳۶۹ سرخط اخبار
نگاه روزنامه افریقا تایمز به اجلاس داووس
  مجمع جهانی اقتصاد که در فاصله 23 تا 27 ژانویه سال 2008 میلادی در داووس برگزار می شود یکی از پلت فرمهای بسیار با اهمیت  در سطح جهان است و قدرتهای اقتصادی ، تجاری ،علمی و سیاسی جهان را گردهم می آورد تا در مورد مهمترین مسایل مبتلابه جامعه جهانی به بحث و گفتگو بنشینند و بهترین راه حلها را برگزینند.

با توجه به فهرست شرکت کنندگان در این اجلاس متوجه می شویم که کشورهای چین، هند و برزیل در سال 2008 میلادی حضور پررنگ تری نسبت به سالهای قبل دارند و حتی از دیگر کشورهای در حال توسعه نیز پیشی گرفته اند.

 

این حضور فعال سبب می شود تا زمینه برای رشد بیشتر اقتصاد این سرزمینها با حمایت اقتصادی و سیاسی جامعه جهانی فراهم شود و کشورهای مذکور به کشورهایی مطرح در عرصه تصمیم گیریهای بین المللی تبدیل شوند.

تاثیر پویای کشورهای در حال توسعه در اجلاس داووس بر اقتصاد این کشورها بر اهمیت آن در جهان صحه می گذارد. در این اجلاس نمایندگان کشورهای درحال توسعه می توانند با عیان کردن پتانسیل های اقتصادی و علمی کشورشان در تعامل با اقتصاددانان و بازرگانان کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان زمینه را برای افزایش روابط دوجانبه علمی و اقتصادی فراهم آورند.

البته برای بدست آوردن این نتیجه مطلوب زمینه هایی نیز لازم است. کشورهای در حال توسعه در اولین گام موظف هستند یک تعامل و توافق تاثیر گذار بین سران صنعتی، دانشگاهی ، سیاسی و تجاری خود ایجاد کنند تا هنگام برخورد با سران اقتصادی و علمی کشورهای توسعه یافته تصویر یکسانی از کشورشان ارایه دهند.

به عبارت بهتر پیش ازبرگزاری اجلاس  داووس  دولتها  موظف هستند سیاستهای اقتصادی خود را برای بازرگانان و سردمدارن صنعتی کشورشان که نماینده آنها در اجلاس جهانی داووس هستند تشریح کنند و منافع ملی این سیاستها را مشخص نمایند.

 

این سبب می شود تا نمایندگان کشورهای در حال توسعه در اجلاس داووس بتوانند اولویتهای سیاسی و اقتصادی کشورشان را به خوبی تبیین کنند و با توجه به این اولویتها در مورد مسایل جهانی به بحث با دیگر حضار بپردازند.

 

این یک دیپلماسی اقتصادی درایتمندانه و دقیق است و تنها در کشورهایی به کار گرفته می شود که بر ضرورت تعامل و همکاری موثر دولت با شرکتهای اقتصادی و صنعتی و مجامع دانشگاهی آگاه هستند. این تعامل  سبب می شود تا کشورها بتوانند در بازارهای جهانی نفوذ کنند و از فرصتهای سرمایه گذاری موجود بهترین بهره را ببرند.

از طرف دیگر کشورهای در حال توسعه باید بتوانند روابط مستحکم و قابل اعتمادی را در جریان اجلاس داووس برقرار کنند. روابطی که بتواند بعد از اتمام اجلاس پلهایی محکم برای اهداف توسعه اقتصای و تجاری  آنها باشد.

اجلاس سالانه داووس فضای مناسبی  برای پیشرفت اهداف استراتژیک ملتها فراهم می کند. داووس  یک شبکه جهانی گسترده است که فرصتهای طلایی زیادی برای انجام معاملات بزرگ در فضایی تقریبا غیر رسمی فراهم می کند و اگر ارتباطات ایجاد شده مستحکم باشد معاملات کلان اقتصادی و صنعتی را در سطوح رسمی و ملی به همراه دارد.

 

اجلاس سال 2008 داووس در یک دوره خاص اقتصادی و سیاسی جهان برگزار می شود.اجلاس سال جاری در شرایطی برگزار می شود که رشد سریع اقتصاد آسیا به خصوص چین و هند، تغییرات جوی، امنیت غذایی و انرژی در جهان، بحرانهای زیر ساختی و پدیده ملی شدن اقتصاد که مانعی بزرگ بر سر راه جهانی شدن محسوب می شود از مسایل مبتلابه جهان است و بدون شک محوریت مذاکرات سران صنعتی و اقتصادی جهان را در سال 2008 میلادی تشکیل خواهد داد.

محور مذاکرات سیاسی در این اجلاس مسایل خاورمیانه، انتخابات امریکا، دموکراسی در روسیه و افریقا، تروریسم جهانی، درگیریها موجود در قاره افریقا به خصوص کنیا، سلاحهای هسته ای و در نهایت معماری مدیریت جهانی خواهد بود.

موضوع انتخاب شده برای اجلاس سال 2008 میلادی "قدرت خلاقیت مشارکتی" است و شرکت کنندگان داووس باید حوزه هایی که برای حل مشکلات آن حوزه ها  مشارکت جهانی وجود ضروری است  را تعیین کنند.

 از طرف دیگر قدرت خلاقیت جهانیان باید به گونه ای هدایت شود که نتیجه آن نه برای یک عده خاص که برای شمار زیادی از انسانهای ساکن روی کره زمین سودمند باشد.در این جریان حضور موثر کشورهای در حال توسعه می تواند سبب بزرگتر شدن دایره تاثیر این سیاستهای جهانی و از طرف دیگر مطرح شدن آن کشورها در سطح بین الملل باشد.

 

البته این اجلاس منتقدانی هم دارد. منتقدان اجلاس داووس را تنها یک گردهمایی جهانی می دانند که افراد برجسته صنعتی و اقتصادی جهان در آن شرکت می کنند و در مورد سیاستهایی که سبب ادامه تسلط آنها بر اقتصاد جهان می شود با یکدیگر به بحث می نشینند.

نظر شما :