زیباری پس از دیدار با صالحی: منافقین باید بروند

۳۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۳:۱۵ کد : ۱۳۹۸۵ سرخط اخبار
 هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق ظهر امروز (سه‌شنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در تهران و در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهایش با صالحی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. 

* حضور نیروهای آمریکایی تمدید نمی‌شود مگر به خواست عراق 

خبرگزاری فارس با یادآوری مخالفت مردم عراق با حضور اشغالگران آمریکایی در این کشور و موافقتنامه امنیتی بغداد - واشنگتن که بر خروج نیروهای اشغالگر تا پایان 2011 از عراق تأکید شده است، به برخی اخبار مطرح شده مبنی بر تلاش آمریکایی‌ها برای تمدید حضور در این کشور اشاره کرد و نظر وزیر خارجه عراق را جویا شد که وی در این باره اظهار داشت: روز گذشته جلسه‌ای با حضور رهبران و گروه‌های سیاسی در نهاد ریاست جمهوری عراق برگزار و موضوع حضور نیروهای آمریکایی در عراق مطرح شد و در آن با اجماع تأکید شد که دولت عراق باید به تعهدش عمل و نیروهای آمریکایی تا پایان سال 2011 خاک این کشور را ترک کنند. 

زیباری با تأکید بر اینکه موضوع تمدید و تجدید حضور نیروهای آمریکایی در عراق مطرح نشد و نیست، تصریح کرد: این موضوع در هیچ شرایطی مطرح نخواهد بود، مگر اینکه دولت عراق از نیروهای آمریکایی بخواهد که حضور داشته باشند. 

وی در عین حال یادآور شد که عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق به این معنا نیست که نمایندگی دیپلماتیک، سیاسی و کنسولی آمریکا نیز بخواهد از عراق خارج شود چرا که یکسری تفاهمات مشترک بین دو کشور در این زمینه وجود دارد. 

* الان زمان لغو روادید نیست 

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس، در مورد آمادگی دولت عراق برای لغو روادید بین ایران و عراق، با بیان اینکه ما تسهیلاتی را برای زوار ایرانی فراهم می‌کنیم، گفت: تعداد روادیدهای صادره دو برابر شده؛ اما الان وقت لغو روادید نیست. 

* منافقین خاک عراق را ترک کنند 

وزیر خارجه عراق در خصوص گروهک تروریستی منافقین نیز با بیان اینکه موضع دولت عراق در این زمینه بسیار مشخص است، گفت: قرار است اردوگاه اشرف بسته شود و تا پایان سال جاری میلادی به اعضای این گروهک ضرب الاجل داده شده که خاک عراق را ترک کنند. 

وی اظهار داشت: از سازمان‌ها و پارلمان‌های اروپایی خواسته شده که در این زمینه کمک کرده و تشویق کنند که تعدادی از کشورهای اروپایی و غربی اعضای این گروهک را پذیرا باشند و هرکس مایل است به این کشورها برود، آن را بپذیرند. 

زیباری ادامه داد: موضع دولت عراق در این زمینه انسان‌دوستانه است و ما این موضوع را بارها مطرح کردیم و پیشنهاد دادیم که کمیته‌ای متشکل از عراق، ایران و صلیب سرخ در این زمینه تشکیل شود و درخواست‌های اعضای این گروهک که در پادگان اشرف هستند در آن مطرح شود به‌خصوص آنهایی که می‌خواهند به جمهوری اسلامی ایران برگردند بدون هرگونه مشکل و فشاری به ایران بازگشته و تسهیلات لازم برای بازگشت آنها فراهم شود. 

* برگزاری نشست کمیته مشترک ایران، عراق و صلیب سرخ درباره منافقین 

وزیر خارجه عراق از برگزاری نشست این کمیته در آینده نزدیک و در بغداد خبر داد و در عین حال تصریح کرد: تصمیم دولت عراق در این زمینه مشخص است، ما خواستار بستن این پادگان هستیم و از دولت‌های اروپایی نیز خواسته‌ایم که این اعضا را بپذیرند و ما راهکاری را به ایران ارائه کردیم تا با همکاری صلیب سرخ امکان بازگشت ‌آنها را فراهم کنیم. 

* تلاش عراق برای آزادی زندانیان ایرانی در زندان‌های عراق 

وی در خصوص ایرانیان زندانی در زندان‌های عراق که به دلیل ورود غیرمجاز به خاطر زیارت عتبات عالیات در بازداشت به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: دولت عراق در طی سال‌های گذشته صدها نفر از برادران و خواهران ایرانی که بیش از مدت قانونی در عراق حضور داشتند را آزاد کرد و همواره به دنبال حل این مسئله بوده است. 

زیباری با اشاره به قوانین و مقررات عراق گفت:‌ برخی به این قوانین و مقررات پایبند نبودند و ما بر اساس احساسات انسان‌دوستانه خود فرمان عفو آنها را صادر و تعدادی از آنها را آزاد کردیم. 

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه ما همواره به دنبال این بودیم که این زندانیان را از طریق عفو عمومی آزاد کنیم، گفت: در آینده نزدیک تلاش می‌شود تا با صدور فرمان عفو زندانیان ایرانی در زندان‌های عراق آزاد شوند. 

* حضور طالبانی در اجلاس بین‌المللی مبارزه با تروریسم 

وی درباره حضور مقامات عراقی در اجلاس بین‌المللی مبارزه با تروریسم که قرار است چهارم و پنجم تیرماه در تهران برگزار شود به دعوت‌ محمود احمدی‌نژاد از جلال طالبانی رئیس جمهور کشورش اشاره کرد. 

خبرنگار فارس هم از زیباری پرسید که آیا جلال طالبانی در این نشست شرکت می‌کند که وی پاسخ داد: انشاءالله. 

* تلاش منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با پدیده گرد و غبار 

زیباری درباره پدیده گرد و غبار و اقدامات دولت عراق برای مقابله با این قضیه، با بیان اینکه ما در عراق از این گرد و غبار بسیار رنج می‌بریم، آن را پدیده جدید زیست محیطی خواند که دولت عراق نیز درگیر آن می‌باشد و افزود: این پدیده به خاطر تغییرات آب و هوایی رخ داده که در جهان شاهد آن هستیم و برای مقابله با آن نیازمند تلاش منطقه‌ای و حتی بین‌المللی هستیم. 

وزیر خارجه عراق بر سرمایه‌گذاری در این زمینه و در خصوص مسائل زیست محیطی تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در این رابطه ابتکار خوبی را داشته و جلسات خوبی بین مسئولان محیط زیست دو کشور برگزار شده است. 

وی با یادآوری این نکته که کشورهای دیگر از جمله عربستان و کویت منشأ این گرد و غبارها هستند، خاطرنشان کرد: سوریه نیز با این مسئله درگیر است و حل آن نیازمند تلاشی منطقه‌ای است. 

* مخالف سرکوب تظاهرکنندگان بحرینی هستیم 

زیباری در خصوص اوضاع کنونی در بحرین با بیان اینکه موضع عراق نسبت به مسئله بحرین مشخص است، افزود: حاکمیت بحرین برای ما محترم است و ما معتقدیم مردم بحرین خودشان نظام و دولتشان را انتخاب می‌کنند و سرنوشت مردم بحرین به دست آنها رقم می‌خورد. 

وی با بیان اینکه ما مخالف هرگونه سرکوب علیه تظاهرکنندگان بحرینی هستیم، گفت: در جهان امروز اجازه داده نمی‌شود که اگر کسی خواسته‌هایی را دارد و یا تظاهراتی را انجام می‌دهد به راحتی سرکوب شود. گفت‌وگوی واقعی باید بین رژیم و مردم باشد. 

وزیر خارجه عراق به ابتکار اخیر پادشاه بحرین برای گفت‌وگو با مردمش اشاره کرد و گفت: ما این ابتکار را تأیید و از آن حمایت کردیم. 

* تعیین خطوط مرزی به دور از هیاهوی سیاسی پیش می‌رود 

به گزارش خبرنگار فارس، هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق در ابتدای این نشست خبری نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران و اینکه یک بار دیگر توانسته با علی‌اکبر صالحی دیدار کند، به اهمیت روابط دوجانبه تهران و بغداد اشاره کرد و افزود: ما در گفت‌وگوهای امروز در خصوص موضوعات متعددی بحث و تبادل نظر کردیم. 

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه در خصوص پرونده‌های مرزی دو کشور دستاوردهای خوبی حاصل شده، اظهار داشت: دستاوردهای خوبی در زمینه تعیین خطوط مرزی آبی و خشکی از جمله در شط العرب (اروندرود) صورت گرفته و کمیته‌های فنی کار خود را به خوبی انجام داده و همکاری‌های سازنده‌ای در این زمینه انجام شده است. 

زیباری با ذکر این نکته که تعیین خطوط مرزی بر اساس اصولی که هر دو کشور به آن معتقدند انجام شده، گفت: تعیین این خطوط بدون هیچ گونه اشکال و به دور از هیاهوی سیاسی به شکل خوبی رو به پیش می‌رود و منافع دو کشور را تأمین خواهد کرد. 

وزیر خارجه عراق اقدامات صورت گرفته در زمینه لایروبی شط ‌العرب و انجام نقشه‌برداری در آن را مثبت توصیف کرد و افزود: دیدار امروز من از تهران تداوم رایزنی‌هایی است که از گذشته در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای انجام شده است. 

وی با ذکر این نکته که ما نمی‌توانیم خودمان را از تحولات منطقه جدا بدانیم، خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های اصلی سفر من به تهران این بود که به اطلاع مقامات جمهوری اسلامی برسانیم که توانسته‌ایم موافقتنامه‌هایی را در زمینه‌های اقتصادی و تجاری به منصه ظهور برسانیم. 

زیباری گفت: بی‌‌صبرانه منتظر سفر محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور ایران به عراق به منظور برگزاری کمیسیون مشترک عالی دو کشور هستیم. 

وی موافقتنامه اجتناب از مالیات مضاعف، همکاری گمرکی، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک و موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری را از جمله موافقتنامه‌هایی عنوان کرد که آماده شده تا در سفر رحیمی به امضا برسد. 

وزیر خارجه عراق گفت: یکسری موافقتنامه دیگر نیز در راستای گسترش مناسبات قرار است آماده شود. 

وزیر خارجه عراق سفر زوار ایرانی به عتبات عالیات را از دیگر مواردی برشمرد که با صالحی درباره آن گفت‌وگو کرده است و افزود: تعداد زیادی از زوار ایرانی عاشق امام حسین (ع) بر اساس توافقات صورت گرفته بین دو کشور به عراق سفر می‌کنند و عراق تلاش می‌کند تسهیلات بیشتری را برای آنها فراهم کند. 

وی رایزنی‌ها در خصوص تحولات منطقه‌ای را از دیگر مواردی عنوان کرد که با صالحی در خصوص آن به گفت‌وگو پرداخته و خاطرنشان کرد: آقای صالحی نیز با من هم نظر بود که عراق مجدداً نقش اساسی خود را در منطقه ایفا می‌کند. 

زیباری بار دیگر گفت: ما به سفر آقای رحیمی و هیئت همراه که به همکاری‌های هر چه بیشتر منجر خواهد شد، خوشبین هستیم. 

نظر شما :