تازه‌ترین دلیل نفت مجانی برای هند

۱۸ تیر ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۵ کد : ۱۴۴۷۳ آسیا و آفریقا
در حالی که گمانه‌زنی در مورد رقم بدهی‌های نفتی هند به ایران در طول چند ماه گذشته بین دو تا چند میلیارد دلار همچنان ادامه دارد، محمد علی خطیبی، نماینده ایران در اوپک دلیل تازه‌ای را برای ادامه صادرات نفت مجانی به هند بر شمرد.
تازه‌ترین دلیل نفت مجانی برای هند

دیپلماسی ایرانی: در حالی که گمانه‌زنی در مورد رقم بدهی‌های نفتی هند به ایران در طول چند ماه گذشته بین دو تا چند میلیارد دلار همچنان ادامه دارد، محمد علی خطیبی، نماینده ایران در اوپک دلیل تازه‌ای را برای ادامه صادرات نفت مجانی به هند بر شمرد. خطیبی گفت: با توجه به تلاش‌های یغماگرایانه عربستان سعودی، با وجود اینکه وجهی از هند دریافت نشده اما صادرات نفتی به این کشور ادامه دارد. به دنبال نشست اخیر اوپک و مخالفت تهران با درخواست ریاض برای افزایش تولیدات نفتی به منظور ایجاد ثبات در بازار، عربستان سعودی اعلام کرد که به طور یکجانبه یک میلیون بشکه بر تولیدات نفتی روزانه خود می‌افزاید. به دنبال اعلام این خبر برخی منابع از درخواست هند، چین و ژاپن برای افزایش واردات از عربستان خبر دادند.

از سوی دیگر ترکی الفیصل، سفیر سابق عربستان و از وابستگان به خاندان سلطنتی که به انعکاس افکار خاندان آل سعود شهرت دارد، مدعی شده که عربستان می تواند تولید نفت ایران را پوشش دهد. به این ترتیب در شرایطی که جنگ سرد عربستان و ایران با سلاح نفت دنبال می‌شود، خطیبی از به مشام رسیدن بوی رقابت از سوی عربستان در بازار نفت سخن می‌گوید. رقابتی که دست کم در سال‌های اخیر بسیار ملموس بوده است. خطیبی بر این باور است که عربستان به دنبال بازار‌های تازه برای تولیدات خود می‌گردد اما در صورتی که اهداف بازی سیاسی باشد آنگاه قواعد و عکس العمل‌ها نیز سیاسی خواهد بود.

این در حالی است که با وجود برخی بحث و گمان‌‌ها هنوز مکانیزم مشخصی برای دریافت پول نفت از هند تعیین نشده است. مقامات خزانه داری آمریکا که پیش‌تر برای هشدار به ترکیه در خصوص وارد نشدن به بحث انتقال پول نفت هند به ایران به استانبول سفر کرده بودند، در ابراز ناامیدی کرده بودند. آنها این نکته را خاطرنشان کرده بودند که با توجه به تحریم بانکی گسترده در سراسر جهان به نظر نمی‌رسد هند و ایران به راهکاری برای تعاملات نفتی دست یابند.

با این وجود خطیبی ابراز امیدواری کرده است که هند در یک تا 2 ماه آینده راهی برای پرداخت بدهی های روز افزون خود به ایران بیابد.

گفتنی است که ایران روزانه 400 هزار بشکه نفت به هند صادر می کند که 12 درصد از واردات این کشور را شامل می‌شود اما عربستان سعودی همچنان لقب بزرگترین صادرکننده نفت به هند را در اختیار دارد و هند در ماه گذشته 3 میلیون بشکه نفت اضافی از عربستان خریداری کرده است. البته بر خلاف مساله ایران، هند وجه خرید نفت از عربستان را به طور تمام و کمال می‌پردازد.  


نظر شما :