اول پیمان استراتژیک بعد انتقال مسئولیت‌ها

۱۹ تیر ۱۳۹۰ | ۲۳:۵۱ کد : ۱۴۵۰۶ آسیا و آفریقا
همزمان با آغاز دور دوم گفتگوهای امریکا و افغانستان در مورد پیمان استراتژیک، وزیر دفاع ایالات متحده نیز وارد کابل شده است.
اول پیمان استراتژیک بعد انتقال مسئولیت‌ها
دیپلماسی ایرانی: روز گذشته دولت افغانستان اعلام کرد دومین دور گفتگوها بر سر پیمان استراتژیک میان کابل و واشنگتن از روز شنبه آغاز شده و دو روز ادامه پیدا خواهد کرد. هیات امریکایی را در این مذاکرات معاون نماینده ویژه واشنگتن برای افغانستان و پاکستان رهبری می کند. بر اساس اطلاعیه ای که دفتر رئیس جمهور افغانستان منتشر کرده، نماینده های نهادهای امنیتی امریکا نیز در این مذاکرات حضور دارند.

به نظر می رسد با نزدیک شدن به موعد خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آغاز پروسه انتقال مسئولیت ها به نیروهای بومی، تکلیف پیمان استراتژیک نیز روز به روز روشن تر می شود. اینطور که از روند تحولات پیداست قرار است نحوه حضور قوای امریکا و حتی بریتانیا در افغانستان تغییر کند. هفته گذشته دیوید کمرون نخست وزیر بریتانیا نیز در سفر ناگهانی که به کابل داشت، اعلام کرد در زمینه حضور نیروهای انگلیسی در یک پایگاه نظامی با افغان ها وارد مذاکره شده و احتمالا شکل تازه ای از حضور بریتانیایی ها را در این کشور شاهد خواهیم بود.

اما روز گذشته وزیر دفاع جدید امریکا در یک سفر از قبل اعلام نشده وارد افغانستان شد. سفرهای مقام های بلندپایه امریکا و انگلیس به افغانستان طی چند هفته اخیر به همین ترتیب از پیش اعلام نشده و ناگهانی انجام شده است. از زمان روی کار آمدن لئون پانتا به عنوان وزیر دفاع امریکا تنها ده روز می گذرد و این نخستین سفر او به عنوان وزیر دفاع امریکا به افغانستان به شمار می رود.

گزارش های منتشر شده حاکی است لئون پانتا قرار است با مقام های بلندپایه افغان از جمله حامد کرزی درباره سپردن مسئولیت های امنیتی افغانستان به نیروهای این کشور گفتگو کند. طبق زمان تعیین شده روند انتقال مسئولیت ها به نیروهای افغان در اواسط ماه جاری میلادی آغاز خواهد شد. در هفته های گذشته مقام های دو کشور نیز تلاش کرده اند با ساختن فضای تبلیغاتی مناسب، امنیت و احساس امنیت را به مردم افغانستان القا کنند و این موضوع را جا بیندازند که القاعده از هم پاشیده و رو به اضمحلال کامل می رود.

به گزارش رادیو آزادی، پانتا پیش از آنکه وارد افغانستان شود به خبرنگاران گفت: برای اینکه مطمئن شویم انتقال مسئولیت ها به خصوص در سال 2014 با موفقیت انجام می شود، وظیفه اساسی ما این است که در کنار تلاش هایی که در راستای تعقیب طالبان و رهبران شان ادامه می دهیم، قوای نظامی نیرومندی را هم در افغانستان ایجاد کنیم تا بتواند این مسئولیت را برعهده بگیرد. تا آنجا که من همه چیز را رصد کرده ام، فکر می کنم این روند به خوبی پیش می رود اما کار زیادی در پیش رو داریم تا بتوانیم کلیه مسئولیت ها را به نیروهای افغان بسپاریم.

خبرگزاری دی پی ای آلمان هم گزارش داده که در این سفر اعلام نشده، لئون پانتا با ژنرال دیوید پتریوس فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان ملاقات کرده است. پتریوس به زودی قرار است جایگاه قبلی پانتا را اشغال کرده و رئیس سازمان سیا ایالات متحده امریکا شود.

وزیر دفاع جدید امریکا پیش از سفرش به افغانستان گفت: پس از مرگ اسامه بن لادن موقعیت شماری دیگر از رهبران القاعده شناسایی شده است. حدود ده تا بیست رهبر القاعده در پاکستان، یمن، سومالی و افریقای شمالی حضور دارند. اگر ما آنها را تعقیب کنیم، از لحاظ استراتژیک می توانیم القاعده را شکست دهیم. ما نیروی آنها را کاهش داده ایم و آنها اکنون نمی توانند حملاتی چون یازدهم سپتامبر را انجام دهند. همگی آنها در حال فرار به سر می برند.

لئون پانتا افزود: پس از مرگ بن لادن، اکنون زمان آن رسیده است تا بر القاعده فشار بیشتری وارد کنیم. اگر فشارها بر القاعده بیشتر شود و ادامه پیدا کند، این سازمان از هم خواهد پاشید.

وزیر دفاع جدید امریکا که دو سال رئیس اداره اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) بود، مرگ اسامه بن لادن را آغازی مهم برای شکست القاعده می داند. او همچنین از پاکستان خواسته است تا در مبارزه علیه شبکه القاعده کمک کند. پانتیا در این باره به خبرنگاران گفت: امریکا به طور خاص از پاکستان می خواهد علیه رهبر جدید القاعده ایمن الظواهری که بیشتر در مناطق قبایلی پاکستان پنهان است، اقدام جدی کند.

اگرچه در روزهای گذشته تنش هایی نیز میان نیروهای نظامی افغانستان و پاکستان به وجود آمده و کار به جدل های رسانه ای و بیشتر شدن اختلافات میان دو کشور انجامیده، اما مقام های عالی رتبه دو کشور و نیز مقام های امریکایی و بریتانیایی سعی دارند از ایجاد تشنج در مرزهای دو کشور بکاهند و زمینه سازی لازم را برای آنچه پروسه انتقال مسئولیت ها خوانده اند انجام دهند. با این حال به نظر می رسد سرنوشت پیمان استراتژیک کابل – واشنگتن پیش از روند انتقال مشخص شود.


نظر شما :