ایران مدافع همه کشورهای عربی منطقه است

۲۷ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۱ کد : ۱۴۶۶۸ آسیا و آفریقا
گفتاری از امیر موسوی، مشاور سابق وزیر دفاع و کارشناس مسائل استراتژیک، برای دیپلماسی ایرانی درباره توان دفاعی دریایی ایران.
ایران مدافع همه کشورهای عربی منطقه است

توان نیروی دریایی ایران
 

این توان مبتنی بر سه نکته اساسی است:

  1. ایران تکنولوژی زیردریایی و رودریایی را به طورکامل بدست آورده است. بنابراین صنایع دفاعی داخلی ایران توانسته بسیاری از امکانات نظامی و دفاعی نیروی دریایی را تامین کند و وابسته به خارج و یا خرید خارجی نیست. از جمله این موارد می‌توان زیردریایی و ناوهای بزرگ دریایی مسلح را نام برد که قدرت شلیک و قدرت مانور و امکانات ویژه نظامی دارد.
  2. آموزش‌های نیروی دریایی ایران در سطح بسیار بالایی است. قدرت غواصی، جنگیدن در دریا و زیردیا در منطقه منحصر به فرد است. ایران مانورهای مختلفی انجام داد. ماموریت‌های برون مرزی، در مناطق دورافتاده به ویژه در دریای سرخ، دریای عرب و ... داشته است که تجربیات بسیار ارزنده در مقابله با دزدان دریایی سومالی بدست آورد. در نتیجه باید گفت که با امکانات ویژه توانمندی در دفاع از اهداف جمهوری اسلامی ایران را داراست.
  3. موشک‌هایی که ایران در رابطه با ساحل به دریا، دریا به دریا و دریا به هوا ساخته است که کاملا داخلی و محلی است که ایران با آخرین تکنولوژی‌ها این قدرت را بدست آورده است. همچنین باید گفت صنایع موشکی و تدافندی بسیار مناسب برای اهداف مربوط به توان دریایی و زیردریای ایران است.
  4. قدرت بالای راداری دریایی است که می‌تواند هدف‌های متحرک زیر و روی دریا را مشخص کند.

این موارد که ذکر شد امکاناتی است که ایران به ویژه در طول 15 سال گذشته به آن دست پیدا کرده است. البته ناگفته نماند که قابل مقایسه با امکانات دشمنان بالقوه ایران نیست. اما کاری که ایران کرده این است به آنچه که نیاز داشته، دست پیدا کرده است. آنچه باید در اینجا ذکر کرد این است که ایران می‌تواند از نظر دفاعی طرف مقابل را به زانو درآورد و همچنین می‌تواند حرکت‌های موذیانه دریایی بسیار گسترده انجام دهد.

نکته دیگری که باید اضافه کرد این است که ایران می‌تواند مین‌های متموعی را به دریا بیندازد، مین‌های شناور، مین‌های شتاب و مین‌های مخفی که ایران در سطح بسیار گسترده ساخته است. اگر کوچکترین تجاوزی به اهداف دریایی ایران یا به این سرزمین صورت گیرد، چه از طرف دشمنان فرضی و چه دشمنان مشخص، ایران می‌تواند دریا را پر از این مین‌ها کند و حتی در دریاهای مختلف رها کند که ناامنی جدی ایجاد خواهد کرد.

باید دوباره این نکته را متذکر شد که اکثر امکانات دریایی ایران نیز دفاعی است و تهاجمی نیست. این امر نشان دهنده آن است که ایران هیچ‌گاه قصد جنگ و تهاجم نداشته و فقط برای دفاع آماده است.
 

قدرت‌نمایی ایران در مقابل تهدید؟
 

اسرائیل به دلیل ترس و وحشتی که در منطقه از کشورهای مختلف همچون ایران، سوریه و حزب‌الله دارد، دائما در حال مانور دادن است و قدرت نظامی خود را نشان می‌دهد که بیشتر این مانورها نیز جنبه داخلی داشته و قصد دارد به صهیونیست‌ها این اطمینان خاطر را بدهد که مشکلی وجود ندارد و می‌تواند از امنیت و آرامش آنها در فلسطین اشغالی پاسداری کند. اما این مانور اخیر مانور جدی بوده و آنها متوجه شدند که سپر دفاعی دیگر نمی‌تواند کارساز باشد. پس از حمله به غزه به رژیم صهیونیستی ثابت شد که چتر آهنین کارساز نبوده و بسیاری از راکت‌های ساده حماس توانست به آن نفوذ کند و به اهداف اصابت کرد. بنابراین به باور من اسرائیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که این سپر دفاعی و چتر آهنینی که بر فلسطین اشغالی ایجاد کردند، کارساز نبوده و با مانور نظامی اخیر هم که بیشتر برای داخل بوده و به نوعی هم اعلام آمادگی است در مقابله با تحولات اخیری که در خاورمیانه رخ داده است. چراکه این تحولات کاملا به ضرر اسرائیل تمام شد، به ویژه با توجه به تحولات مصر و شرایط مصر که این پایگاه اصلی خود را از دست دادند.

همان‌طور که می‌دانید مردم مصر نیز دائما در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی تظاهرات می‌کنند. در کشور سوریه نیز شرایط به مراحل خطرناکی رسیده و آنها فکر می‌کنند که شاید سوریه در مراحل نهایی به حمله هوایی یا موشکی گسترده‌ای دست بزند.

دولت فعلی لبنان نیز کاملا از کنترل رژیم صهیونیستی و امریکا خارج شده و به دست ملی‌گرایان و حزب‌الله (دولت آقای نجیب میقاتی) افتاده است. در حقیقت طرفداران امریکا و اسرائیل کاملا از این دولت خارج شدند. بنابراین تحولات خطرناکی در منطقه در حال رخ دادن است که آنها باید روحیه و معنویات خود را بازسازی کنند.

ایران قدرت اسرائیل را می‌داند و اگر جسارتی هم به ایران کند، ایران می‌داند که با آن چه برخوردی داشته باشد. به باور من بعید به نظر می‌رسد که اسرائیل جرات کند که هدفی یا قصد حمله‌ای به ایران داشته باشد.

باید اضافه کرد که مانور موشکی اخیر ایران نشان داد که ایران قدرت موشکی بسیار بالایی دارد و پایگاه‌های موشک‌ها بیشتر در اعماق زمین است که هدف‌گیری هم نمی‌شود. بنابراین بیشتر این مانورهای اسرائیل برای جنگ روانی است و بیشتر برای بازسازی معنویات خود اشغالگران است.

 

استراتژی ایران در منطقه در برابر کشورهای عربی
 

من بر این باورم که هر خطری در کشورهای عربی حتی آن کشورهایی که با ایران روابط خوبی ندارند مثل عربستان سعودی و امارات، اولین مدافع این کشورها جمهوری اسلامی ایران خواهدبود. همان طور که می‌دانید ایران دایما این کشورها را مطمئن کرده و پیغام‌های مختلفی برای آنها ارسال کرد که این مانورها و قدرت نظامی ایران در راستای

  1. قدرت‌نمایی برای بازدارندگی جدی دشمنان جمهوری اسلامی و ملت‌های عرب و مسلمانان که امریکا و اسراییل هستند، است.
  2. محدود کردن متجاوزین.
  3. پشتیبانی از ملت‌های منطقه و دولت‌های دوست است.

به عقیده من ایران مدافع اول تمام کشورهای عربی به ویژه کشورهای همسایه است. بنابراین در ادبیات و اخلاق ایران نیست و تا به امروز هم ثابت کرده که ایران هرگز به کشوری تجاوز نکرده، بلکه از جانب برخی از همسایگان مورد تجاوز قرار گرفته و تنها دفاع کرده است.


نظر شما :