شیمون پرز: مردان متاهل عرب مسبب دیکتاتوری هستند!

۱۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۰۰:۴۷ کد : ۱۶۰۴۲ اخبار اصلی
رئیس جمهوری رژیم صهیونیستی گفت: «آن‌چه باعث شده تا دموکراسی در جهان عرب تحقق نیابد، وجود مردان متاهل عرب است که نمی‌خواهند حقوق زنان را به رسمیت بشناسند.»
شیمون پرز: مردان متاهل عرب مسبب دیکتاتوری هستند!
 دیپلماسی ایرانی: شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل اظهارات جالب و در عین حال خنده‌داری درباره تحولات جهان عربی بر زبان رانده است. رئیس جمهوری 88 ساله اسرائیل که به پیر سیاست در این رژیم معروف است و از چهره‌های مطرح رژیم صهونیستی محسوب می‌شود و به واسطه حضور نیم قرنی‌اش در عرصه سیاسی این رژیم به نظراتش توجه ویژه‌ای می‌شود، روز یک‌شنبه 4 سپتامبر در اظهاراتی گفت: «آن چه باعث شده تا دموکراسی در جهان عرب تحقق نیابد، وجود مردان متاهل عرب است که نمی‌خواهند حقوق زنان را به رسمیت بشناسند.»

او روشن نکرد اعتراض‌های مشابهی که در اسرائیل رخ داده نیز ما حصل وجود مردهای متاهل صهیونیست است که خیابان‌های اسرائیل را در نوردیده و خواهان سرنگونی دولن هستند یا این که در آن جا دلایل دیگری نهفته است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آن لاین، پرز در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی رپابلیکا در این باره گفت: «یک روز باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا از من پرسید، مخالفان اصلی دموکراسی در خاورمیانه دقیقا چه کسانی هستند؟ گفتم، مردان متاهلی که نمی‌خواهند حقوق زنان را به رسمیت بشناسند.»

شیمون پرز گویا فراموش کرده است که در بسیاری از کشورهای عربی زنان نقشی مهم در تحولات سیاسی کشورشان دارند. مثلا در سوریه خانم بثینه شعبان، از مشاوران نزدیک بشار اسد است و سخنگوی حکومت سوریه محسوب می‌شود. در قطر خانم موزه، همسر امیر قطر یکی از فعالان مهم عرصه دیپلماسی است، در مسائل مرتبط به زنان نقش بسیار پررنگی دارد به گونه‌ای که بسیاری به او لقب "دیپلمات فعال دیپلماسی زنان اسلامی" را داده‌اند و در بسیاری از سفرهای امیر قطر او را همراهی می‌کند. در اردن خانم ملکه رانیا، همسر ملک عبدالله از فعالان عرصه زنان و فعالان به نام حقوق مدنی در عرصه جهانی است که تا کنون تقدیرنامه‌های بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی دریافت کرده است. در مصر همه می‌دانند که خانم سوزان مبارک تا چه اندازه در تحولات مصر و تصمیم‌گیری‌های محمد حسنی مبارک، رئیس جمهوری این کشور دست داشت و بر او اثرگذار بود. تا به آن جا که یک مرتبه حسنی مبارک در روزهای آخر حیات سیاسی‌اش گفت: «عامل ناکامی‌های من زنم و علا هستند.» آیا پرز باز هم می‌تواند بگوید که زنان در عرصه‌های اجتماعی و عربی نقشی ندارند و مردان متاهل امور را به دست گرفته‌اند؟

پرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با روزنامه رپابلیکا درباره تغییر نظام در لیبی و وجود چهره‌های جهادی سابق در میان تظاهرکنندگان، انقلابیون و طبقات جدید مسئولان این کشور گفت: «آنها نقش تعیین کننده در انقلاب لیبی بازی نمی‌کنند و من امیدوارم حکومتی به روی کار بیاید که بتواند وضعیتی ایجاد کند که فعالیت آنها محدود شود.»

این در حالی است که غرب و ایالات متحده از نفوذ اسلام‌گرایان در قدرت در لیبی ابراز نگرانی کرده‌اند و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا در نشست پاریس نسبت به قدرت گرفتن اسلام‌گرایان و قبضه کامل قدرت توسط آنان در لیبی هشدار داد.

با این حال پرز گفت: «شاید در گذشته جهادی‌ها نقشی در تحولات لیبی باز کردند ولی هیچ گاه نتوانستند در کشوری نقشی داشته باشند چرا که معر قذافی با کشور به گونه‌ای تعامل می‌کرد انگار که ملک شخصی‌اش است.»

این در حالی است که قذافی در روزهای آخر حکومت خود ارتباطاتی را با اسرائیل فقط برای این که چند روزی بر عمر قدرتش بیفزاید، برقرار کرده بود.

پرز همچنین درباره احتمال بروز جنگ تمدن‌ها نیز گفت: «یک روز هم باور نمی‌کنم که جنگ تمدن‌ها در بگیرد. درگیری‌هایی میان نسل‌ها در سراسر جهان بوده است که این یک امر طبیعی است. ولی به نسل جدید اعتماد کامل دارم و بر این باورم که این نسل با تکیه به دانش و روابط صلح‌آمیز آینده‌ای روشن و بسیار متفاوت از گذشته در آینده جهان رقم خواهد زد.»

وی همچنین گفت: «به اعتقاد من مشکل خاورمیانه غذا، خوراک، رفاه و زندگی شهروندان است. آیا جهادیون می‌توانند این مشکل را حل کنند؟ آیا می‌توانند به جای وعده غذایی به آنها موشک بدهند؟ نه گمان نمی‌کنم. تنها سیاست‌های مناسب توسعه اقتصادی می‌تواند جواب نیازهای آنها را بدهد.»

او درباره تجاوزهای رژیم صهیونیستی به فلسطین و همسایگان عربش که صلح و ثبات منطقه را سال‌ها است متزلزل کرده، هیچ چیز نگفت و تلاش کرد مشکلات را به گردن جریان‌های رادیکال اسلامی عرب بیندازد. 


( ۱ )

نظر شما :