مصری‌ها رابطه با اسرائیل را نمی‌خواهند

۱۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۹ کد : ۱۶۱۳۱ گفتگو
دیپلماسی ایرانی در گفت و گو با حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه تنش‌های اخیر بوجود آمده میان اسرائیل و مصر را بررسی کرده است.موج انقلاب مصر بسیار پیش از آن که مقامات رژیم صهیونیستی تصور آن را بکنند، باعث تسخیر سفارت اسرائیل در قاهره و بازگشت سفیر به تل آویو شد.
مصری‌ها رابطه با اسرائیل را نمی‌خواهند
دیپلماسی ایرانی: موج انقلاب مصر بسیار پیش از آن که مقامات رژیم صهیونیستی تصور آن را بکنند، باعث تسخیر سفارت اسرائیل در قاهره و بازگشت سفیر به تل آویو شد. دیپلماسی ایرانی این مسئله را در گفت و گو با حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه بررسی کرده است:

 

هدف اعتراض کنندگان برای حمله به سفارت اسرائیل در مصر چه بوده است؟

 

بحث حمله به سفارت اسرائیل در قاهره اولا به جو عمومی‌ در مصر بر می‌گردد. نظام سیاسی در مصر در گذشته در چارچوب قرارداد کمپ دیوید با اسرائیل ارتباط داشت اما مردم موضع متفاوتی نسبت به اسرائیل داشتند. با آزاد شدن جامعه از قید و بندها و فشارهای سیاسی نظام مبارک، مردم توانسته اند موضع خود را اعلام کنند.

دومین علت بحث حمله اسرائیل به نظامیان مصر و کشته شدن پنج نظامی‌در مرز منطقه شبه جزیره سینا با فلسطین است که اسرائیل در یک عملیات نظامی‌این افراد را به قتل رسانده است. این برای مصری‌ها قبل تحمل نیست. این که چرا اسرائیل به این سادگی دست به چنین اقدامی‌زده است، بدون این که حتی عذرخواهی کند، برای مصری‌های جای سوال است. در حالی که درخواست عذرخواهی نیز از طرف دولت مصر مطرح شد. اما اسرائیل اظهار تاسف کرد و نه عذرخواهی. این موجب خشم و تحریک افکار عمومی‌در مصر شده است.

نمود این خشم و تحریک افکار عمومی‌را می‌توان در تظاهرات گسترده مصری‌ها و حمله به سفارت اسرائیل به روشنی مشاهده کرد.

 

وزارت کشور مصر اعلام کرده است که در قضیه حمله به سفارت اسرائیل دست عوامل خارجی دیده می‌شود. چه کسانی به سفارت حمله کردند و آیا این ادعای وزارت کشور مصر می‌تواند جنبه ای از واقعیت داشته باشد؟

 

من فکر می‌کنم دولت مصر مسئله ای خلاف واقع را مطرح کرده است. چون میزان تظاهرات و تعداد تظاهرکنندگان در مقابل سفارت اسرائیل در مصر به حدی گسترده بود که حتی میدان تحریر تحت الشعاع آن قرار گرفته بود. این نشان می‌دهد که بستر خصمانه علیه اسرائیل کاملا در میان مردم مصر وجود دارد.

ذکر این نکته شاید جالب باشد که تقریبا بدون استثنا همه کاندیداهای ریاست جمهوری در مصر در جمع تظاهرکنندگان مقابل سفارت اسرائیل حضور پیدا کردند و به سخنرانی پرداختند. این نشان می‌دهد که این جایگاهی است که به این افراد جایگاه و پایگاه می‌دهد، لذا مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل هیچ کس از این مسئله تخلف نکرد.

تمام این مسائل نشان می‌دهد که انگیزه‌های داخلی در جامعه مصر وجود دارد و نیاز به دخالت عنصر خارجی و یا تحریک و یا کمک در این خصوص وجود ندارد.

 

به نظر شما این مسئله روی روابط اسرائیل و مصر چه اثری خواهد داشت و در بعد منطقه ای چه تبعاتی خواهد داشت؟

 

تاکنون با تحولاتی که در مصر به وجود آمده، نوعی بازنگری در ارتباط با رابطه مصر با اسرائیل بسیار ضروری به نظر می‌رسد. در حال حاضر در مصر برخی از مردم خواهان لغو پیمان کمپ دیوید و برخی خواهان تعدیل آن هستند. این خواسته مردم نمی‌تواند مورد غفلت مسئولین مصری قرار گیرد. چرا که اگر دولت مصر این خواسته‌ها را نادیده بگیرد، این خواسته‌ها به صورت حمله، اعتراض و صورت‌های مختلف بروز و ظهور پیدا خواهد کرد.

انفجار لوله انتقال گاز مصر به اسرائیل آن هم برای چهار بار متوالی نشان می‌دهد که جامعه مصر گرایش چندانی به رابطه با اسرائیل ندارد. حمله به سفارت، تظاهرات در مقابل سفارت و این گونه اقدامات نشان دهنده این است که در مصر شرایط سیاسی جدیدی به وجود آمده که در آن مردم خواسته‌های متفاوتی دارند و دولت نباید به چیزی غیر از خواسته مردم عمل کند.

 

آیا ممکن است این اتفاق به روابط مصر با غرب ضربه جدی بزند؟ با توجه به این که امریکا هم این اقدام را محکوم کرده است.

 

بله. ممکن است این گرایش به رابطه مصر و غرب نیز صدمه بزند. چرا که اساسا کمک سالانه امریکا به مصر که به رقمی‌حدود دو میلیارد دلار در سال می‌رسد، فقط و فقط به این منظور است که مصر حامی‌امنیت اسرائیل باشد. الان شرایط در مصر به گونه دیگری است و احتمال این که رابطه مصر و امریکا تحت الشعاع روابط مصر و اسرائیل باشد، احتمال بسیار بسیار قوی ای است که در آینده زمینه‌های تحقق آن بسیار بالا است.

 

آیا می‌توان ارتباطی میان حمله به سفارت رژیم صهیونیستی و اعتراضاتی که به سفارت عربستان در مصر انجام شده یافت؟

 

نه. این وضعیت متفاوتی است. موضع مصر نسبت به اسرائیل، یک موضع کاملا ایدئولوژیک و ملی است. در حالی که موضع نسبت به عربستان و اعتراضاتی که در مقابل سفارت عربستان گه گاه صورت می‌گیرد، مربوط به بحث دخالت در امور داخلی و حمایت عربستان از گروه‌های سلفی است. گروه‌های سلفی بسیاری از مسلمات جامعه مصر را زیر پا می‌گذارند. حمله به مقابر امامزادگان و اهل بیت در مصر از طرف سلفی‌ها با موج اعتراض گسترده ای در جامعه مصر رو به رو شد.

این مسئله نشان می‌دهد که بحث اعتراض مردم مصر به عربستان متفاوت از بحث اسرائیل است. یعنی در مصر موضع رسمی‌ضد عربستان وجود ندارد، ضد یک سری از رفتارهایی که عربستان در اتحاد و ائتلاف با گروه‌های سلفی دارد، اعتراض وجود دارد که اساسا این گروه‌ها بستر اجتماعی گسترده ای در مصر ندارند.

 

نظر شما :