بهار عربی فصل مشترک شورای همکاری و اردن

۲۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۲:۴۳ کد : ۱۶۱۹۲ اخبار اصلی
با مطرح شدن طرح اصلاحات اقتصادی با هدف ایجاد زمینه‌های انضمام اردن و مغرب به جمع کشورهای حاشیه خلیج فارس که به اعتقاد بسیاری در حقیقت این شورا را تبدیل به شورایی برای نظام‌های پادشاهی کشورهای عربی می‌کند، موضوع گسترش شورای همکاری مجددا مطرح شده است.
بهار عربی فصل مشترک شورای همکاری و اردن
دیپلماسی ایرانی: با مطرح شدن طرح اصلاحات اقتصادی با هدف ایجاد زمینه‌های انضمام اردن و مغرب به جمع کشورهای حاشیه خلیج فارس که به اعتقاد بسیاری در حقیقت این شورا را تبدیل به شورایی برای نظام‌های پادشاهی کشورهای عربی می‌کند، موضوع گسترش شورای همکاری مجددا مطرح شده است. موضوعی که به گفته رسانه‌های مختلف عربی از یک سو، تنها مورد حمایت دولتمردان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است و از سوی مردم آن کشورها به هیچ وجه مورد استقبال قرار نگرفته است و از سوی دیگر، باعث ایجاد شکاف در شورای همکاری بر سر پذیرش یا عدم پذیرش این دو کشور در جمع کشورهای این شورا شده است.

پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آن‌لاین، در یادداشتی به قلم سلیمان نمر، در این باره می‌نویسد: موضوع انضمام مغرب و اردن به جمع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مجددا مطرح شده و این در حالی است که مردم جوامع این شورا از این خبر به شدت نگرانند و نسبت به آن موضع‌گیری می‌کنند. رسانه‌های اردنی بی‌پروا می‌گویند که در صورتی که اردن به عضویت این شورا در آید دروازه‌های کار برای کارگردان اردنی در کشورهای عرب خلیج فارس گشوده خواهد شد چرا که دیگر اردنی‌ها می‌توانند بدون ویزا یا کفالت به کشورهای عضو این شورا سفر کنند و مشغول به کار شوند. در عین حال اردن می‌تواند از حمایت‌های مالی شورا که قرار است کشورهای خلیج فارس در اختیار آن قرار دهند، بهره‌مند شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: این در حالی است که شهروندان کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت از این عضویت نگرانند. عربستانی‌ها به این قضیه این گونه می‌نگرند که گشوده شدن راه ورود شهروندان اردنی به صورت بی قید و شرط باعث افزایش حجم بیکاری در عربستان خواهد شد. بحرینی‌ها و عمانی‌ها می‌گویند که در حال حاضر بیش از هر چیز خودشان نیاز به حمایت مالی از سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دارند تا بتوانند با مشکلات اقتصادی و در راس آنها بیکاری مبارزه کنند. آنها لزومی نمی‌بینند که اردن مورد حمایت مالی بی‌قید و شرط قرار بگیرد. این در حالی است که این دو کشور با موافقت اعضای شورای همکاری 20 میلیارد دلار کمک مالی در سال جاری دریافت کرده‌اند.

نویسنده این یادداشت در ادامه می‌نویسد: تا زمانی که اردن صحبت از مصالح مشترک خود با شورا می‌زند کشورهای عضور شورا نسبت به انضمام آن بیشتر تمایل پیدا می‌کنند. به‌ویژه در مباحث امنیتی که به اذعان همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اردن کمک‌های امنیتی بسیاری به کشورهای این شورا کرده است. با انضمام اردن به جمع شورای همکاری این کشور می‌تواند نه تنها به شریکی امنیتی بلکه به شریکی اقتصادی و مالی نیز برای کشورهای عضو شورای همکاری تبدیل شود. این در حالی است که یمن به دلیل این که از هیچ کدام از این سه مزیت برخوردار نبوده 8 سال است که انتظار عضویت در این سازمان را می‌کشد و تا کنون نیز اجازه عضویت به آن داده نشده است. چرا که اعضا می‌گویند یمن جز مزاحمت و افزایش مشکلات شورا در تمامی مباحث امنیتی، اقتصادی، مالی و سیاسی هیچ سود دیگری برای آن ندارد.

در پایان این یادداشت آمده است: کمک‌های گسترده امنیتی اردن باعث می‌شود تا امتیازهای مالی و اقتصادی بیشماری نصیب آن شود. مثلا توافق‌نامه رسمی میان اردن با کشورهای شورای همکاری امضا خواهد شد تا این کشور از نفت ارزان برخوردار شود. همه این همکاری‌ها یک دلیل بزرگ دارد؛ باید ثبات سیاسی در اردن تامین شود. به غیر از مشترکات امنیتی و تلاش برای تامین نیازهای اقتصادی و مالی اردن برای حفظ همکاری‌های امنیتی، یک موضوع مشترک میان تمامی کشورهای اعضا با اردن وجود دارد که آنها را بر آن می‌دارد هر چه سریع‌تر این کشور را به جمع خود بیفزایند؛ نظام پادشاهی و نگرانی مشترک از سرایت بهار عربی. برای همین است که همه موسسات و مراکز مطالعاتی فعال در کشورهای عضو شورای همکاری بسیج شده‌اند تا نشست‌های مختلف برگزار کنند و عضویت اردن در این شورا را توجیه کنند چرا که هدف همه‌شان مشترک است، بهار عربی دروازه‌های ورود به کشورهای این منطقه را نیابد.  

 

نظر شما :