عباس، عربستان و امریکا را به جان هم انداخت

۲۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۱:۱۲ کد : ۱۶۴۰۴ اخبار اصلی
عربستان سعودی، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه خود را به نیویورک فرستاده تا ضمن رهبری هیئت‌های دیپلماتیک همراه با عضویت فلسطین در سازمان ملل فرماندهی جنگ دیپلماتیک علیه امریکا را در صورت استفاده این کشور از حق وتو علیه فلسطینیان بر عهده بگیرد.
عباس، عربستان و امریکا را به جان هم انداخت
دیپلماسی ایرانی: نبیل شعث، یکی از اعضای گروه فلسطینی در سازمان ملل روز دوشنبه 19 سپتامبر گفت که محمود عباس می‌خواهد شورای امنیت به عضویت فلسطین در سازمان ملل رای مثبت دهد.

شعث در گفت‌وگو با خبرنگاران در مقر اقامت هیئت فلسطینی در نیویورک گفت: «مواضع رئیس عباس روشن است، او می‌خواهد شورای امنیت به عضویت فلسطین در سازمان ملل رای مثبت دهد.»

وی در ادامه افزود: «پس از آن همه انتخاب‌ها مطرح هستند و رهبران فلسطینی درباره تمامی آنها مطالعه می‌کنند اما ترجیح می‌دهیم اول درها در برابر شورای امنیت برای رای دادن به عضویت کامل کشور مستقل فلسطینی در سازمان جهانی باز باشد.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی روز دوشنبه در دیدار با بان‌ کی مون، دبیرکل سازمان ملل رسما به او اعلام کرد که تصمیم دارد روز جمعه 23 سپتامبر عضویت فلسطین در سازمان ملل را به طور رسمی در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کند.

عباس به محض ورودش به نیویورک به خبرنگاران گفت که انتظار دارد پس از ارائه پیشنهاد انضمام فلسطین به سازمان ملل تا پایان هفته جاری لحظات سختی را در پیش داشته باشد.

در همین رابطه آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه و محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی روز سه‌شنبه 20 سپتامبر در نیویورک با یکدیگر دیدار خواهند داشت. وی چیزی درباره محتوای مذاکرات دو طرف اعلام نکرد.

تا کنون ایالات متحده امریکا و اسرائیل مخالفت قاطع خود را با عضویت فلسطین در سازمان ملل و اعلام کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1968 اعلام کرده‌اند و حرکت محمود عباس را حرکتی یک‌جانبه دانسته‌اند.

در همین راستا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا روز دوشنبه در نیویورک اعلام کرد، کشورش تلاش می‌کند دیپلماسی بسیار جدی و فشرده‌ای برای جلوگیری از عضویت فلسطین در سازمان ملل به کار گیرد.

وی در دیدار با کویشیرو گیما، همتای ژاپنی‌اش گفت: «تنها راه حلی که به تشکیل دو کشور منجر می‌شود و ما از آن حمایت می‌کنیم و می‌خواهیم رشد داشته باشد، راه مذاکرات است. آن‌چه در این هفته حاصل شده آن چیزی نیست که همه ما به آن امیدوار باشیم. ما همچنان خود را ملزم می‌دانیم و به کارمان تا آخرین لحظه ادامه می‌دهیم.»

در همین رابطه هیلاری کلینتون با کاترین اشتون، وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا نیز دیدار داشته است.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در حالی به نیویورک رسیده است که از همان بدو ورود مذاکراتش را با رهبران جهان بر سر عضویت فلسطین در سازمان ملل آغاز کرده است. فرانس پرس گزارش داد که علاوه بر موضوع فلسطین، بحران یورو و بحران لیبی نیز بر حضور امسال او در سازمان ملل سایه انداخته است. قرار است اوباما، روز چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و روز سه‌شنبه با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه بر سر عضویت فلسطین در سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

رودس، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفته است که تا کنون باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا هیچ برنامه‌ای برای دیدار با محمد عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی در حاشیه نشست سازمان ملل تدارک ندیده است.

رودس در این باره گفت: «فهمیدیم که محمود عباس در نشستش در سازمان ملل چه چیزی را می‌خواهد مطرح کند. اما ما هم به روشنی به او گفته‌ایم که اگر بخواهد موضوع عضویت در سازمان ملل را مطرح کند ما هم از حق وتویمان استفاده خواهیم کرد.»

این در حالی است که عربستان سعودی، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه خود را به نیویورک فرستاده تا ضمن رهبری هیئت‌های دیپلماتیک همراه با عضویت فلسطین در سازمان ملل فرماندهی جنگ دیپلماتیک علیه امریکا را در صورت استفاده این کشور از حق وتو علیه فلسطینیان بر عهده بگیرد. در همین راستا، هیئت‌های دیپلماتیک عربستانی مذاکرات بسیار فشرده و حساسی را با طرف‌های مختلف غربی، عربی، آسیایی و امریکای جنوبی انجام داده‌اند که همچنان نیز ادامه دارد.

سلام فیاض، نخست‌وزیر حکومت خودگردان فلسطینی نیز اعلام کرد، عربستان سعودی به اطلاع این دفتر رسانده است که 200 میلیون دلار کمک نقدی بلاعوض به این دولت خواهد داد.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری فلسطین آمده است، فیاض پس از بازگشت از نشستش با مقامات غربی در نیویورک، تماسی از طرف ابراهیم العساف، وزیر دارایی عربستان سعودی داشته که در آن تماس وی گفته پادشاه دستور داده است که 200 میلیون دلار در اختیار حکومت خودگردان قرار بگیرد.

این کمک مالی در راستای آغاز تحریم‌های مالی امریکا علیه حکومت خودگردان فلسطینی برای تصمیم این دولت برای ارائه تقاضای عضویت در سازمان ملل ارائه شده است.

امریکا سالانه 600 میلیون دلار به حکومت خودگردان کمک می‌کند که اخیرا تهدید کرده است که در صورتی که فلسطینی‌ها بخواهند پیشنهاد عضویت در سازمان ملل را بدهند این کمک‌ها را متوقف خواهد کرد.  

 

نظر شما :