آزادی شهروندان آمریکایی با نقش آفرینی شان پن

۰۲ مهر ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۰ کد : ۱۶۴۷۶ آمریکا
با گذشت چند روز از آزادی دو شهروند آمریکایی که به اتهام ورود غیر قانونی به ایران و تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات از سوی دادگاه انقلاب هر یک به تحمل 8 سال زندان محکوم شده بودند، به تدریج خبر‌هایی در مورد آنچه در پشت پرده برای آزادی این کوهنوردان در جریان بوده، ‌منتشر می‌شود.
آزادی شهروندان آمریکایی با نقش آفرینی شان پن
دیپلماسی ایرانی: با گذشت چند روز از آزادی دو شهروند آمریکایی که به اتهام ورود غیر قانونی به ایران و تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات از سوی دادگاه انقلاب هر یک به تحمل 8 سال زندان محکوم شده بودند، به تدریج خبر‌هایی در مورد آنچه در پشت پرده برای آزادی این کوهنوردان در جریان بوده، ‌منتشر می‌شود.

اخیرا وزارت امور خارجه ونزوئلا از نقش پشت پرده چاوز به منظور راضی کردن محمود احمدی‌نژاد در خصوص آزادی شان بائر و جاش فاتال، خبر داد. این در حالی است که موضع گیری‌های ضد آمریکایی هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا بود که زمینه دوستی نزدیک تهران و کاراکاس را فراهم کرد و اکنون تلاش وی برای در کنار تلاش کشور‌هایی نظیر عمان، ‌عراق و سوئیس برای آزادی بائر و فاتال، اکنون نقش شان پن هنرپیشه آمریکایی نیز آشکار شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شان پن چندی پیش شخصا به ونزوئلا سفر کرده بود تا با چاوز در مورد آزادی دو شهروند آمریکایی از زندان اوین تهران مذاکره کند. گفته می‌شود که وی از چاوز خواسته‌ است تا در این موضوع دخالت کند.

این در حالی است که معاون وزارت امور خارجه ونزوئلا اخیرا اعلام کرده بود که چاوز از طریق دوستانی که در محافل نخبگان آمریکایی دارد از شرایطی که بائر و فاتال در آن به سر می‌بردند، با خبر شده است و اکنون وزارت امور خارجه ونزوئلا تایید کرده است که این منبع شان پن بوده است.

به گزارش رویترز، شان پن در مورد این موضوع بسیار با جدیت برخورد کرده و چند ماه قبل در سفری به کاراکاس آن را با چاوز در میان گذاشته است. این در شرایطی است که سخنگوی شان پن در ایالات متحده نیز این خبر را تایید کرده اما جزئیاتی در این زمینه ارائه نداده است.  

از سوی دیگر منبعی در وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که از تلاش‌های شان پن و چاوز در این زمینه آگاهی داشته و اقدامی علیه آن به عمل نیاورده است. شان پن برنده جایزه اسکار در سال 2003 است که بیش از دیگر هنرپیشه‌های هالیوود به سیاست و موضوعات اجتماعی توجه می‌کند. وی چندی پیش به ایران نیز سفر کرده بود و از منتقدان سرسخت جورج بوش به شمار می‌رفت.

 

نظر شما :