ناظم دباغ در گفتگو با دیپلماسی ایرانی

کردها به دنبال دولت خودمختار نیستند

۱۲ مهر ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۶۷۴۳ گفتگو
دیپلماسی ایرانی به بهانه بررسی صحت خبر کردپرس مبنی بردیدار طالبانی با غربی‌ها برای تشکیل دولت خودمختار، گفتگویی با ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان در تهران، داشته است که در زیر می‌خوانید.
کردها به دنبال دولت خودمختار نیستند
دیپلماسی ایرانی: کردستان عراق منطقهٔ خودگردان در بخش شمالی این کشور است. اقلیم کردستان در سال ۱۹۷۰ و در پی پیمانی میان حکومت وقت عراق و رهبران کرد عراق تشکیل شد. همچنین کردستان عراق از شرق با ایران از شمال با ترکیه و از غرب با سوریه هم‌مرز بوده که مرکز آن اربیل است .

پس از سرنگونی رژیم حزب بعث عراق، کردها حکومت سرزمین کردستان در عراق را تشکیل دادند، از سال ۲۰۰۵ به بعد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه عراق نیز توسط کردها اداره می‌شود. جلال طالبانی رییس جمهور عراق و مسعود بارزانی صدر حزب دموکرات کردستان عراق و رهبر حکومت سرزمین کردستان هستند. با توجه به جمعیت عراق کردها 20 درصد از جمعیت عراق را به خود اختصاص دادند.همچنین از احزاب سیاسی کردستان که عضو پارلمان کردستان هستند می‌توان از پارتی دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی کردستان، حزب سوسیالیست کردستان و حزب کمونیست کردستان نام برد.

روز گذشته خبری از کردپرس اعلام شد که جلال طالبانی قرار است نشستی با حضور امریکا، انگلیس، چین و روسیه برای تشکیل دولت خودمختار کرد در عراق برگزار کند. این در حالیست که در گذشته شنیده‌ام جلال طالبانی رئیس جمهور عراق استقلال کردستان از این کشور را «ناممکن» دانسته و می‌گوید: «فرض کنیم که ما اعلام استقلال کردیم. عراق، ایران، سوریه و ترکیه نیازی ندارند که با ما جنگ کنند. اگر این کشورها مرزهایشان را ببندند و جلوی عبور و مرور ما را بگیرند، ما چگونه به زندگی ادامه دهیم؟

دیپلماسی ایرانی به بهانه بررسی صحت این خبر گفتگویی با ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان در تهران، داشته است که در زیر می‌خوانید:

 

آیا خبر کردپرس درباره نشست برای تشکیل دولت مستقل کرد در عراق با حضور جلال طالبانی و نمایندگان امریکا، انگلیس، چین و روسیه ، صحت دارد؟ حتی گفته شده که یکی از نمایندگان اسراییلی نیز در این نشست حضور داشته است؟

 

باید گفت که این خبر از اصل درست نیست،به دلیل آنکه جلال طالبانی رییس جمهوری عراق است و در استراتژی و سیاست خود نیز ثابت کرده که همانند یک عراقی عمل می‌کند. بنابراین آقای طالبانی نمی‌تواند تنها به عنوان نماینده کردها باشد تا چنین نشستی را برگزار کند.

مساله دیگری که باید مورد توجه قرار داد این است که در شرایط سیاسی کنونی، اعتقاد مابر این است که اقلیم کردستان در چارچوب فدرالی کشور خودش در راه مذاکره با همین قوانین و حقوقی که وجود دارد به آرمان و هدف خود برسد. بنابراین علاوه بر چنین راهکاری، برنامه‌ دیگری وجود ندارد.

 

اگر پیش فرض این را داشته باشیم که دولت کرد تشکیل شود،رابطه با ایران چه تغییری خواهد کرد؟

 

این موضوع فرضیات لازم ندارد، باید در واقعیت وعملی آن را در نظر بگیریم. چه کرد دولت باشد و چه نباشد، در همین شرایطی که وجود دارد، بر این باور هستیم که روابط دوستانه و استراتژیکی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم. بنابراین سیاستی که هم اکنون در چارچوب اقلیم کردستان عراق برای جمهوری اسلامی ایران، استراتژی ثابتی است و تغییر نخواهد کرد. اما در کل بازهم تاکید می‌کنم که چنین رویکردی برای تشکیل دولت کرد، نه درتفکر آنها و نه در برنامه‌هایشان وجود دارد.

باید اضافه کنم که برخی از سایت‌های کردی علیه آقای طالبانی مطالبی را منتشر می‌کنند.

 

آقای اردوغان نیز در دیدار خود با اوباما قول مساعد در به رسمیت شناختن دولت خودمختار کرد را داده بود، آیا ترکیه نیز از تشکیل چنین دولتی حمایت خواهد کرد؟

 

دولت خودمختار کرد در چارچوب دولت عراق است. بدین معنا که آقای اردوغان، اوباما و ... هم در همین چارچوب نظر دادند. باید در توضیح گفت، ممکن است چنین تفکری در میان کردها وجود داشته باشد، اما تا به امروز هیچ برنامه‌ای برای تشکیل چنین دولتی وجود نداشته و ندارد.

درپایان باید اضافه کنم که چگونه است که روشنفکران و سیاستمداران به فکر حقوق فلسطینی‌ها هستند، به فکر حقوق دیگر قومیت‌ها و یا مذاهب دیگر در کشورهای مختلف دنیا هستند، به نظر می‌رسد که باید به همان میزان به فکر حقوق کردها هم باشند. 

 

نظر شما :