تحليل اينديپندنت؛ موقعيت کم نظير براى گفتگو

۰۷ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۶:۵۲ کد : ۱۶۸ سرخط اخبار
گفتگوهای بین مقامهای آمریکایی و ایرانی در بغداد نشان دهنده نرم شدن موضع رئیس جمهوری آمریکاست. آمریکایی و ایرانی در بغداد با هم دیدار می کنند. این یک موقعیت کم نظیر برای گفتگو بین دو کشوری است که خواسته اند بر نگرانی های امنیتی مشترک خود درعراق تمرکز کنند.

گفتگوهای  بین مقامهای آمریکایی و ایرانی در بغداد نشان دهنده نرم شدن موضع رئیس جمهوری آمریکاست. آمریکایی و ایرانی  در بغداد با هم دیدار می کنند. این یک موقعیت کم نظیر برای گفتگو بین دو کشوری است که خواسته اند بر نگرانی های امنیتی مشترک خود درعراق تمرکز کنند.

 

هر امیدی برای تنش زدایی بین دو کشور تحت الشعاع مانورهای نظامی آمریکا در آبهای خلیج ( فارس) و اظهارات ایرانی ها مبنی بر اینکه آمریکا در حال اداره شبکه های جاسوسی در مرکز و جنوب ایران است، قرار گرفته است. ایران سفیر سوئیس را برای اعتراض علیه این شبکه جاسوسی فراخواند.

 

گفتگوهای بغداد نشان دهنده نرم شدن موضع دولت بوش است که قبلا گفتگو با ایران را رد کرده بود، اما با این وجود، لفاظی های بین دو کشور بدتر شده است. برخی ناظران دیپلماتیک ابراز تردید کرده اند که گفتگوهای بغداد فراتر از نکات از پیش توافق شده برود.

 

کاخ سفید رابطه خود را با ایران اینگونه می بیند که در دو مسیرنمایان می شود : یکی همکاری در زمینه عراق، یعنی درجایی که دو کشور در برقراری ثبات در این کشور در معرض خطر قرار دارند و دیگری هم سرسختی مداوم در برنامه هسته ای ایران.


نظر شما :