توافق ايران و آمريکا براى گفتگوى دوباره

۱۶ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۹:۴۲ کد : ۱۷۰ آمریکا
ايران و آمريکا توافق کرده اند که گفتگو هاى دو طرف درباره عراق کمتر از يک ماه آينده از سر گرفته شود. هر دو طرف مى گويند از گفتگوى خود در روز هفتم خرداد رضايت دارند. گفت‌وگوى بين سفراى ايران و آمريکا درباره عراق با حضور مقام‌هاى عراقى پس از چهار ساعت به پايان رسيده است.

رايان کراکر سفير آمريکا در بغداد پس از پايان نشست در گفتگوى خبرى اعلام کرده که ايران ارسال سلاح به عراق ار تکذيب کرده است. وى در عين حال گفت که اگر مقام هاى عراقى درخواست تازه اى براى گفتگو ايران و آمريکا داشته باشند، واشنگتن آن را بررسى خواهد کرد.

 

مذاکرات سفرای جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در عراق پيش از نيمروز دوشنبه 7 خرداد  پیش با سخنان نخست وزیر این کشور در بغداد آغاز شد. این مذاکرات با سخنان نوری المالکی نخست وزیر عراق آغاز به کار کرده است. وزارت‌خارجه ايران اعلام کرده در چارچوب تفاهمات رئيس هيئت مذاکره کننده ايران با نخست‌وزير عراق مقرر شد مذاکرات در دو بخش تعقيب شود.

در بخش اول نخست‌وزير عراق و روساى دو هيات ايرانى و آمريکايى سخنان خويش را ايراد کردند. در جلسه افتتاحيه که اعضاى دو هيات ايرانى و آمريکايى رئيس پارلمان عراق، المشهدانى، معاونين نخست‌وزير، طارق هاشمى و عادل عبدالمهدى و هوشيار زيبارى، وزير امور خارجه عراق در آن حضور داشتند.  در بخش دوم اين گفتگوها دو هيات ايرانى و آمريکايى با حضور نماينده خاص نخست وزير عراق در خصوص امنيت و مسايل مربوط به آن و تحقق حاکميت واقعى و استقلال عراق بحث و تبادل نظر کردند.

 

 

 

مذاکرات در منزل دفتر نوري المالکى نخست وزير عراق  درمنطقه‌ الخضرا بغداد انجام شد. آقاى مالکى پيش از آغاز اين نشست که پشت درهاى بسته برگزار مى‌شود، گفت بغداد ميزبان نشست بين ايران و آمريکا است و اميدوارم اين نشست آغاز فصلى خوب و گامى مهم براى منطقه باشد. اميدوارم اين ديدار منجر به تفاهم مشترک شده و براى حل مسائل مهم نشست‌هاى ديگرى نيز برگزار شود.

 

ویلیام فالون، فرمانده نظامیان آمریکایی در خاورمیانه در آستانه مذاکرات ا سفرای ایران و آمریکا در عراق گفته که ایران یک بازیگر مهم در منطقه است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. فالون درگفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود: اما آمریکا قصد ترک این منطقه را، چیزی که ایران می خواهد شاهد اتفاق افتادن آن باشد، ندارد.وی گفته آمریکا به درخواست کشورهای دیگر منطقه به حضور خود در خاورمیانه همچون دهه های گذشته ادامه خواهد داد.

 

فرمانده نظامیان آمریکایی در خاورمیانه  گفته که ما باید راهی را برای رسیدن به یک سازگاری با ایرانیان پیدا کنیم.

 

 

ایران آمادگی خود را برای انجام گفتگوهای سازنده درباره بهبود اوضاع عراق با آمریکا اعلام کرده است؛ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته که مذاکرات ایران و آمریکا 7 خرداد در عراق و با حضور مقامهای عراقی برگزار می شود که گامی در جهت کمک به امنیت عراق خواهد بود .

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پنجشنبه 27 اردیبهشت درحاشیه سی و چهارمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در اسلام آباد - پایتخت پاکستان - گفته بود : ایالات متحده و ایران مذاکراتی را در سطح سفرا در روز 28 می در عراق برای بررسی وضعیت امنیت این کشور انجام خواهند داد.

 

براى آگاهى از ديدگاه هاى گوناگون درباره مذاکرات ايران و آمريکا به لينک هاى  اين پست در صفحه نخست ديپلماسى ايرانى مراجعه و در روزهاى آينده تحليل کارشناسان ايرانى را در ديپلماسى ايرانى دنبال کنيد.


نظر شما :