هشدار چین در مورد وقوع جنگ جهانی سوم

۲۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۷۹۹۴ سرخط اخبار
نخست وزیر چین «ون جیا بائو» روز جمعه به قدرت های خارجی هشدار داد که هیچ بهانه ای برای دخالت در اختلاف پیچیده بر سر دریای چین جنوبی ندارند، اظهاراتی که هشداری صریح به ایالات متحده و سایر قدرتها برای پرهیز از دخالت در این مسئله حساس تلقی می شود.

به گزارش «تابناک» ، ماه گذشته میلادی ، نشریه آمریکایی «فارین پالسی» گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن وقوع جنگ جهانی سوم نه در خاورمیانه یا بر سر برنامه هسته ای ایران ، بلکه در دریای چین رخ خواهد داد.

بر همین اساس ، «رویترز» نیز روز جمعه گزارشی را منتشر کرده که بر اساس آن ،  نخست وزیر چین «ون جیا بائو» به قدرت های خارجی هشدار داد که هیچ بهانه ای برای دخالت در اختلاف پیچیده بر سر دریای چین جنوبی ندارند، اظهاراتی که هشداری صریح به ایالات متحده و سایر قدرت ها برای پرهیز از دخالت در این مسئله حساس تلقی می شود.

چین مدعی مالکیت بخش گسترده ای از دریای چین جنوبی است که مسیرهای کشتی رانی مهمی را در برگرفته و گمان می رود که دارای منابع عظیم انرژی نیز باشد.

ویتنام، فیلیپین، تایوان، مالزی و برونئی سایر کشورهای مدعی مالکیت بخش هایی از این دریا هستند و به همراه ایالات متحده و ژاپن بر پکن فشار وارد می کنند تا راه هایی برای حل این مسئله که امسال تشدید شده است بیابد.

در حالی که کاخ سفید اعلام کرده است که باراک اوباما این مسئله را در اجلاس سران در بالی در روز شنبه پیش خواهد کشید چین می گوید که نمی خواهد این موضوع مورد بحث قرار گیرد و ترجیح می دهد که موضوع را به صورت دو جانبه با سایر کشورهای درگیر حل کند.

بنابر نقل قول سایت وزارت خارجه چین آقای ون به رهبران آسه-آن گفته است که اختلاف بر سر دریای چین جنوبی چندین سال است که بین کشورهای منطقه ایجاد شده است و این اختلاف باید از طریق مشورت های دوستانه و گفتگو بین کشورهایی که مستقیما در آن درگیر هستند حل شود. قدرت های خارجی نباید تحت هیچ بهانه ای در این مسئله درگیر شوند.

ژاپن نیز نگرانی خود را در مورد این اختلافات بیان کرده و هند نیز به خاطر قرارداد اکتشاف نفت با ویتنام در دریای چین جنوبی در مسئله درگیر شده است.

در ماه جولای چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی بر سر ترتیباتی در دریای چین جنوبی به توافقاتی رسیدند که از سوی ناظرین به عنوان علائم بی سابقه ای از همکاری بر سر مسئله ای تلقی شد که سالهاست روابط کشورهای منطقه را تیره کرده است.

نظر شما :