پانه تا به باراک هشدار می‌دهد

۲۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۲ کد : ۱۸۰۰۱ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: شاید بتوان لئون پانه تا ، وزیر دفاع آمریکا را یکی از نگران ترین مقامات آمریکایی در زمینه احتمال اقدام نظامی علیه ایران توصیف کرد. وی تا کنون بار ها در مورد پیامد های اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی هشدار داده و تاکید کرده است که نتایج غیر ناخواسته این جنگ، منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این در حالی است که پانه تا به طور روشن اعلام کرده است که قصد دارد در جریان ملاقات با همتای اسرائیلی خود، نگرانی آمریکا از پیامد های اقدام نظامی علیه ایران شامل تاثیری که بر اقتصاد جهان بر جای می گذارد را مطرح کند.

گفتنی است ایهود باراک، همتای وی در زمره مقاماتی قرار دارد که به همراه نتانیاهو سودای جمگ علیه ایران را سر داده اند.

باراک و نتانیاهو چند هفته قبل از انتشار گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت های هسته ای مورد نگرانی ایران، جنگ روانی در خصوص به کارگیری گزینه نظامی علیه ایران را آغاز کرده و پس از انتشار این گزارش بر تلاش های خود برای تحریم هرچه بیشتر ایران افزودند.

اما پانه تا در حالی که واشینگتن را به مقصد کانادا ترک می کرد تاکید کرد که ایالات متحده همچنان بر این باور است که بهترین راه برای مقابله با ایران فشار دیپلماتیک و تحریم ها به منظور متوقف ساختن فعالیت های هسته ای تهدیدآمیز ایران است.

این موضوعی است که اخیرا باراک اوباما نیز به آن اشاره کرده است. وی بدون اشاره به گزینه نظامی خاطرنشان کرد که همه گزینه ها روی میز است اما تحریم ها و فشار بر ایران موثر بوده و باید این جبهه با همکاری متحدان آمریکا تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پانه تا یادآور شده است که اقدام در ورای تحریم و فشار، نگرانی های آمریکا را در مورد پیامد های ناخواسته افزایش می دهد. این در حالی است که به گفته وی تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران تنها برای یک یا دو سال این برنامه ها را به تعویق می اندازد. در عین حال این اقدام، پیامد های مخربی برای نیرو های آمریکایی در منطقه به همراه خواهد داشت.

وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش به پیامد های اقتصادی حمله به ایران برای اقتصاد آمریکا و جهان اشاره کرد و خاطرنشان کرد که باید به این موارد توجه شود.

اما پانه تا در حالی می خواهد موضع آمریکا را به باراک گوشزد کند که برخی تحلیلگران بر این باورند در صورتی که قدرت های جهانی نتوانند اختلاف نظر های خود را در مورد نحوه برخورد با ایران کنار بگذارند، ریسک اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران وجود خواهد داشت.

این در شرایطی است که جمهوری اسلامی نیز هشدار داده در صورت حمله اسرائیل یا آمریکا علیه منافع این دو کشور در خلیج فارس اقدام خواهد کرد. تحلیلگران می گویند ایران می تواند به اقدام نظامی آمریکا یا اسرائیل با مسدود ساختن تنگه هرمز که 40 درصد از منابع صادراتی نفت جهان از طریق آن عبور می کند، واکنش نشان دهد.

 

نظر شما :