مجموعه 200 هزار جلدی کتاب‌های درسی ایرانی در تاجیکستان

۲۹ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۷ کد : ۱۸۰۵۰ سرخط اخبار
 دولت نظری‌اف، سخنگوی وزارت امور خارجه تاجیکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در دوشنبه با اعلام این مطلب افزود: مجموعه کتاب‌های "بیاض ادبیات فارسی" که با مساعدت جمهوری اسلامی ایران با حروف سریلیک و برای دانش‌آموزان تاجیکستان چاپ شده، اقدامی در زمینه اجرای توافقات 2 جانبه تهران دوشنبه بوده و در جهت رفع نیاز مراکز آموزشی تاجیک به کتب درسی صورت گرفته است.
 
به گفته وی، "علی اصغر شعردوست" سفیر جمهوری اسلامی ایران در دیدار اخیر خود با "همراه‌خان ظریفی" وزیرامورخارجه تاجیکستان که عصر جمعه صورت گرفت، با اعلام خبر آماده بودن این محموله 200 هزار جلدی برای تحویل به وزارت معارف این جمهوری، چند جلد کتاب از این مجموعه را به این مقام عالی رتبه تاجیک اهدا کرد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تاجیکستان تصریح کرد: کتاب‌های بیاض ادبیات برای کلاس‌های 8، 9، 10 و11 مدارس متوسطه چاپ شده‌ است. 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تاجیکستان در بخش دیگری از این مصاحبه افزود: مسائل مربوط به توسعه مناسبات 2 جانبه، تسریع عملیات تکمیل ساخت طرح‌های مهم مشترک، در بخش انرژی، ارتباطات، اقتصاد، آموزش و فرهنگ، از دیگر موضوعات محوری دیدار و مذاکرات سفیر ایران با ظریفی بوده است.
 
به گفته نظری‌اف ، تسریع در عملیات تکمیل و مرمت تونل استقلال و نهایی کردن طرح نیروگاه "سنگتوده 2" نیز از جمله مسائل اصلی این مذاکرات بود.
 
همچنین بنا به گزارش پایگاه خبری سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، مسائل و مشکلات موجود درباره تمدید ویزای دانشجویان و ایرانیان مقیم تاجیکستان در بخش کنسولی این کشور، عدم همکاری لازم نهاد‌های وابسته در تاجیکستان در جهت ساخت و راه اندازی شعبه دانشگاه آزاد جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، احداث مرکز فرهنگی – تفریحی با نام خانه فرهنگ و هنر ایران در تاجیکستان از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدار بود.

بنا به این گزارش، سفیر ایران در این دیدار با اشاره به ادامه عملیات ساخت خانه فرهنگ و هنر ایران در تاجیکستان، تصریح کرد: احتمالاً این مرکز در نوروز سال 1391 توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران، در مرکز دوشنبه افتتاح خواهد شد. 
 
به نوشته این منبع، وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز در این دیدار وعده داد که در رفع برخی مشکلات موجود در زمینه مسائل کنسولی و صدور روادید برای اتباع ایرانی، همکاری بیشتری با تهران داشته باشد. 

( ۴ )

نظر شما :