افزایش صادرات غیر نفتی در شش ماه نخست سال

۲۹ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۲ کد : ۱۸۰۵۴ سرخط اخبار

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آمارهای موجود افزایش تولید و فروش را نشان می‌دهد و گزارش دیگر نیز درباره نرخ انحلال یا کاهش فعالیت‌های تولیدی هم در مقایسه با قبل از هدفمندی یارانه‌ها تغییر چندانی نکرده است.

به گزارش فارس، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت درباره آخرین وضعیت تولید در کشور اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار استخراج شده، دستاوردها خبر از افزایش تولید در شش ماه اول امسال در مقایسه با شش ماه سال گذشته دارد؛ یعنی شش ماهه اول امسال اولین نیمه سال پس از هدفمند شدن بود که در اغلب محصولات معدنی، صنعتی و کالاهای تولیدی از 5 تا 15 درصد و در برخی از موارد تا 20 درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در گذشته ما دو نوع محاسبه شامل صادرات غیر نفتی با احتساب میعانات گازی و صادرات غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی را دنبال می‌کردیم؛ در حال حاضر هم این دو محاسبه می‌شود که در هر دو مورد شاهد افزایش صادرات هستیم.

وی یادآور شد: آمارهای موجود افزایش تولید و فروش را نشان می‌دهد و گزارش دیگر نیز درباره نرخ انحلال یا کاهش فعالیت‌های تولیدی هم در مقایسه با قبل از هدفمندی یارانه‌ها تغییر چندانی نکرده است.

غضنفری افزود: یعنی آمارها افزایش تولید و فروش را نشان می‌دهد و گزارش دیگر نیز درباره نرخ انحلال یا کاهش فعالیت‌های تولیدی هم در مقایسه با قبل از هدفمندی یارانه‌ها تغییر چندانی نکرده است.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت خاطر نشان کرد: همیشه هم زاد و ولد و هم مرگ و میر در تولید داشته‌ایم و به اصطلاح فنی آن هم تشکیل و احداث و هم انحلال و برچیده شدن، همواره وجود داشته و هم اکنون نیز همان وضعیت سابق حاکم است.

وی در ادامه اظهار داشت: در جلسات متعددی که با تولیدکنندگان در استان‌ها داریم، بیشتر بروی تسهیلات بانکی، سرمایه در گردش انتقاد دارند و نوع انتقادهای آنها مانند گذشته است و کمتر به خود موضوع هدفمندی یارانه‌ها برمی‌گردد.

غضنفری در پاسخ به برخی انتقادها که درباره رقم افزایش صادرات غیرنفتی ابهاماتی ایجاد کرده‌اند، گفت: برخی افراد مطرح می‌کنند که به دلیل محاسبه محصولات پتروشیمی در صادرات غیرنفتی رقم صادرات غیر نفتی افزایش نشان می‌دهد و باید مانند گذشته محصولات پتروشیمی را در این آمارها محاسبه نکرد اما باید گفت این استدلال صحیح نیست.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت افزود: موضوعی که مطرح می‌کنند، به بحث میعانات گازی برمی‌گردد که در گذشته نداشتیم و بعدا اضافه شد؛ در گذشته نیز ما دو نوع محاسبه شامل صادرات غیر نفتی با احتساب میعانات گازی و صادرات غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی را دنبال می‌کردیم؛ در حال حاضر هم این دو محاسبه می‌شود که در هر دو مورد شاهد افزایش صادرات هستیم.

وی تصریح کرد: فراموش نکنیم نفت، گاز و پتروشیمی مزیت‌های اصلی کشور ما هستند؛ هر چه بروی آنها سرمایه‌گذاری صورت گیرد و ارزش افزوده بروی آن تولید و سپس صادر شود، یک نوع سرمایه‌گذاری بروی مزیت‌هاست که می‌توانیم سود خوبی در آن داشته باشیم؛ لذا نباید این را از موضوع صادرات خارج کنیم و جزء شمارش صادراتی ما قلمداد نشود.


نظر شما :