پیشنهاد برای «تحریم نفتی موثر» ایران

۲۹ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۸۰۵۷ سرخط اخبار
دو کارشناس امور ایران در آمریکا به دولت اوباما پیشنهاد دادند که به جای تحریم نفتی ایران تحریم نفتی هوشمند و موثری علیه این کشور به مورد اجرا گذارد که دست یابی دولت تهران به درآمدهای نفتی را کمتر کند.

به گزارش عصر ایران روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان "تحریم ها را رها نکنید" نظرات "مارک گرچت" و "مارک دو بوویتز" دو کارشناس آمریکایی مسایل ایران را درباره تحریم نفتی ایران انعکاس داده است.

بر اساس نظر این دو کارشناس آمریکایی اگر دولت اوباما بخواهد نفت ایران را تحت تحریم های کلی بین المللی قرار دهد قیمت جهانی این ماده حیاتی افزایشی جهشی خواهد یافت و دولت ایران در این صورت با فروش کمتر نفت، درآمدی بیشتر کسب خواهد کرد و در عوض این مصرف کنندگان آمریکائی هستند که باید عواقب ناشی از بالارفتن قیمت ها را تحمل کنند.

از نظر این دو کارشناس آمریکایی در صورتی که دولت اوباما بخواهد فشار تحریمی به ایران را افزایش دهد باید سراغ تحریم های هوشمند و موثر نفتی برود.

از نظر این دو کارشناس آمریکا اگر بخواهد تحریم نفتی موثری علیه ایران اعمال کند باید تمامی شرکت های نفتی اروپائی و اکثر شرکت های نفتی آسیائی درگیر در معاملات نفت ایران را، که با بانک مرکزی، سپاه پاسداران انقلاب و یا شرکت ملی نفت ایران همکاری دارند، از فعالیت در آمریکا منع کند اما در عین حال نباید مانع همکاری شرکت های کشورهای دیگری از قبیل چین با دولت ایران شود.

استدلال این دو کارشناس آمریکایی بر این مبنا استوار است که در این صورت شمار خریداران نفت ایران کاهش می یابد، بی آنکه از مقدار و موجودی نفت در بازارها کم شده و قیمت نفت افزایش یابد.

بر اساس این گزارش با اعمال تحریم های موثر و با کم شدن تعداد خریداران نفت ایران رقابت بر سر خرید نفت این کشور کاهش یافته و قدرت شرکت های چینی برای چانه زدن و کسب تخفیف هائی بیشتر از تهران بالا خواهد رفت و در چنین شرایطی است که دولت ایران دهها میلیارد دلار درآمد نفتی را از دست می دهد و موضع قدرت اش تضعیف خواهد شد.

نیویورک تایمز در ادامه به نقل از این دو کارشناس آمریکایی می نویسد که این روش تحریم ایران ممکن است از نظر بعضی ها ناخوشایند بوده و به معنای پاداش دادن به رفتار بد چینی ها تلقی شود اما باید توجه داشت که هدف غایی تحریم ها وارد کردن فشار بیشتر به تهران است نه الزاما فراهم کردن دلخوشی برای آمریکایی ها.

نظر شما :