محل محاکمه سیف الاسلام مشخص شد

۲۹ آبان ۱۳۹۰ | ۲۲:۴۷ کد : ۱۸۰۷۰ سرخط اخبار
با وجود درخواست دادگاه کیفری بین‌المللی (لاهه) برای محاکمه سیف‌الاسلام قذافی در این دادگاه، مقامات شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کردند که وی را تحویل دادگاه لاهه نخواهند داد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، شورای ملی انتقالی لیبی که هم‌اکنون مسئولیت اداره این کشور را برعهده دارد، رسما اعلام کرد که سیف‌الاسلام قذافی، پسر دیکتاتور سابق این کشور را که به تازگی در جنوب لیبی دستگیر شده به دادگاه لاهه تحویل نمی‌دهند و وی در لیبی محاکمه خواهد شد.

این در حالی است که دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرده ظرف چند روز آینده به لیبی سفر خواهد کرد تا با مقامات شورای ملی انتقالی در مورد اینکه سیف‌الاسلام قذافی کجا و چگونه محاکمه شود، گفت‌وگو کند.

مقامات لیبی اعلام کردند که سیف‌الاسلام قذافی در حالیکه قصد داشت با مشاورانش در یک خودرو در جنوب لیبی فرار کند، دستگیر شد.

لوئیس مورنو اوکامپو، دادستان ارشد دادگاه لاهه اعلام کرد، در حالیکه ابتدا دولتها حق دارند شهروندان خود را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی محاکمه کنند اما وی در مورد برگزاری یک دادگاه منصفانه برای سیف‌الاسلام قذافی در لیبی نگران است.

اوکامپو خاطرنشان کرد: خبر خوب این است که سیف‌الاسلام قذافی در نهایت دستگیر شده و زنده است. سیف‌الاسلام اکنون با عدالت روبرو خواهد شد. اینکه این فرزند معمر قذافی کجا و چگونه محاکمه می شود، در مورد آن بحث و گفتگو خواهیم کرد.

گروههای حقوق بشر خواستار این شده‌اند که سیف‌الاسلام قذافی برای محاکمه به دادگاه لاهه منتقل شود چون به دنبال کشته شدن معمر قذافی توسط نیروهای مخالف وی، نگرانی‌هایی در مورد امنیت سیف‌الاسلام وجود دارد.
 

نظر شما :