روسیه استفاده از رادار قبله را تمدید کرد

۳۰ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۶ کد : ۱۸۰۸۴ سرخط اخبار

وزرای دفاع روسیه و آذربایجان در مورد تمدید مدت زمان اجاره ایستگاه رادار «قبله» تا سال 2025 به توافق رسیدند، ولی دو طرف هنوز در خصوص قیمت اجاره این ایستگاه راهبردی با یکدیگر اختلاف دارند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «کامرسانت»، "آناتولی سردیوک" وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که وزارتخانه تحت سرپرستی وی به استفاده از ایستگاه رادار «قبله» در خاک آذربایجان تا سال 2025 ادامه خواهد داد.

سردیوک اعلام کرد که روسیه قصد دارد این رادار را مدرنیزه سازی کند که این مسئله مورد رضایت طرف آذری قرار گرفته است.

در نتیجه مذاکرات روز جمعه وزرای دفاع دو کشور در باکو، طرفین در خصوص همه مسائل، بجز مسئله مالی به توافق رسیدند.

بر اساس اطلاعات منابع خبری نزدیک به مذاکرات، مقامات باکو برای تمدید قرارداد اجاره این ایستگاه رادار راهبردی، قیمتی دو برابر قیمت کنونی که روسیه در حال حاضر برای استفاده از این ایستگاه می‌پردازند، در نظر دارند، ولی وزارت دفاع روسیه با این مسئله موافق نیست.

بر اساس توافقات صورت گرفته، بزودی کمیسیون کارشناسی دوجانبه‌ای قرار است تشکیل شود تا اختلافات مالی در این زمینه را حل و فصل کند. این کمیته متشکل از کارشناسان وزارت دفاع، امور خارجه و بازرگانی دو کشور خواهد بود. کارشناسان روسی بزودی برای این منظور به باکو سفر خواهند کرد.  

روسیه در حال حاضر سالانه 7 میلیون دلار بابت اجاره این ایستگاه رادار، 5 میلیون دلار قیمت برق آن و 10 میلیون دلار هم هزینه‌های اشتراکی می پردازد. اکنون مقامات باکو خواستار بیش از 15 میلیون دلار اجاره بهای سالانه هستند که اصلا مورد رضایت طرف روسی قرار ندارد.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که وزارت دفاع روسیه کاملا توانایی آن را دارد که شرایط آذربایجان در این خصوص را بپذیرد و قیمت 15 میلیون دلار و یا حتی 20 میلیون دلار سالانه برای اجاره چنین ایستگاه راداری بسیار معقولانه و منطقی است. ضمن اینکه با توجه به اهمیت راهبردی استفاده از این ایستگاه رادار برای سامانه دفاع ضد موشکی روسیه، این رقم‌ها اصلا نباید مطرح باشند، بخصوص آنکه برای بودجه قابل ملاحظه وزارت دفاع روسیه، این هزینه، قطره‌ای در برابر دریا خواهد بود. 

نظر شما :