حمله حزب کارگر به دیوید کامرون

۲۲ آذر ۱۳۹۰ | ۰۳:۲۴ کد : ۱۸۷۸۶ سرخط اخبار
حزب کارگر، مهمترین حزب مخالف در پارلمان انگلیس، عصر دوشنبه با حمله به سیاست های دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، او را به منزوی کردن این کشور در اروپا متهم کرد.

به گزارش ایرنا، 'اد میلیبند' رهبر حزب کارگر در جلسه امروز پارلمان با اشاره به جلسه هفته گذشته سران اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت: نخست وزیر انگلیس در جلسه پنجشنبه شب سران اتحادیه اروپا با اتخاذ مواضع اشتباه کاملا منزوی شد و هیچ یک از سران کشورهای اروپایی از مواضع وی حمایت نکردند.

وی افزود: کامرون از مذاکرات هفته گذشته در بروکسل هیچ چیزی برای کشور به دست نیاورد و فقط صندلی خود را در میز مذاکرات سران اتحادیه اروپا در مورد بحران مالی این قاره از دست داد.

میلیبند اظهارداشت: نخست وزیر با یک دستاورد بد از اجلاس سران اتحادیه اروپا بازگشته و باز هم ادعا می کند که منافع ملی انگلیس را حفظ کرده است در حالی که او عملا باعث شد صدای ما در اتحادیه اروپا شنیده نشود.

وی گفت: نتیجه اجلاس اخیر سران اتحادیه اروپا برای انگلیس یک 'فاجعه دیپلماتیک' بود. در واقع نخست وزیر برای اینکه جواب معترضان را در داخل حزب خود(حزب محافظه کار) بدهد، نتوانست وارد توافقی سازنده با دیگر سران اتحادیه اروپا شود.

رهبر حزب کارگر انگلیس افزود: نخست وزیر مدعی است که برای حفاظت از موسسات مالی انگلیس پیشنهاد اصلاح پیمان نامه اتحادیه اروپا را وتو کرده است در حالی که این وتو هیچ تاثیر عملی نداشته و 26 کشور دیگر اتحادیه اروپا بدون انگلیس برنامه های خود را پیش می برند.

وی همچنین به مخالفت 'نیک کلگ' رهبر حزب لیبرال دموکرات و معاون نخست وزیر انگلیس با مواضع کامرون در قبال اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: دولت ائتلافی کشور در مورد نحوه تعامل با اتحادیه اروپا دچار اختلافات اساسی است و همین موضوع هم به منافع انگلیس در اروپا لطمه می زند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه با حضور در پارلمان این کشور گزارشی از نشست اخیر سران اتحادیه اروپا به نمایندگان ارائه کرد و از عملکرد و مواضع خود در اجلاس بروکسل دفاع نمود.

وی گفت: من همان گونه که پیش از شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا تاکید کرده بودم، منافع ملی انگلیس را در اولویت قرار دادم و چون پیشنهاد اصلاح پیمان نامه اتحادیه را مخالف این منافع دیدم از امضای آن خودداری کردم.

نخست وزیر انگلیس افزود: من با حسن نیت کامل وارد مذاکره با سران اتحادیه اروپا شدم ولی پیشنهادات مطرح شده را مخالف منافع انگلیس دیدم. ما خواستار محافظت از نظام مالی و بانکی انگلیس هستیم و معتقدیم که مقررات حفاظتی لازم در این زمینه باید وجود داشته باشد.

'این تصمیمی سخت برای من بود ولی همچنان معتقدم که تصمیم درستی را اتخاذ کردم.'

وی در پاسخ به سوالات متعدد نمایندگان پارلمان درباره اختلاف نظرهای موجود میان حزب محافظه کار و حزب لیبرال دموکرات در مورد نحوه تعامل با اتحادیه اروپا، اظهارداشت: طبیعی است که دو حزب در این زمینه اختلاف نظر دارند ولی آنچه مهم است منافع ملی انگلیس است که باید توسط دولت حفظ شود.

'نیک کلگ' معاون نخست وزیر انگلیس که در جلسات پارلمان معمولا در کنار کامرون می نشیند، در جلسه امروز غایب بود که این غیبت بارها توسط نمایندگان سوال کننده از نخست وزیر، مورد اشاره قرار گرفت.

کلگ روز شنبه از عدم موافقت دیوید کامرون با پیشنهادات مطرح شده از سوی سران اتحادیه اروپا برای اصلاح پیمان نامه اتحادیه و ایجاد هماهنگی برای مقابله موثرتر با بحران مالی جاری انتقاد کرده بود.

وی گفته بود: من از وضعیت پیش آمده برای انگلیس در اتحادیه اروپا متاسف و متاثر هستم.

در اجلاس هفته گذشته سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس با طرح های ارائه شده برای اصلاح پیمان نامه اتحادیه اروپا و معرفی مقررات سختگیرانه تر برای برخورد با بحران بدهی ها و کسری بودجه کشورهای عضو مخالفت کرد.

به رغم مخالفت انگلیس، 26 کشور دیگر اتحادیه اروپا اعلام کردند که با امضای قراردادی میان خود در زمینه مقابله با مشکلات اقتصادی بصورت هماهنگ اقدام خواهند کرد.

بسیاری از کارشناسان سیاسی و رسانه ها، این تصمیم دولت انگلیس را به عنوان عاملی برای انزوای بیشتر این کشور در قاره اروپا ارزیابی کرده اند در حالی که برخی دیگر از کارشناسان بویژه در حوزه مسائل اقتصادی اقدام کامرون را درست و در راستای منافع ملی انگلیس توصیف نموده اند.

نخست وزیر انگلیس پیش از عزیمت به بروکسل برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا تاکید کرده بود که با هدف مبارزه برای منافع انگلیس به این اجلاس می رود و در صورتی که پیشنهادهای مطرح شده به نظام مالی و بازار پولی انگلیس صدمه بزند، آن را وتو خواهد کرد.

برای اصلاح پیمان نامه اتحادیه اروپا موافقت همه اعضا ضروری است.

از سوی دیگر برخی از مقامات اتحادیه اروپا، دولت انگلیس را به برخورد دوگانه و متناقض با موضوع اصلاح پیمان نامه اتحادیه اروپا متهم می کنند. به گفته این مقامات کامرون از یک سو از بازار مشترک اروپایی دفاع می کند ولی همزمان تاکید دارد برای محافظت از فعالیت های مالی و اقتصادی در لندن باید امتیازات ویژه در نظر گرفته شود.

دولت ائتلافی انگلیس که در داخل کشور با فشارهای زیادی از سوی مخالفان اتحادیه اروپا مواجه است، اعلام کرده بود که اگر تصمیمات اتحادیه اروپا به هر نحوی باعث انتقال قدرت تصمیم گیری از لندن به بروکسل شود، با آن مخالفت خواهد کرد.

همچنین هرگونه مقررات نظارتی که باعث محدود شدن فعالیت های بانکی و مالی در شهر لندن شود، از سوی دولت انگلیس وتو خواهد شد.

بخش خدمات مالی و بانکی یکی از بخش های عمده اقتصادی در انگلیس است و دولت این کشور به هیچ وجه مایل نیست این موقعیت ویژه را با تشدید مقررات اتحادیه اروپا از دست بدهد.

'نیکلا سارکوزی' رییس جمهوری فرانسه روز جمعه تاکید کرد که اصرار انگلیس به گرفتن امتیازات ویژه برای محافظت از بازارهای مالی و بانکی آن کشور غیرقابل پذیرش است.

تصمیم دولت انگلیس به عدم همراهی با دیگر کشورهای اروپایی در زمینه تنظیم مقررات تازه برای نظارت بر فعالیت های مالی و بودجه ای اعضا و اعطای اختیارات بیشتر به بانک مرکزی اروپا و دیگر نهادهای اتحادیه در بروکسل، این کشور را در موقعیت دشواری قرار داده است.

به عقیده کارشناسان این تصمیم علاوه بر اینکه موجب انزوای بیشتر انگلیس در سطح اتحادیه اروپا می شود، همچنین مسئولیت هرگونه ناکامی در زمینه برخورد فوری با بحرانی مالی حوزه یورو نیز به گردن این کشور خواهد افتاد.

اما حداقل حسن این انزوا برای کامرون، راضی کردن دهها نفر از نمایندگان حزب محافظه کار در داخل انگلیس است که بشدت از همگرایی بیشتر این کشور در اتحادیه اروپا مخالف هستند.

تعدادی از نمایندگان حزب محافظه کار در جلسه امروز پارلمان نیز از اقدام نخست وزیر انگلیس در وتوی پیشنهادات ارائه شده برای اصلاح پیمان نامه اتحادیه اروپا تمجید کردند و این اقدام را شجاعانه و در راستای منافع ملی این کشور خواندند.
 

نظر شما :