مجله هفته/ اماراتی‌ها را نقره داغ کردیم

۰۲ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۲۳ کد : ۱۸۹۶۳۶۱ اخبار اصلی
عرب ها نه تنها در زمین فوتبال و کشتی بلکه در زمین سیاست هم حریف ایران نمی شوند و باید لنگ بیندازند. درحالی که اماراتی ها و عربستانی ها به خیال خودشان به رم رفته بودند تا درباره یک کشور غیر (ایران) تصمیم گیری کنند و طرح و پیشنهاد بدهند، ایران تصمیم به انجام طرحی گرفت تا نمایندگان آنها را در بازگشت از رم شوکه کند و پشت دستشان را داغ کنند که دیگر بخواهند یکطرفه و بی حضور ایران برای این ملک و ملت تصمیم بگیرند.
مجله هفته/ اماراتی‌ها را نقره داغ کردیم
دیپلماسی ایرانی: مقام های اقتصادی ایران روز سه شنبه اعلام کردند مراوده تجاری ایران با امارات تا اطلاع ثانوی ممنوع است. این دستور را وزیر صنعت و معدن و تجارت داد تا پاسخی آنی و محکم باشد به سردمداران غیرمردمی، بی کفایت و فریب خورده امارات متحده عربی که دست در دست غرب می خواستند برای تحریم نفت ایران زمینه چینی کنند.

خبرگزاری مهر در این باره نوشت: "مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته (دوشنبه) در دستورالعملی، توقف هرگونه مراوده تجاری با کشور امارات متحده عربی را تا اطلاع ثانوی ابلاغ کرده است. گفته می شود این تصمیم در پی مواضع ضد ایرانی کشور امارات متحده عربی اتخاذ شده. ظاهرا از امروز (سه شنبه) ثبت سفارش مرتبط با این کشور نیز در سیستم سازمان توسعه تجارت ایران قفل شده است."

متعاقب این خبر، نامه بانک مرکزی برای حذف درهم از مراودات تجاری با امارات نیز روی تلکس همین خبرگزاری نشست تا پیام واضح و سفت و سختی برای اماراتی های رم نشین فرستاده شود. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت، بانک مرکزی اعلام کرده است که ثبت سفارش واردات هرگونه کالا از امارات باید به ارزهایی به غیر از واحد پول این کشور یعنی درهم انجام شود.

مسعود دانشمند در این باره افزود: "این ابلاغ به مفهوم این است که هر کالایی می تواند از مبدا امارات وارد ایران شود اما پرداخت پول آن با دلار، یورو و هرگونه ارز رایج دیگر به جز درهم امکان‌پذیر است. البته تا این لحظه بانک مرکزی علت این تصمیم را توضیح نداده است اما تصور می شود ظرف یکی دو روز آینده این مشکل حل شود."

وی با تاکید بر اینکه امارات شریک اول در صادرات و واردات کالا با ایران بوده است، تاکید کرد: طبیعی است که بانک مرکزی باید این تصمیم خود را به مراجع ذی ربط ابلاغ کند که این ابلاغ به وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تجارت در ایران صورت گرفته و طبیعی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز این موضوع را به اداره کل ثبت سفارش و سایر مراجع ذی ربط اعلام کند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات همچنین توضیح داد: حجم کل واردات و صادرات ایران و امارات در سال 89 مطابق آمار گمرک 15 میلیارد دلار و مطابق آمار گمرک امارات در حدود 25 میلیارد دلار است که تفاوت این دو رقم مربوط به آن دسته از کالاهایی است که به مناطق آزاد ایران وارد می‌شوند یا تجارت چمدانی و قاچاق دارند در حالی که تمامی آن کالاها از گمرک امارات گذر می‌کند و آمار آنها ثبت می شود.

به گفته وی، حجم صادرات و واردات و صادرات ایران و دنیا بدون احتساب نفت و میعانات گازی در حدود 125 میلیارد دلار است که از این رقم، 25 میلیارد دلار آن سهم امارات می شود، بنابراین کشور امارات سهم بزرگی در تجارت با ایران دارد و توقع این است که هر تصمیمی در مورد این کشور با آرامش و طمانینه صورت گیرد.

شاید اگر این مقام اقتصادی از تحرکات امارات و عربستان علیه ایران مطلع بود و نتیجه و تاثیر این بمب خبری و شوک اقتصادی به امارات را متوجه می شد، چنین متساهلانه و مداراجویانه سخن نمی گفت. قرار بود قفل شدن مراودات درهم با ایران، ضربه ای ناگهانی به اماراتی ها باشد و سیستم مغزی و عصبی آنها را که بسته به دوبی و بازار ایران است، قفل کند و بازگشایی اش را تنها مشروط به عقب نشینی آنها از سیاست های ضد ایرانی کند.

با انتشار این اخبار بود که سفیر ایران در امارات هم با خبرگزاری مهر گفتگو کرد و درباره توقف مراودات تجاری دو کشور گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم این تصمیم ایران بوده است.

محمد فیاض در واکنش به خبر توقف ثبت سفارش کالا بین ایران و امارات تاکید کرد: دلایل توقف ثبت سفارش کالا بین امارات و ایران نزد جمهوری اسلامی ایران است و مصلحت این تصمیم را باید از سیستم اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران یعنی وزیر مربوطه و سازمان توسعه تجارت پیگیری کرد.

وی با این حال این را هم افزود که: دلایل این تصمیم نزد تصمیم گیران یعنی مسئولان ایرانی روشن است.

با این وجود عجیب بود که بازهم وزارت امور خارجه ساز دیگری نواخت و توسط سخنگوی این دستگاه، همه چیز از یخ و بن تکذیب شد. رامین مهمان پرست در واکنش به اخبار منتشر شده درباره توقف روابط تجاری بین ایران و امارات گفت که چنین مطلبی صحت ندارد و بسته شدن سایت ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دلایل فنی داشته و وزیر مربوطه نیز مصاحبه ای در این باره نداشته است.

لازم به توضیح است، اولین کشوری که در صدر مراودات تجاری با ایران قرار دارد، امارات است و امارات نیز از شراکت و صادرات انواع و اقسام کالاهای عادی و تحریمی به ایران بیشترین سود را به جیب می زند و بطور حتم، جایگزینی برای بازار ایران ندارد.

محمدرضا نادری معاون امور گمرکی گمرک ایران می گوید: 32 درصد از ارزش تجارت ایران با کشور امارات متحده عربی انجام می شود. براساس آمار منتشر شده توسط گمرک ایران، در هشت ماهه ابتدای امسال ارزش واردات ایران از کشور امارات نزدیک 13 میلیارد دلار و ارزش صادرات بالغ بر 3.1 میلیارد دلار بوده است.

 

نظر شما :