اردنی ها در فکر عادی سازی روابط با ایران

۰۱ دی ۱۳۹۰ | ۰۴:۱۹ کد : ۱۸۹۶۳۷۳ اخبار اصلی
نشست شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی عربستان سعودی در حالی به کار خود پایان داد که کشورهای اعضا از دعوت پادشاه عربستان برای تشکیل اتحادیه کشورهای منطقه استقبال کردند اگر چه در عین حال هیچ اشاره ای به انضمام کشورهای اردن و مغرب به جمع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نکردند.
اردنی ها در فکر عادی سازی روابط با ایران
دیپلماسی ایرانی: نشست شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی عربستان سعودی در حالی به کار خود پایان داد که کشورهای اعضا از دعوت پادشاه عربستان برای تشکیل اتحادیه کشورهای منطقه استقبال کردند اگر چه در عین حال هیچ اشاره ای به انضمام کشورهای اردن و مغرب به جمع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نکردند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، مقامات اردنی نیز در حالی که انتظار داشتند تکلیف عضویتشان در این اتحادیه در این نشست مشخص شود، از این که هیچ صحبتی در این زمینه به میان نیامد، هیچ موضعی اتخاذ نکردند. ولی منابع نزدیک به حکومت پادشاهی اردن می گویند که مقامات اردنی از بیانیه نهایی نشست دریافتند که سیاست های کشورهای عضو فقط محدود به خودشان است و چندان تمایلی به افزودن اعضای جدید به جمع خود ندارند.

با این حال در بیانیه نهایی تصمیم گرفته شد تا صندوقی به ارش 5 میلیارد دلار برای حمایت از پروژه های زیربنایی مغرب و اردن اختصاص یابد تا زمینه های انضمام آنها به این شورا فراهم شود.

در همین رابطه یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه مغرب به روزنامه القدس العربی گفت: «انضمام رباط به جمع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در پی دعوتی بود که این شورا از آن کرد و مغرب هم آن را رد نکرد و الا مغرب تمایل چندانی برای عضویت در آن ندارد و آن چا بیشتر دنبال می کند تشکیل اتحادیه کشورهای مغرب عربی است.»

مردم مغرب نیز نسبت به این دعوت شورای همکاری با بیم و تردید نگاه می کنند و می گویند که این دعوت باعث می شود تا دموکراسی و آزادی های اجتماعی که به دنبال آن هستند، سرکوب شود. اکثریت مردم مغرب بر این باورند که کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس از یک پارلمان منتخب محرومند و دولت ها نیز از سوی پادشاه ها و امرا انتخاب می شوند و این به ضرر خواسته های مدنی مردم مغرب تمام می شود.

در این میان افکار عمومی اردن نیز از این که از کشورشان و مغرب حتی به عنوان میهمان یا ناظر در نشست اخیر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دعوت نشد بسیار خشمگین هستند و می گویند که آنها با این رفتار به نوعی به اردنی ها و مغربی ها فهماندند که چندان تمایلی به عضویتشان در این اتحادیه ندارند و از روی ترحم است که بحث عضویتشان را مطرح کرده اند.

حلمی الاسمر، نویسنده اسلام گرای اردنی در صفحه فیسبوک خود در این باره نوشت: «ما را از بازی اخراج کردند، ولی ما هم نمی خواهیم خود را اخراج شده، تصور کنیم. ده ها فعال مدنی به آقای ناصر جوده، وزیر امور خارجه پیام فرستاده اند که وقتی آنها تمایل به حضور ما در جمع کشورهای شورای همکاری ندارند چرا ما باید برای عضویت این قدر اصرار کنیم و برای آن اهمیت قائل شویم.»

این در حالی است که مردم کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس به هیچ وجه از انضمام کشورهای مغرب و اردن که نسبت به آنها از وضعیت مالی و اقتصادی بسیار ضعیف تری برخوردارند، استقبال نکرده اند و حتی ابراز نگرانی کرده اند که با انضمام این دو کشور سیل اردنی ها و مغربی های متقاضی کار به کشورهای شورای همکاری به شدت افزایش یابد و این مساله به بافت اجتماعی آنها آسیب بزند.

کشورهای کویت و عمان بی محابا مخالفت خود را با عضویت اردن و مغرب به اطلاع دولت های آن کشورها رسانده اند و کشور قطر نیز نسبت به این عضویت چندان ابراز تمایل نکرده است. امارات و عربستان سعودی بیش از همه به عضویت این دو کشور در جمع کشورهای شورای همکاری تمایل دارند.

از سویی برخی نمایندگان پارلمان اردن از این که در بیانیه اختتامیه نسبت به ایران مواضع خصمانه ای اتخاذ شده است نیز ابراز ناخرسندی کرده و خواستار گشودن فوری مذاکرات با ایران برای بهبود روابط دو جانبه شده اند.

خلیل عطیه، یکی از نمایندگان پارلمان اردن در این باره گفت: «مصالح حیاتی اردن ایجاب می کند که در این مرحله سخت به فکر تفاهم و نزدیکی با قدرت های بزرگ منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران باشیم. من به جناب وزیر امور خارجه پیشنهاد می کنم فورا به تهران سفر کند.»

وی همچنین گفت: «روابط ایجابی با کشورهای عربی خلیج فارس همچنان ادامه خواهد داشت اما غیر معقول است که با یک بازیگر بزرگ منطقه یعنی ایران ارتباطی نداشته باشیم. اگر کشورهای عرب خلیج فارس می خواهند روابط خود را با بازیگر بزرگ منطقه ببندند، آزاد هستند ولی ما حق داریم که مطابق با مصالحمان عمل کنیم و با همه طرف های قدرت در منطقه تماس داشته باشیم.»

عطیه تاکید کرد، در وضعیت فعلی به هیچ وجه معقول نیست که روابط خود را با ایران قطع کنیم، ایران کشوری دوست و برادر به مفهوم اسلامی آن است و هیچ حکمت و تدبیری بر این که آن را نادیده بگیریم وجود ندارد.

در بیانیه نهایی شورای همکاری خلیج فارس بدون ذکر نام، ایران تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه دانسته شده بود.

 

نظر شما :