نماینده آمریکا در سازمان ملل درخواست کرد

تشدید اقدامات شورای امنیت علیه ایران

۰۱ دی ۱۳۹۰ | ۰۴:۱۸ کد : ۱۸۹۶۳۷۴ اخبار اصلی
سوزان رایس،‌سفیر ایالات متحده در سازمان ملل مدعی شد که تشدید تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران نه‌تنها به کند‌تر شدن روند پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌انجامد،‌بلکه موجب می‌شود که زمان بیشتری برای یافتن راهکاری دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی،‌وجود داشته باشد.
تشدید اقدامات شورای امنیت علیه ایران
دیپلماسی ایرانی: سوزان رایس،‌سفیر ایالات متحده در سازمان ملل مدعی شد که تشدید تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران نه‌تنها به کند‌تر شدن روند پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌انجامد،‌بلکه موجب می‌شود که زمان بیشتری برای یافتن راهکاری دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی،‌وجود داشته باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که سفیر آمریکا در سازمان ملل از شورای امنیت خواسته است که اقدامات تحریمی علیه ایران را تشدید کند، چرا که از این طریق جمهوری اسلامی درک می‌کند که باید بهای سنگینی را برای بی‌توجهی به تعهدات خود بپردازد.

این در حالی است که تا کنون 4 قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به تصویب رسیده و نظر کارشناسان در مورد کارآیی این تحریم‌ها متفاوت است. برخی این تحریم‌ها را آسیب‌رسان ارزیابی کرده‌اند و گروهی دیگر نیز بر این باورند که راه دور زدن تحریم‌ها به جمهوری اسلامی امکان داده تا از پیامد‌های وخیم تحریم‌های اعمالی در امان بماند.

رایس با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص احتمال ماهیت نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد که هیچ کس پس از مطالعه گزارش ماه نوامبر آژانس نمی‌تواند به این نتیجه برسد که هدف از فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران صلح‌جویانه است.

بنابراین گزارش سفیر آمریکا در سازمان ملل از کمیته نظارت بر تحریم‌های ایران در شورای امنیت و پنل کارشناسی خواسته‌ است که به طور جدی بر اعمال تحریم‌ها علیه ایران و موارد نقض آن نظارت کنند.

این در شرایطی است که پنل کارشناسی سازمان ملل چندی پیش با اشاره به مفر‌های موجود در تحریم‌ها اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی از طریق ایجاد شرکت‌های پوششی تحریم‌ها را دور زده و به سیستم مالی بین‌المللی دسترسی پیدا می‌کند.

از سوی دیگر برخی مقامات غربی پس از انتشار گزارش آژانس اعلام کردند که تا ماه مارس سال آتی میلادی به تهران فرصت داده می‌شود به موارد درخواستی از سوی آژانس و جامعه بین‌المللی عمل کند و در صورتی که این اقدام انجام نشود،‌ دور بعدی تحریم‌های شورای امنیت در انتظار جمهوری اسلامی خواهد بود. به نظر می‌رسد که اظهارات اخیر رایس نیز در همین راستا انجام شده باشد.

رایس تاکید کرد که تحریم تعداد بیشتری از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی،‌پیام قاطعی را برای تهران ارسال می‌کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل هدف نهایی ایالات متحده از اعمال تحریم‌ها را اطمینان یافتن از عمل کردن جمهوری اسلامی به تعهداتش در قبال آژانس و پاسخگویی با سئوالات مطرح از سوی جامعه بین‌المللی عنوان کرد.

وی یادآور شد تا زمانی که ایران رویکرد مقابله با درخواست‌های بین‌المللی را دنبال می‌کند،‌جامعه بین‌المللی باید یکصدا در مقابل تهران سخن بگوید و این نکته را به طور شفاف بیان کند که اقدامات تهران، صلح و امنیت بین‌المللی را به چالش کشیده و تنها به ایزوله بیشتر جمهوری اسلامی منجر می‌شود.

 

نظر شما :