تازه ترین ادعای ترکیش ویکلی

ایران در تنش اخیر مالکی و هاشمی نقش دارد

۰۳ دی ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۸۹۶۳۹۴ اخبار اصلی
رسانه های ترکیه ایران را به تلاش برای حفظ نفوذ خود در عراق از طریق تفرقه افکنی میان شیعه و سنی متهم می کنند!
ایران در تنش اخیر مالکی و هاشمی نقش دارد
دیپلماسی ایرانی : برخی رسانه های ترکیه ادعا می‌کند که ایران در پس پرده بحران اخیر در روابط نوری‌المالکی نخست وزیر عراق و طارق‌الهاشمی، معاون رئیس جمهور عراق قرار داشته است تا از این طریق در آستانه شدت گرفتن اقدامات بین‌المللی علیه سوریه، هژمونی منطقه‌‌ای خود را حفظ کند.
به گزارش ترکیش ویکلی،‌بحران سیاسی در عراق با اقدامات مالکی علیه هاشمی سنی مذهب شدت گرفته و همین امر زنگ خطر‌ها را در ترکیه به صدا درآورده که معتقد است ایران برای حمایت از اهداف هژمونیک خود در منطقه، این رویداد‌ها را ساماندهی می‌کند.
به همین منظور با وجود اینکه دیپلمات‌های ترکی هم‌اکنون به طور عمیق درگیر مسائل سوریه هستند اما در عین حال موضوع عراق را نیز در اولویت‌های کاری خود قرار داده اند تا از بی‌ثباتی در مرز‌های جنوب شرق ترکیه که منافع سیاسی و امنیتی آنکارا در منطقه را به چالش می‌کشد،‌جلوگیری کنند.

نوری المالکی، یک روز پس از خروج آخرین نیروی آمریکا از عراق که اوایل هفته گذشته انجام شد، دستور دستگیری هاشمی را صادر کرد و به این ترتیب آتش درگیری‌ها بین دو گروه سنی و شیعه در عراق شعله‌ور‌تر شد. این رویکرد، ترکیه و ایالات متحده را به شدت در مورد امنیت منطقه‌ای که با بحران سوریه دست و پنجه نرم می‌کند، ‌نگران کرد.
یکی از مقامات عالی‌رتبه دولتی در گفت‌و‌گو با روزنامه حریت چاپ ترکیه مدعی شده است که ایران به طور روشن در تنش‌های اخیر در عراق دست داشته است! به عقیده وی از نقطه نظر آنکارا، ایران به دنبال حفظ هژمونی شیعه خود در منطقه است و به خصوص زمانی که نزدیک‌ترین متحدش یعنی سوریه تحت فشار قرار دارد،‌ بر تلاش‌ها برای اطمینان از ادامه نفوذ خود افزوده است.
این مقام دولتی در ادامه اظهار داشت که ترکیه در مورد آنچه پس از خروج نیرو‌ها در عراق اتفاق خواهد افتاد به آمریکا هشدار داده بود. اما ایالات متحده به این سخنان گوش فرا نداده است. به گفته وی همچنین ترکیه از آمریکا درخواست کرده بود که اجازه دهد دولتی سنی در عراق روی کار آید اما واشینگتن باز هم از دولت مالکی که شیعه است در عراق حمایت کرده است.

این در حالی است که نخست وزیر شیعه عراق در اظهارات اخیر خود به طور شفاف ترکیه را هدف قرار داده و این کشور را بزرگترین تهدید برای ثبات عراق در دوران پس از خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق معرفی کرده است.
با این حال ترکیه در انتخابات محلی 2009 از مالکی حمایت کرده بود و اعلام کرده است که با هیچ یک از رهبران عراق مخالفتی ندارد اما اقدام اخیر مالکی بازگشت هاشمی به سمتش را غیرممکن کرده و حمایت بارزانی، رهبر دولت منطقه‌ای کردستان از وی شرایط را برای آنکارا پیچیده‌تر کرده است.

به همین دلیل آنکارا از مقامات منطقه شامل علی اکبر صالحی، وزی امور خارجه ایران و هاشمی دعوت کرده که در زمینه تحولات اخیر وارد مذاکره شوند. آنکارا امیدوار است که هاشمی در عراق باقی بماند اما در صورتی که موضوع امنیت وی مطرح باشد،‌ می‌تواند موضوع پناهندگی هاشمی را بررسی کند.
 

نظر شما :