ادعای پیشنهاد مسکو به دمشق:

فاروق الشرع جانشین بشار اسد شود

۰۴ دی ۱۳۹۰ | ۲۱:۱۹ کد : ۱۸۹۶۴۷۱ اخبار اصلی
روسیه پیشنهاد داده است که فاروق الشرع، معاون رئیس جمهوری سوریه ریاست دوره انتقالی این کشور را تا برگزاری انتخابات سراسری در سوریه که قرار است در ماه فوریه سال آینده میلادی یعنی کمتر از دو ماه دیگر برگزار شود، بر عهده بگیرد.
فاروق الشرع جانشین بشار اسد شود

دیپلماسی ایرانی: تحولات سوریه هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. پس از انفجارهای خونین دمشق که ثابت شد اعتراض‌ها دیگر رنگ و بوی مدنی ندارند و به سمتی می‌روند که جریان‌های خاص از آن سوء استفاده کرده و کارزار سیاسی سوریه را به خاک و خون بکشند، اکنون اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد طرح‌هایی برای آینده سوریه تدارک دیده شده است که می‌توان آن را با انفجار روز جمعه دمشق از یک سو و آمدن ناظران اتحادیه عرب در قالب طرح امضا شده میان دمشق با این اتحادیه، از سوی دیگر آن را کلید زده شده، تصور کرد. سناریویی که می‌تواند آغازی برای تحولی جدید در سوریه باشد.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن ادعای روزنامه معاریو اسرائیل را منتشر کرده که نوشته است: روسیه پیشنهاد داده است که فاروق الشرع، معاون رئیس جمهوری سوریه ریاست دوره انتقالی این کشور را تا برگزاری انتخابات سراسری در سوریه که قرار است در ماه فوریه سال آینده میلادی یعنی کمتر از دو ماه دیگر برگزار شود، بر عهده بگیرد.

به ادعای این روزنامه مسکو همچنین پیشنهاد داده است که بشار اسد پناهندگی سیاسی از روسیه بگیرد و به این کشور پناهنده شود.

این پیشنهادها در سفر چند روز پیش فاروق الشرع، معاون رئیس جمهوری سوریه به مسکو و دیدارش با مقامات روسی به او پیشنهاد شده است. به گزارش روزنامه معاریو، دو منبع اسرائیلی گفته‌اند که شرع در 16 دسامبر مخفیانه به مسکو سفر کرده و با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و شماری از مسئولان دیگر روسی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

این تاریخ دقیقا زمانی است که گفته می‌شد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه قرار بوده به مسکو سفر کند و با مقامات ارشد روسی دیدار داشته باشد. اما ظاهرا سطح دیدار از رئیس جمهوری کاهش یافت و به سطح معاون رئیس جمهور رسیده است. همچنین خبری از دیدار فاروق الشرع با دیگر مقامات ارشد روسی مخابره نشده است.

مسئولان کرملین اذعان کرده‌اند که سفر شرع به مسکو در راستای حل بحران سوریه و اعتراض‌های جاری علیه نظام سوری بوده است.

معاریو مدعی شده است که پیشنهاد روسیه یکی از مجموعه پیشنهادهایی بوده که مسکو به طرف سوری داده و اظهار داشته است که واشنگتن نیز از این پیشنهاد حمایت می‌کند.

از نگاه روسیه وضعیت سوریه بسیار بحرانی است و احتمال قدرت گرفتن اخوان در آن وجود دارد. این مساله باعث نگرانی شدید روسیه شده است. مسکو به هیچ وجه تمایل ندارد اخوان المسلمین سوریه به قدرت برسند به خصوص این که دمشق را هم‌پیمانی قابل اتکا و مهم برای خود در منطقه می‌داند و سرمایه‌گذاری بسیاری در آن به ویژه در بعد نظامی کرده است.

این که چرا مسکو به فاروق الشرع پیشنهاد ریاست دوره انتقالی تا برگزاری انتخابات سراسری در سوریه داده به این دلیل است که وی خود سنی و از اهالی درعا است و می‌تواند با اداره دوره انتقالی سوریه اوضاع جاری در این کشور را به ثبات برساند. خصوصا این که از آن‌جا که ارکان نظام دمشق عموما وابسته به علوی‌ها است به اعتقاد مسکو این اتفاق می‌تواند به نفع علوی‌ها تمام شود و حضور آنها در ارکان نظام را حفظ کند و اجازه ندهد که علوی‌ها به قدرت برسند. 

نظر شما :