کمک جدید امریکا به اسرائیل برای مهار موشک‌های ایران

۰۴ دی ۱۳۹۰ | ۲۲:۲۷ کد : ۱۸۹۶۴۷۴ اخبار اصلی
منابع اسرائیلی اعلام کردند که ایالات متحده امریکا 235 میلیون دلار در اختیار اسرائیل قرار داده است تا سامانه تدافعی‌اش در برابر موشک‌های ایران و حزب الله را تقویت کند.
کمک جدید امریکا به اسرائیل برای مهار موشک‌های ایران
دیپلماسی ایرانی: منابع اسرائیلی اعلام کردند که ایالات متحده امریکا 235 میلیون دلار در اختیار اسرائیل قرار داده است تا سامانه تدافعی‌اش در برابر موشک‌های ایران و حزب الله را تقویت کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن به نقل از خبرگزاری صهیونیستی یو پی آی، قرار است این کمک مالی جدید که روز جمعه 25 دسامبر به رسانه‌ها درز پیدا کرده است در توسعه سامانه‌های موشکی این رژیم موسوم به "سپرهای داوود" هزینه شود. همچنین بخشی از این پول صرف تولید سامانه‌های ضد موشکی "حیتس 2" و "حیتس 3" که معمولا در مهار موشک‌های دور برد استفاده می‌شوند، صرف خواهد شد.  

در همین رابطه روزنامه اسرائیلی یدیعوت احرونوت نیز در نسخه اینترنتی خود نوشت، کمک‌های جدید امریکا به اسرائیل بی‌سابقه بوده و در حالی تصمیم به پرداخت آن به تلاویو شده است که امریکا تجدید نظر کلی در بودجه سالانه خود اعمال کرده و بسیاری از هزینه‌های نظامی و دفاعی خود را کاهش داده است. امریکا حتی بودجه وزارت دفاع، پنتاگون را نیز به طور بی‌سابقه‌ای کاهش داده است تا بدین ترتیب بتواند از بحران اقتصادی خود بکاهد.

پیش از این پنتاگون از کنگره خواسته بود که با پرداخت 106 میلیون دلار کمک اضافی به اسرائیل برای توسعه سامانه‌های موشکی‌اش موافقت کند. این مبلغ جدای از کمک مالی امریکا به این رژیم برای توسعه سامانه دفاعی "سپر قبه آهنین" است که برای موشک‌های کوتاه‌برد ساخته شده است. این سامانه نزدیک به 205 میلیون دلار هزینه در بر داشت که ایالات متحده امریکا مبلغی بیش از این یعنی 235 میلیون دلار در اختیار آن قرار داد. سامانه‌ای که به گفته برخی کارشناسان نظامی اسرائیلی تا کنون موفق از کار در نیامده است.

یدیعوت احرونوت تاکید کرده است که هیچ کدام از این مبالغ کمک‌های مالی امریکا به اسرائیل محسوب نمی‌شوند بلکه این پول‌ها در چارچوب همکاری‌های دو جانبه امریکا و اسرائیل تعریف شده‌اند و واشنگتن باید بدین ترتیب سهم خود را از این همکاری‌ها بدهد.

با این حال این روزنامه اذعان می‌کند که از این سرمایه‌گذاری بیش از همه اسرائیل است که سود می‌برد و می‌تواند به کمک این سرمایه‌گذاری‌ها تجارب موشکی تازه‌ای را انجام دهد و به فکر پیشرفت نظامی خود باشد.  

یدیعوت احرونوت همچنین می‌نویسد که این مبلغ از خزانه داری امریکا به اسرائیل داده شده و هیچ ربطی به کمک سالانه سه میلیارد دلاری امریکا به این رژیم ندارد.

مقام‌های اسرائیلی دائما می‌گویند که پیشرفت‌های موشکی ایران تهدیدی برای امنیت اسرائیل است و سامانه‌های موشکی گسترده حزب الله در لبنان و همچنین موشک‌هایی که احتمالا حماس به آنها دست یافته تهدیدی برای امنیت و حیات اسرائیل محسوب می‌شوند. از این رو دائما کمک‌های مالی نظامی از امریکا دریافت می‌کنند به این بهانه که بتوانند خود را در برابر توانمندی‌های موشکی، تدافعی و نظامی ایران تقویت کنند.

اعلام این خبر زمانی قابل اعتنا می‌شود که اعلام آن با آغاز مانور نظامی ایران در تنگه هرمز هم‌زمان شده است.

این در حالی است که ایران هیچ گاه ابتدا به ساکن هیچ کدام از کشورهای منطقه را مورد تهدید نظامی قرار نداده است و این اسرائیل و ایالات متحده امریکا و متحدان غربی و عربش هستند که همواره ایران را به بهانه‌های مختلف و اخیرا برنامه هسته‌ای آن مورد تهدید نظامی قرار داده‌اند. در روزهای اخیر تهدیدهای غرب علیه ایران به دلیل توانمندی‌های هسته‌ای آن بسیار افزایش یافته و حتی موضوع حمله به ایران حرف روز محافل اسرائیلی و ابزار تبلیغاتی رقابت‌های انتخاباتی امریکا شده است.

 

نظر شما :