درصورت مسدود شدن تنگه هرمز

خط‌لوله‌ها به کمک اعراب می‌آیند

۰۵ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۷ کد : ۱۸۹۶۴۸۱ اخبار اصلی
برخی از خطوط لوله نفتی منطقه که در حالت غیر فعال یا فعال با نیمی از ظرفیت هستند، از جمله گزینه‌های مورد نظر اعراب برای مقابله با تهدید مسدود شدن تنگه هرمز به شمار می‌رود.
خط‌لوله‌ها به کمک اعراب می‌آیند
دیپلماسی ایرانی : وزیران نفت کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس، روز یکشنبه با هم ملاقات کردند اما برخلاف گمانه‌زنی‌ها در خصوص گزینه‌هایی که می‌توانند برای تغییر مسیر صادرات نفت به جای تنگه هرمز به منظور اقدامی پیشگیرانه علیه تهدید جمهوری اسلامی به کار گیرند، به طور علنی بحث نکردند. با این حال گفته می‌شود که برخی از خطوط لوله منطقه که در حالت غیر فعال یا فعال با نیمی از ظرفیت هستند، از جمله گزینه‌های مورد نظر اعراب برای مقابله با تهدید مسدود شدن تنگه هرمز به شمار می‌رود.

مقامات تهران در هفته‌های اخیر بارها تهدید مسدود کردن تنگه هرمز در صورت تهدید جمهوری اسلامی را مطرح کرده‌اند. این در حالی است که بخش قابل توجهی از منابع صادراتی نفت کشور‌های منطقه از طریق این تنگه به بازار‌های جهانی می‌رسد.
به گزارش روزنامه وال استریت‌ژورنال، مقامات نفتی کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس اعلام کرده بودند که وزیران نفت به احتمال زیاد در نشست روز یکشنبه تغییر مسیر صادرات نفت را بررسی خواهند کرد، چرا که جمهوری اسلامی از روز شنبه هفته جاری مانور نظامی در اطراف تنگه هرمز را آغاز کرده است. از سوی دیگر در روز های اخیر اخباری نیز مبنی بر تلاش‌های موفقیت‌آمیز آمریکا و متحدانش در جهت راضی کردن اعراب برای تولید نفت بیشتر در زمان تحریم نفت جمهوری اسلامی مخابره شد.

یک مقام نفتی عرب در این زمینه گفت: ما نگران اقدامات ایران هستیم و مذاکرات رسمی بین وزیران کشور‌های عرب در این خصوص آغاز شده است اما تا زمانی که جمهوری اسلامی به واقع تهدید مسدود کردن تنگه هرمز را عملی نکند، نباید اقدامی از جانب اعراب صورت گیرد.
این در حالی است که 33 درصد از منابع تولیدی نفت منطقه از طریق تنگه هرمز انتقال می‌یابد و جمهوری اسلامی با درک اهمیت استراتژیک این تنگه،‌تهدید مسدود کردن آن را تکرار می‌کند.
هرچند تهدید مسدود کردن این تنگه در سال‌های اخیر به تناوب مطرح شده اما از اواسط ماه جاری میلادی این تهدید‌ها شدت گرفت و سرانجام یکی از اعضای کمیته امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از برگزاری مانوری قریب‌الوقوع در تنگه هرمز خبر داد که نگرانی کشور‌های منطقه را دوچندان کرد.

این مانور نظامی در شرایطی در حال برگزاری است که روابط ایران با عربستان،‌بزرگترین تولید کننده نفت در اوپک و جهان نیز با توجه به تحولات اخیر بسیار متشنج است. مقدار قابل توجهی از نفت تولیدی عربستان از طریق تنگه هرمز به بازار‌های جهانی می‌رسد و از سوی دیگر ریاض به درخواست غرب برای تولید نفت بیشتر در زمان تحریم نفت ایران چراغ سبز نشان داده و همچنین مقامات بانفوذ عربستان نیز به کاربرد سلاح نفت علیه جمهوری اسلامی در صورت افزایش تهدید‌ها اشاره کرده‌اند.
وزیران نفت شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای که به دنبال نشست روز یکشنبه آنها منتشر شد اعلام کردند که این گروه موضوع افزایش کاربری خط لوله نفت 745 مایلی که با عبور از عربستان سعودی به دریای سرخ می‌رسد و از ظرفیت انتقال 8/4 میلیون بشکه نفت در روز برخوردار است را بررسی کردند. این در حالی است که عربستان سعودی پیش‌تر اعلام کرده بود، استفاده از این خط لوله را با نصف ظرفیت آن آغاز کرده است.
یکی دیگر از خطوط لوله نفتی که موضوع استفاده بیشتر از آن مطرح شده،‌خط لوله‌ای با ظرفیت 5/1 میلیون بشکه در روز است که از ابوظبی می‌گذرد و به بندر فوجیره در جنوب تنگه هرمز می‌رسد. بنا بود این خط لوله از ماه دسامبر آغاز به کار کند اما هنوز فعالیت آن آغاز نشده است.

یک خط‌لوله دیگر که برای تغییر مسیر نفت صادراتی در صورت مسدود شدن تنگه هرمز مورد توجه قرار دارد ، خط لوله عراق است که با ظرفیت یک میلیون و 650 هزار بشکه در روز از عربستان سعودی می‌گذرد و دیگری خط لوله تاپلین با ظرفیت 500 هزار بشکه در روز است که به لبنان می‌رسد اما طبق برآوردهای آژانس اطلاعات انرژی آمریکا هر دو این خطوط لوله غیر فعال هستند.

 

نظر شما :