هشدار کارشناس اسرائیلی به تلاویو

اردوغان به جنگ با اسرائیل می‌اندیشد

۰۸ دی ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۴ کد : ۱۸۹۶۵۹۷ اخبار اصلی
در صورتی که نظام حاکم بر سوریه سرنگون شود، انتظار می‌رود که ترکیه تحت شرایطی از پیش تعیین شده اجازه انتقال سلاح ایران به حزب الله را بدهد.
اردوغان به جنگ با اسرائیل می‌اندیشد

دیپلماسی ایرانی: پروفسور افرایم عنبار، کارشناس مشهور اسرائیلی و مدیر مرکز بگین سادات در دانشگاه بار ایلان، می‌گوید: «در صورتی که نظام حاکم بر سوریه سرنگون شود، انتظار می‌رود که ترکیه تحت شرایطی از پیش تعیین شده اجازه انتقال سلاح ایران به حزب الله را بدهد. چرا که ایران و ترکیه روابط بسیار نزدیک و حسنه با یکدیگر دارند و از سویی هر دوی آنها توانسته‌اند عراق متشتت را به سمت خود جذب کرده و آن را با خود تقسیم کنند. امریکا هم به هر دو آنها اجازه عمل بیشتر می‌دهد همان طور که اجازه می‌دهد خطر گسترش غرب به شرق نیز افزایش یابد و به سمت کشورهای آسیایی حرکت کند. کما این که اجازه خواهد داد روابط ترکیه و روسیه نیز به شیوه عملی اردوغان و با محوریت پوتین گسترش یابد.»

در همین رابطه وی همچنین به دست‌اندرکاران سیاسی در تلاویو هشدار می‌دهد که نخست‌وزیر ترکیه با خون‌سردی تمام و کاملا حساب شده اوضاع را به سمت جنگ با اسرائیل پیش می‌برد. او فقط قضیه فلسطین را دستاویز قرار نخواهد داد بلکه موضوع‌های دیگر مانند ثروت‌های نفتی و گازی در دریای مدیترانه و شرق این دریا را نیز مد نظر قرار دارد. ترکیه با تلاشش برای ارسال کشتی کمک‌رسان به غزه و برخوردی که با اسرائیل در دریای مرمره داشت توانست یک گام بلند رو به جلو برای رسیدن به هدفش برای تبدیل شدن به قدرت نخست جهان اسلام و رهبری آن بردارد.

افرایم عنبار در ادامه هشدارهایش به تلاویو همچنین اظهار نظر می‌کند، ترکیه به سمتی پیش می‌رود که به نخستین کشور قدرتمند جهان اسلام تبدیل شود و حتی به نفع فلسطینی‌ها با اسرائیل بجنگد. به ویژه این که تلاش‌های همه کشورهای عربی در قضیه فلسطین به شکست انجامیده است و همگی تا کنون در جا زده‌اند. سیاستی که ترکیه پیش گرفته به زودی آن را به قدرت اول اسلامی منطقه تبدیل خواهد کرد تا آن‌جا که ایران به رغم بزرگی و قدرت بسیارش جرات نمی‌کند عملیات نظامی علیه اسرائیل انجام ‌دهد ولی ترکیه این جرات را به خودش می‌دهد و کشورهای مهم عربی مثل مصر و عربستان را که فعلا مبهوت نظاره‌گر سیاست‌های اردوغان هستند، نیز وادار خواهند شد که با آن همراه شوند.

این در حالی است که محافل امنیتی اسرائیل نگرانی خود را از اعلام آمادگی مصر برای انجام مانور دریایی مشترک با ناوگان دریایی ترکیه در شرق آب‌های دریای مدیترانه ابراز داشته‌اند. آنها این مانور را تهدیدی نظامی از سوی ترکیه برای تسلط بر منابع گاز اسرائیل در خاورمیانه می‌دانند.

عنبار در این باره می‌گوید: «ترکیه و مصر با این کار دو هدف را دنبال می‌کنند. نخست، کوچک‌کردن و ایجاد چند دستگی در نیروی دریای اسرائیل که نیروی نظامی کوچکی است. ترکیه همچنین تلاش خواهد کرد که با این کار محاصره غزه را بشکند و هم‌زمان اسرائیل را وادار کند که به دفاع از تاسیسات نفتی و گازی‌اش بپردازد. ثانیا، ضربه زدن به تاسیسات نفتی اسرائیل و تولیدات آن و ایجاد شکستی کامل یا جزئی در پی این عملیات برای اسرائیل.»

وی در بحث انرژی هدف ترکیه را به شکست کشاندن انقلاب اقتصادی اسرائیل می‌داند و می‌گوید: «آنها تلاش می‌کنند که از انقلاب اقتصادی مورد نظر اسرائیل که با تاسیسات گازی‌اش قصد داشت به یکی از قدرت‌های بزرگ انرژی جهان تبدیل شود جلوگیری کرده و به آن ضربه مهلکی وارد کنند. اردوغان تصمیم گرفته است که ترکیه قدرت نخست‌ منطقه مدیترانه در این زمینه باشد و با همه توان خود از هر گونه ممانعتی برای رسیدن به این هدف جلوگیری می‌کند و حتی اگر لازم باشد از نیروی نظامی استفاده خواهد کرد. وی به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که اسرائیل به یک قدرت جهانی در زمینه گاز تبدیل شود.»

مدیر مرکز مطالعات بگین سادات به مقامات تلاویو هشدار می‌دهد، البته ممکن است زمان این رویارویی خیلی نزدیک نباشد ولی بسیار سریع‌تر از آن‌ زمانی است که رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل تصور آن را می‌کنند چرا که اردوغان بر این اعتقاد است که واشنگتن در هر حالتی از آن حمایت خواهد کرد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و ایهود باراک، وزیر دفاع این رژیم هیچ اعتمادی به سیاستی که باراک اوباما دنبال می‌کند، ندارند. به اعتقاد اردوغان اسرائیل تحت فشارهای ترکیه و امریکا شکسته خواهد شد و این زمانی است که ترکیه می‌تواند خطر کند و فعالیت نظامی علیه اسرائیل انجام دهد و آن را شکست دهد.

منبع: القدس العربی 

نظر شما :